Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar R1 som privatist og lurer på om noen her kan svare på et spm.

Siden jeg tar den som privatist vil det ikke være mulig å ta utskrift av evt. tegninger/konstruksjoner.

Tror dere at jeg kan få full poengsum hvis jeg forklarer hva jeg gjør i geogebra f.eks, og bare tegner sånn noenlunde hva jeg gjør? Eller bør jeg lære meg konstruksjon med passer?

Vet at dette ikke er riktig tråd for slike spm. men antar at noen her har tatt opp matte som privatist og dermed kan svare meg! :)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, men du kan selvfølgelig gjøre det på den måten og.

Det jeg har lært er at om man har et stykke på formen chart?cht=tx&chl=a^{f(x)}=a^{g(x)} der chart?cht=tx&chl=g(x) ikke er lik chart?cht=tx&chl=f(x). Så er den eneste gangen disse to uttrykene er like er når chart?cht=tx&chl=a=1.

chart?cht=tx&chl=a=1 når chart?cht=tx&chl=f(x)=0 og når chart?cht=tx&chl=g(x)=0

Dermed kan vi enkelt og greit løse chart?cht=tx&chl=f(x)=g(x) ^^

om a=0 og b=a så er jo åpenbart b=0.

Funker resonnementet mitt ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre ?

Det har å gjøre med at du ikke kan sette at ulikheten (0.5)^a>0.5^b tilsvarer at a>b.

0.5^2>0.5^1=Usant

2>1=Sant.

Det stemmer når man ser på likheter x^a=x^b tilsvarer a=b og ulikheter med grunntall større enn 1, men når det dreier seg om ulikheter med grunntall under 1 må du som the_last_nick_left nevnte snu ulikheten.

Endret av hli
Lenke til kommentar

Tar R1 som privatist og lurer på om noen her kan svare på et spm.

Siden jeg tar den som privatist vil det ikke være mulig å ta utskrift av evt. tegninger/konstruksjoner.

Tror dere at jeg kan få full poengsum hvis jeg forklarer hva jeg gjør i geogebra f.eks, og bare tegner sånn noenlunde hva jeg gjør? Eller bør jeg lære meg konstruksjon med passer?

Vet at dette ikke er riktig tråd for slike spm. men antar at noen her har tatt opp matte som privatist og dermed kan svare meg! :)

Kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg tok R2 som privatist i går. Og da fikk jeg låne en PC av skolen, slik at jeg kunne tegne grafer og skrive ut. Det er ikke muligheter for en slik ordning da?

Lenke til kommentar

Men forskjellig fra logaritmer med grunntall over 1, vil en logaritme med grunntall [0,1> være strengt synkende, og da er ikke den første overgangen nebuchadnezzar brukte lenger gyldig. Dvs at da medfører ikke lenger (0.5)^a > (0.5)^b lenger at lg(0.5^a)>lg(0.5^b), men heller at lg(0.5^a)<lg(0.5^b). Altså får du snudd ulikheten ved dette punktet, heller enn når du deler på logaritmen. Tror jeg.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, men du kan selvfølgelig gjøre det på den måten og. Det jeg har lært er at om man har et stykke på formen chart?cht=tx&chl=a^{f(x)}=a^{g(x)} der chart?cht=tx&chl=g(x) ikke er lik chart?cht=tx&chl=f(x). Så er den eneste gangen disse to uttrykene er like er når chart?cht=tx&chl=a=1.chart?cht=tx&chl=a=1 når chart?cht=tx&chl=f(x)=0 og når chart?cht=tx&chl=g(x)=0 Dermed kan vi enkelt og greit løse chart?cht=tx&chl=f(x)=g(x) ^^ om a=0 og b=a så er jo åpenbart b=0. Funker resonnementet mitt ?

Du kan jo si at den eneste gangen de GARANTERT er like for ALLE x, er når a=1. Hva skjer når chart?cht=tx&chl=f(x) = \frac{1}{x} f.eks?

Argumentasjonen din er rett, men når du deler på ln(1/2), som er et negativt tall, snus ulikheten.
En kan da velge fritt hvilken logaritme en vil bruke? Eller må en bruke en logaritme av grunntall >1?

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Poenget er jo at han delte på et negativt tall. Eller ganget med resiprokalen av et negativt tall, om du vil. Da snues ulikhetstegnene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...