Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

chart?cht=tx&chl=\frac{-0 \pm \sqrt{0^2-4mk}}{2m} \Rightarrow \frac{\sqrt{-4mk}}{2m}

Skal somehow bli

chart?cht=tx&chl=x=\pm\sqrt{-\frac{k}{m}}

Sannsynligvis feiler jeg på veldig basic matte her siden jeg får et annet svar ;D , men skal det ikke bli

chart?cht=tx&chl=\frac{\sqrt{-4mk}}{2m} \Rightarrow \frac{\sqrt{4}\sqrt{-mk}}{2m} \Rightarrow \frac{\sqrt{-mk}}{m}

Kan da såvidt jeg kan forstå, ikke forkorte roten av m mot m?

edit: Feil i tex koden :]

Endret av Cemi
Lenke til kommentar

Deriver funksjonen, løs likningen d/dx=0 og sett denne u-verdien (eller x, alt etter hva bikkja heter) og sett denne inn i arealfunksjonen.

F(u)=-(36u^2/5)+(24u/5)

df/du=(-36)*(1/5)*2*u+(24/5)

=(-72/5)u+(24/5)

(-72/5)u+(24/5)=0

(-72/5)u=-24/5

u=(-24/5)/(-72/5)

u=1/3

Sett inn i funksjonen.

Det ble riktig svar, men jeg kan ikke helt si jeg skjønner hvorfor man skal derivere funksjonen når man skal finne det største arealet? Hva gjør jeg evnt. dersom jeg blir bedt om å finne det minste mulige arealet? Takk. :)

Lenke til kommentar

Arealet bestemmes av en funksjon. Når du skal finne den største mulige verdien du kan få ut av funksjonen, altså det største mulige arealet, må du finne toppunktet til funksjonen. Å finne toppunkter til funksjoner gjør man ved å derivere funksjonen og sette den deriverte lik null.

Lenke til kommentar

I så fall er det kun unntakene som gir noen 0 for den deriverte. For et topp- eller bunnpunkt kreves minst 2. grads, hvilket betyr at 2.deriverte ikke er null :cool:

For et annengradspolynom, chart?cht=tx&chl=ax^2 + bx + c vil den annenderiverte alltid være chart?cht=tx&chl=a \neq 0, ja. M.a.o. kan du lese utifra funksjonen om du har et toppunkt eller bunnpunkt.

Lenke til kommentar

Jeg skal derivere :

f(x)=2*(lnx)2-8

for å finne topp/bunn- punkt til grafen, problemet er at jeg ikke får helt til med å derviere den. Noen som gidder å ta en titt? :)

Takker!

Endret av Kaiz3r
Lenke til kommentar

Dette er satt sammen av en ytre funskjon 2*(...)² (-8),

og en indre lnx.

Da må du først derivere den ytre, som gir: 4(...)

Dette må du gange med den deriverte av indre funksjon: 1/x

Da blir det 4*ln(x)/x

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...