Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Etter positiv og meget hjelpende hjelp videre i mine oppgaver spør jeg om en ny ting.

Har jobbet meg gjennom litt men kommet til dette avsnittet:

"I løpet av de to årene fram han tar sertifikatet, tar Lars sikte på å pare nok penger til 40 kjøretimer. Rentefot på sparekontoen i hans bank er 2,25."

Ut i fra det jeg har av info koster en kjøretime 550 kr. Han skal ha 40 timer og det blir totalt 22 000 kr.

For å da finn ut av dette er jo rentefoten per år. Og deler da 22 000 på 2 og er 11 000.

Videre har jeg laget en ulikhet. (beklager, jeg har ikke skjønt noe av den måten å skrive inn formler på forumet :blush):

X*2,25/100 > 11 000

Er dette passende til dette avsnittet?

Noe mer jeg kan gjøre, evnt gjøre annerledes?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det fyrste: Eg reknar med han skal ha pengar til teorikurset òg, so han må spare 550*40 + 1700 = 23700kr.

Vidare so trur eg det manglar ei opplysing. Skal han setje inn ein fast sum kvart år? (Altso den same summen to gonger, ein gong no, og ein gong om eitt år.) Om ikkje, korleis skal sparinga skje?

Til sist er ikkje den ulikskapen veldig relevant. Det den lar deg finne ut er kor mykje du må ha på konto for å få minst 11 000kr i renter i løpet av eitt år. I oppgåva di reknar eg med at det er innskot + renter som tel.

Lenke til kommentar

Det med teorikurset var jeg også usikker på, men siden det er jeg som lager oppgaven. Ikke en ferdig laget oppgave så tror jeg ikke dette er noe en sensor kan trekke for?

Men sånn reglene er skal man ha kurset før du kan kjøre noen ting. Og det er penger til KJØRETIMER han skal spare står det.

Jeg skrev ordrett opp i fra arket jeg har fått.

Og det er ikke en oppgave. En tekst jeg skal lage oppgave ut i fra.

For å gjøre det noe "enklere" så tok jeg det slik at han tar lik sparing per år. En sum nå, og en lik sum om et år.

Men jeg trodde den regnet ut innskudd + renter jeg.

X er jo antall KR han må ha i banken. Det ganges med 2,25 som er rentene i banken å deles på 100. Får jeg ikke da innskudd + renter

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Ok, beklager misforståinga.

Hugs at den summen han sparer no, vil han få to års rente for, medan den summen han set inn om eitt år, vil han berre få eitt års rente for. Totalt skal det verte 22 000kr.

Sei at x er antal kroner han må setje inn kvart år, for å få 22 000kr ved utgangen av det andre året.

Etter eitt år vil han då ha x kr pluss renter. Sidan han får 2.25% renter per år, vert rentene gitt ved x*2.25/100, so total saldo etter eitt år (før andre innskot) vil vere x + x*2.25/100 = x*1.0225.

Etter andre innskot vil saldoen vere x + 1.0225x, og dette får han òg 2.25% rente på, so etter to år er saldoen gitt ved (x + 1.0225x)*1.0225, og dette skal vere lik 22 000kr. Trur iallfall dette skulle stemme ...

Lenke til kommentar

Tolket meg igjennom svaret ditt.

Hvorfor dette det første året? Skjønner ikke helt hvor begge x'enne kommer fra

x+x*2,25/100

Så ulikheten skal være:

(x+1.0225*x)*1.0225

Og en ting til. Jeg sliter med å regne den ut :blush:

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Hvorfor dette det første året? Skjønner ikke helt hvor begge x'enne kommer fra

x+x*2,25/100

Det at du får 2.25% rente per år, vil seie at du får 2.25% fleire kroner på kontoen etter eitt år. So etter eitt år vil du ha det du starta med (x) pluss 2.25/100 av det du starta med. Med andre ord, x + x*2.25/100.

Var det forståeleg?

(x+1.0225*x)*1.0225

Og en ting til. Jeg sliter med å regne den ut :blush:

p><p>x \geq \frac{22000}{1.0225+1.0225^2}

Putt inn i kalkulator, og du får som nemnt omlag 10 638kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for hjelpen hittil. Alt som dere har hjulpet meg med nå har jeg fått massse brukt for. Å lært mye. Kommer kanskje tilbake i morgen med flere oppgaver jeg ikke klarer.

Oppgaven skal legges fremm på tirsdag. Og slik jeg har kommet igang, så sikter jeg etter en 5'er. Får jeg til det jeg skal videre kan jeg være veldig å få den etterlengtede 6'eren :innocent:

Lenke til kommentar

Legg opp til at regnestykket er relevant til noe. F.eks kan det være mulig at han har tenkt å jobbe to somre for samme firma, som alltid tilbyr samme timelønn. Det vil da være en plausibel forklaring på hvorfor han må finne ut hvor mye penger du må ha satt innpå kontoen hvert år.

Lenke til kommentar

Som sagt; bare finn på en god forklaring på hvorfor han kun setter inn beløp på kontoen én gang i året. Lønninger for sommerjobber blir som oftest betalt ut kun én gang i året for samme person, og 10638 kroner er realistisk å få inn for én måned med sommerjobb. Bursdag og julegaver kan også være gode forklaringer.

Lenke til kommentar

Smart tenkt ;) Han har en sommerjobb hos Raufoss komune. Og der tjnete han disse pengene

Og for å vite 100% sikker alt jeg har regnet ut.. Kan noen forklare hvorfor vi har tallet 1,0225. Og hvor vi fikk det fra?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...