Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet var vel hva som hadde skjedd om logaritmen han delte på hadde et grunntall n i intervallet <0.5,1>, da lgn(0.5) dermed vil være et positivt tall, og ulikhetstegnet ikke må snus.

Ja, det er en selvfølge. En snur ikke likhetstegnet om en ganger med noe positivt.

 

Egentlig ikke, men du kan selvfølgelig gjøre det på den måten og. Det jeg har lært er at om man har et stykke på formen chart?cht=tx&chl=a^{f(x)}=a^{g(x)} der chart?cht=tx&chl=g(x) ikke er lik chart?cht=tx&chl=f(x). Så er den eneste gangen disse to uttrykene er like er når chart?cht=tx&chl=a=1.chart?cht=tx&chl=a=1 når chart?cht=tx&chl=f(x)=0 og når chart?cht=tx&chl=g(x)=0 Dermed kan vi enkelt og greit løse chart?cht=tx&chl=f(x)=g(x) ^^ om a=0 og b=a så er jo åpenbart b=0. Funker resonnementet mitt ?

 

Winger hva mener du med når chart?cht=tx&chl=f(x)=\frac1x ?

 

fks chart?cht=tx&chl=\left( {\frac{1}{2}} \right)^{\frac{1}{x}}  > \left( {\frac{1}{2}} \right)^{\frac{1}{{3x - 2}}}

 

Ser ikke noen ulik fremgangsmåte for dette stykke her...

Du sier du løser for chart?cht=tx&chl=f(x)=0. Hvis da chart?cht=tx&chl=f(x) = \frac{1}{x} = 0. Har åpenbart likningen ingen løsning.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Forstår jo det :) Men jeg tenkte i de baner at chart?cht=tx&chl=f(x)=0 og chart?cht=tx&chl=g(x)=0. Dette betyr at chart?cht=tx&chl=g(x)=f(x) Men dette stemmer vell ikke.

 

Har lagt ut løsning på denne oppgaven et par sider tilbake, og "alle" godtok at denne var helt fin, uten noen feil. Men jeg fant feilen, men klarer ikke se hvordan jeg skulle regnet den på riktig måte, kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke klarer å regne denne oppgaven riktig ?

 

 

Deriver funksjonen

chart?cht=tx&chl=-\frac{(2a-1)^{2}}{2a}

 

chart?cht=tx&chl=F\left( a \right) =  - \frac{{\left( {2a - 1} \right)^2 }}{{2a}}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{d}{{dx}}\frac{u}{v} = \frac{{u^{\tiny\prime}v - uv^{\tiny\prime}}}{{v^2 }}

 

chart?cht=tx&chl= u = \left( {2a - 1} \right)^2 {\rm{ og u'}} = 2\left( {2a - 1} \right) \cdot 2 = 4\left( {2a - 1} \right)

 

chart?cht=tx&chl= v = 2a{\rm{ og }}v^{\tiny\prime} = 2

 

chart?cht=tx&chl= F\left( a \right) =  - \frac{{\left( {2a - 1} \right)^2 }}{{2a}}

 

chart?cht=tx&chl= F^{\tiny\prime}\left( a \right) =  - \frac{{4\left( {2a - 1} \right) \cdot 2a - 2 \cdot \left( {2a - 1} \right)^2 }}{{\left( {2a} \right)^2 }}

 

chart?cht=tx&chl= F^{\tiny\prime}\left( a \right) =  - \frac{{8a\left( {2a - 1} \right) - 2 \cdot \left( {2a - 1} \right)\left( {2a - 1} \right)}}{{4a^2 }}

 

chart?cht=tx&chl= F^{\tiny\prime}\left( a \right) =  - \frac{{\left( {8a - 2 \cdot \left( {2a - 1} \right)} \right)\left( {2a - 1} \right)}}{{4a^2 }}

 

chart?cht=tx&chl= F^{\tiny\prime}\left( a \right) =  - \frac{{2\left( {4a - \left( {2a - 1} \right)} \right)\left( {2a - 1} \right)}}{{4a^2 }} Feilen ligger her tror jeg...

 

chart?cht=tx&chl= \underline{\underline {{\rm{ }}F'\left( a \right) =  - \frac{{\left( {2a + 1} \right)\left( {2a - 1} \right)}}{{2a^2 }}{\rm{ }}}}

 

Svaret er riktig, men det hjelper lite når utregningen er feil.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hallo

 

Trenger sårt hjelp med noen oppgaver til prøveeksamen i morgen. Det er logaritmer det er snakk om, og jeg trenger hjelp til 3 oppgaver. Har ikke snøring på hvordan jeg skriver inn matte her...

 

 

1. Løs likningen 50*2,5x = 200 Gi svaret med en desimal

 

 

2. Løs likningen lg x + 3,8 =4,2

 

 

3. Styrken M på Richter-skalaen er definert ved

 

M = lg E - 4,4

_____ 1,5

der E er den frigjorte energien i joule.

Jordskjelvet på Haiti 12.Jannuar 2010 viste 7 på Richter-skalaen.

Hva kan du si om størrelsenpå den frigjorte energien ved dette skjelvet?

 

 

Jeg setter STOR pris på all hjelp.

 

Eddy

Endret av -eddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...