masb Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Beklager fysikkspam i matteforumet, men trenger virkelig et svar. "Fysikktentamen" i morgen. Jeg stusser litt på newtons 3. lov og ber dere se om løsningene mine er korrekte. Nl og Gl er like store, motsatte krefter, men er ikke motkrefter fordi de virker på samme legeme. Nk og Gk er like store, motsatte krefter, men er ikke motkrefter fordi de virker på samme legeme. Loddet trekker på jorda med en kraft lik Gl, kaller denne Gl*. Gl og Gl* er kraft og motkraft fordi de virker på hvert sitt legeme, er motsatt rettet og er like store. Akkurat det samme kan sies om Gk og Gk*. Klossen trekker på jorda med en kraft som tilsvarer Gk (summen av jorddraget og loddets tyngde(stemmer dette?). Gk og Gk* er kraft og motkraft. De virker på hvert sitt legeme, er like store og motsatt rettet. Har ikke tegnet på disse kreftene på tegningene, men jeg ber om at tekstsvaret sees over. - masb Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Litt flaut men hvordan finner jeg likningen til en linje som går gjennom et punkt og står vinkelrett på et plan ? og Sikkert mange som har gjort denne og fått det til med glans ^^ Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Litt flaut men hvordan finner jeg likningen til en linje som går gjennom et punkt og står vinkelrett på et plan ? og Sikkert mange som har gjort denne og fått det til med glans ^^ Du veit at den (linja) står vinkelrett på planet, då må normalvektoren vera parallell med retningsvektoren til linja. Reknar med du klarar resten sjølve Sidan retningsvektoren til linja og normalvektoren til planet er parallelle har me at Likninga til linja er då gitt ved Sett inn og får: Endret 31. mai 2010 av tosha0007 Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Normalvektoren til planet ditt er [A,B,C], hvor planet er Ax+By+Cz+d=0 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Beklager fysikkspam i matteforumet, men trenger virkelig et svar. "Fysikktentamen" i morgen. -Masse tekst- - masb Her har jeg en "Riktig" tegning. Kreftene er tegnet inn, og lengden på dem er også riktig. Fysikklæreren mente at det å tegne krefter var veldig viktig, og vi fikk en grundig oppskrift. Fjernkrefter er alltid blå. Tyngdekraften, magnetisme osv. Kontaktkrefter er alltid røde. Alt som rører ved hverandre. Man skal gjøre tydelig hvor kreftene virker og retning. Grå krefter er bare motkrefter. Husk på lengden av kreftene og, veldig viktig. Endret 31. mai 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 En butikk selger froøpakker med 30 frø. Butikken oppgir at spireevnen er 90 %. a) hva er sannsynligheten for at minst 90% av frøene spirer? b) Butikken gir garanti for at kunden får pengene igjen dersom det er færre enn 20 frø som spirer. Hva er sannsynligheten for at butikken må betale tilbake penger til en kunde? Lenke til kommentar
masb Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Beklager fysikkspam i matteforumet, men trenger virkelig et svar. "Fysikktentamen" i morgen. -Masse tekst- - masb Her har jeg en "Riktig" tegning. Kreftene er tegnet inn, og lengden på dem er også riktig. Fysikklæreren mente at det å tegne krefter var veldig viktig, og vi fikk en grundig oppskrift. Fjernkrefter er alltid blå. Tyngdekraften, magnetisme osv. Kontaktkrefter er alltid røde. Alt som rører ved hverandre. Man skal gjøre tydelig hvor kreftene virker og retning. Grå krefter er bare motkrefter. Husk på lengden av kreftene og, veldig viktig. Takk for fint svar. Var det jeg skrev om kraft og motkraft riktig? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Nå antar vi at klossene står i ro. Nl og Gl er like store, motsatte krefter, men er ikke motkrefter fordi de virker på samme legeme. Riktig Nk og Gk er like store, motsatte krefter, men er ikke motkrefter fordi de virker på samme legeme. Denne er feil, tenk litt over det så. Loddet trekker på jorda med en kraft lik Gl, kaller denne Gl*. Gl og Gl* er kraft og motkraft fordi de virker på hvert sitt legeme, er motsatt rettet og er like store. Feil, tyngdekrefter har ikke noen motkrefter Akkurat det samme kan sies om Gk og Gk*. Klossen trekker på jorda med en kraft som tilsvarer Gk (summen av jorddraget og loddets tyngde(stemmer dette?). Gk og Gk* er kraft og motkraft. De virker på hvert sitt legeme, er like store og motsatt rettet. Samme feilen som over. Ta en titt på tegningen min der ser du at NL er større enn GL, og at det kun er NL og NK som har motkrefter. Lenke til kommentar
masb Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Er du sikker på at tyngdekrefter ikke har motkrefter? I boka mi står det: "Krefter opptrer alltid parvis... Hvis jorda drar i william, så er motkraften at William drar i jorda". Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Åpenbart har du riktig på det punktet, er veldig trøtt så. ^^ Burde sjekket det i fy boken min. Sorry. Lenke til kommentar
operg Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Mye av poenget med Newtons tredje lov er at alle krefter har motkrefter. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Regelen for motkraft er veldig enkel: Du bare bytter ordene og retningen i den samme setningen. Eksempler Kraft: Bordet dytter (holder) boka oppover. Motkraft: Boka dytter bordet nedover. Kraft: Jorda drar Truls nedover. Motkraft: Truls drar jorda oppover. Kraft: Ole dytter per. Motkraft Per dytter Ole. Kraft: Jordas magnetfelt drar kompassnåla mot nord. Motkraft: Kompassnålas magnetfelt drar nord mot kompasset. Endret 31. mai 2010 av madsc90 Lenke til kommentar
Derimot Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg kom opp i matteeksamen muntlig. Jeg har bestemt meg for å ha med noe med skihopp. Altså jeg skal prøve å flette inn noe funksjoner osv. inn i geometrien i bakken. Vi har ikke lært om dette, men er det noe som kan nevne noe VGS1 nivå eller lignende? Slik at jeg kan nevne dette for læreren, så kan h*n hjelpe meg, og lære meg det. Går for en 6'er og regner med jeg kanskje må ha noen veldig vanskelige oppgaver, som ligger på VGS nivå. Jeg er altså ute etter å lære noen formler eller lignende om kurvene i en hoppbakke, og sette det inn i ett funksjonsuttrykk, og kan lage en graf ut av det. Hadde vert fint med noe tips og veiledning her! Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Familien betalte til sammen 359DKK for frokosten, men moren betalte 45DKK mer enn faren kan noen lage en ligning med to ukjent? takk. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Kan noen hjelpe meg å finne likningen til en andregradsfunksjon? De tre oppgitte punktene er (-1,0) (3,0) og (1, -4) Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
tulejt Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) jeg hadde regnet det ut slik: 359/2 = 179,5 45/2 = 22,5 mor: 179,5+22,5 = 202 far: 179,5-22,5 = 157 202 + 157 = 359 202 - 157 = 45 => win Endret 1. juni 2010 av tulejt Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Familien betalte til sammen 359DKK for frokosten, men moren betalte 45DKK mer enn faren kan noen lage en ligning med to ukjent? takk. Faren betalte x dkk for frokosten Moren betalte x + 45 dkk for frokosten. Jeg antar at det bare er faren og moren som betaler: x + x + 45 = 359 2x = 359 - 45 2x = 314 x = 157 dkk betalte faren. Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Kan noen hjelpe meg å finne likningen til en andregradsfunksjon? De tre oppgitte punktene er (-1,0) (3,0) og (1, -4) Noen som kan hjelpe? f(x) = ax^2 + bx + c f(1) = a + b + c = -4 f(-1) = a - b +c = 0 f(3) = 9a - 3b + c = 0 Nå har du tre ukjente og tre ligningsett, da skal det være mulig å løse a b og c. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Kan noen hjelpe meg å finne likningen til en andregradsfunksjon? De tre oppgitte punktene er (-1,0) (3,0) og (1, -4) Noen som kan hjelpe? Hugs fyrst at om ein andregradsfunksjon har nullpunkt x1 og x2, vil den kunne faktoriserast som a(x-x1)(x-x2). Du har oppgitt at funksjonen har nullpunkt i x = -1 og x = 3, so funksjonen kan skrivast som a(x-(-1))(x-3) = a(x+1)(x-3). Til sist veit du at f(1) = -4, so om du set inn 1 for x, får du ei likning som lar deg finne a:a(1+1)(1-3) = -4 Lenke til kommentar
Boll1 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) hvordan får man et kvadratrot tegn? (i PowerPoint) Endret 1. juni 2010 av Speedfrog Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå