wingeer Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Haloooooo, det skulle jo være: 4*(1+(x/100)^4 = 64 Så langt har jeg delt på fire: (1+(x/100))^4 = 16 Er det ok å ta fjerderota av hele parantesen, eller må jeg styre på med logaritmer? Du kan fint kjøre på med fjerderot. Spesielt siden: Endret 29. mai 2010 av wingeer Lenke til kommentar
50pesos Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Veldig greit. Takk for svar Kan noen løse den med logaritmer? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) . Endret 29. mai 2010 av wingeer Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Kommet meg gjennom og til slutten av del a på min matte eksamen. Er dette gjort rett? Teksten er "Av de 858 som gikk opp til føreprøven i fjor, var det 179 som strøk. Ved annen gangs forsøk 5%. Lars er redd for å stryke to ganger på rad." Ut i fra denne teksten kan jeg finne ut mye. I iallefall disse 3 tingene jeg har funnet ut at jeg kan regne ut. 1. Sjansen for å stryke første forsøk / prosent som strøk. 2. Hvor mange personer som strøk 2 gang og hva sjansen for det er 3. Hva er sjansen for å stryke begge gangene. SKRIK UT HVIS DET ER FLER TING SOM ER RELEVANTE Å FINNE UT AV. Utreiningene mine : 1. 171/158=0,208625 0,208625*100=20,86247 = 20,86% Altså 20,86 prosent stryker første gang. 2. 5*179/100=8,95=9 9 personer stryker både første og andre gang. Sansynligheten å stryke 2 gang er 9/179. 3. Første gang stryker 179 av 858. 2 gang stryker 9 av 179 Blir da å stille opp som to brøker å gange sammen. Det er 1611/153582. Det er da 1.04951049% sjanse å stryke begge gangene Nor som er gjort feil? Noe mer jeg kan eller burde gjøre? Endret 29. mai 2010 av k-h-s Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Oppgave 3 kan gjøres enklere. Alle som stryker andre gang har strøket første gang, så du har allerede "tatt med" dem. Sannsynligheten for å stryke to ganger er 9 av 858 (som er den samme brøken du har satt opp bare forkortet med 179 i og med at du først ganger med og så deler på 170.) Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Ja, så den nå jeg også. Og kan forkortet ned til 3/286 Lenke til kommentar
ramboros Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 I oppgaveteksten står det at 5% stryker ved andre forsøk, da er det unødvendig å skrive at sannsynligheten for å stryke er 9/179 i din andre oppgave. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 9 av 179 mennesker viser bedre en 5% mener nå jeg da.... Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg er kommet meg gjennom å ferdig med del A Nå er det del B på matte eksamen. "Skal velge et av emnene : Formlikhet, Ligninger emd to ukjente eller algebra. Du skal forklare hva slags oppgave som er innenfor emnet du har valgt. Du skal i tillegg løse en oppgave som er den vanskeligste du klarer innenfor emnet." Jeg føler jeg er best i Ligninger å velger derfor ligninger med to ukjente. Men det å finne det vanskeligste jeg klarer sliter jeg med. Noen tips? Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg skal simpelthen regne ut gjennomsnittlig hastighet men har et lite problem. Har laget et program som skal gjøre dette og sliter litt med det matematiske. Programmet ber brukeren skrive inn lengden i km og tiden brukt i tt/mm/ss format. Det jeg sliter med herfra er hvordan jeg skal sette opp regnestykket for å komme frem til gjennomsnittlig hastighet i km/t. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Har du kjennskap til andegradsligninger? Type y=x². I så fall kan du finne krysningen mellom y=x² og en eller annen y=ax+b. I tillegg kan du gi deg dem på en vanskelig form. Feks ved tekst. 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Jeg har da skrevet opp det i regelboka. Men det kan jeg ikke huske noe av... Men kan vell lese og finne ut av det. Eller hvis noen her kan forklare Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) @Sondre: Du kan sette en midlertidig variabel, t1, lik ss+mm*60+tt*60². Denne gjør du om til timer og kaller t: t=t1/60². Da kan du enkelt sette fart, v, lik s(strekning i km)/t Endret 30. mai 2010 av madsc90 1 Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Prinsippet bak alle ligningsett med to ukjente er å kvitte seg med den ene variable ved å kombinere de to ligningene (men det vet du vel). Du kan sikkert imponere litt hvis du får til å løse noe på formen ax²+bx+c=0 Hvis det ikke er noe bx-ledd, kan du gjøre det enkelt ved å si x=+-rotenav(-c/a). Merk at hvis -c/a er negativ har ikke ligningen noen løsning. Ingen x gjør ligningen mulig. Når du tar roten av noe, får du også to svar: + og -. Dette fordi 2²=4 og -2²=4. Hvis det ikke er noe c-ledd, får du også to svar: x1: ax+b=0 x2: x=0 Hvis du har både bx-ledd og c-ledd, er løsningen x=(-b+-rotenav(b²-4ac))/2a EDIT: ax²+bx+c=0 kan du feks få ved ligningene y=x²+2x-3 (a=1, b=2, c=-3) og y=x+3 Disse gir også et fint svar (to punkter, dvs to x'er og en y til hver av dem). Endret 30. mai 2010 av madsc90 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Tror det der var litt for avansert for meg Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Da tar jeg løsningen, da... Det er ganske rett frem: Ligning I: y=x²+2x-3 Ligning II: y=x+3: x²+2x-3=x+3 (Jeg setter y'ene lik hverandre) x²+2x-x-3-3=0 (flytter over alt på venstre side for å skaffe meg ax²+bx+c=0) x²+x-6=0 Nå kan man bruke formelen jeg skrev over. a=1, b=1, c=-6. PS: Jeg ser at det var forvirrede at jeg sa hva a,b og c var i forrige post. Det er de du får etter å ha slått sammen du skal bruke. Klarer du herifra? Eller er det x=(-b+-rotenav(b²-4ac))/2a som er vanskelig? EIDT: Det er egentlig ganske enkelt å bruke formelen. Du må bare holde tunga rett i munn og sette inn verdiene for a, b og c. EDIT2: Hint: svarene er punktene (-3, 0) og (2, 5) Endret 30. mai 2010 av madsc90 1 Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 @Sondre: Du kan sette en midlertidig variabel, t1, lik ss+mm*60+tt*60². Denne gjør du om til timer og kaller t: t=t1/60². Da kan du enkelt sette fart, v, lik s(strekning i km)/t Takk for svar. Kan man også bruke "t1 = tt + (mm / 60) + (ss / 60 / 60)"? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Det er flere veier til Rom/gjennomsnittsfart. Med metoden din får du tiden i timer med en gang, så du kan kalle det t i stedet for t1. (Jeg liker å kalle viktige verdier navn som t, s osv, mens hjelpeverdier blir t1 etc..) Jeg skrev først sånn du gjorde det, men endret det da jeg trodde det var enklere å se det på den andre måten. Obs: Pass på at (ss / 60 / 60) ikke blir ss/(60/60). Det er litt mer elegant å si ss/60². 1 Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Siden det virker som du har erfaring innenfor programmering poster jeg koden slik jeg har gjort det. Tror alt skal være riktig her. Det eneste jeg ikke får til er å sette på en eksponent, men det er ikke så altfor nøye akkurat nå. Takk igjen! double km; double t; double m; double s; cout << "Lengde (km): "; cin >> km; cout << "Tid (tt/mm/ss): "; cin >> t >> m >> s; t = t + (m / 60) + (s / 60 / 60); cout << km / t; Endret 30. mai 2010 av Sondre Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Jeg kjenner ikke det språket, men det har ikke noe å si. Hvis du vil være litt ryddigere, skiller du mellom det som tastes inn, og den totale time-verdien: double km; double t; double m; double s; cout << "Lengde (km): "; cin >> km; cout << "Tid (tt/mm/ss): "; cin >> t >> m >> s; timer = t + (m / 60) + (s / 60 / 60); fart = km / timer; cout << fart; (Jeg vet ikke hva som trengs for å vise verdien her.. Kanskje dette er nok.) For eksempel. Da sparer du orginalverdien, hvilket kan være nyttig hvis du skal bygge på scriptet senere. Dessuten er det god programmeringsskikk å holde koden ryddig og lettfattelig sånn at andre enkelt forstår hva som skjer. Endret 30. mai 2010 av madsc90 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå