Matsemann Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Noen som har gjort oppgave 5b) fra våreksamen i R2? Jeg klarer ikke å formulere noe dugelig... Tenker du på forklaringen? Med trekanttall? a1=1 a2=3 a3=6 a4=10 da ser du at a1=1 a2=a1+2 a3=a2+3 a4=a3+4 osv. Endret 25. mai 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Hallo. Gitt at en ønsker å konstruere et trigonometrisk polynom som tilnærmer funksjonen f(x) over et intervall [a,b]. Vi ønsker da å finne den ortogonale projeksjonen av f ned på W (et vektorrom av kontinuerlige funksjoner), da det er denne funksjonen som gir minimal feil. Problemer er først å finne den ortonormale basisen. Jeg skjønner godt at en må bruke Gram-Schmidt prosessen for å konstruere denne. Indreproduktet på vektorrommet er definert til å være . Dette skal en bruke over basisen, Ser bare ikke hvordan en skal komme frem til den ortogonale basisen. Må en da i tilfellet ha en funksjon, f(x), en ønsker å tilnærme (Jeg tenker da på at indreproduktet inneholder denne)? Eller er det mulig å si noe generelt om den ortogonale basisen? Det står nemlig et eksempel i boken, hvor intervallet er [0, 2pi]. Da får de at den ortonormale basisen er: også videre med sinx. Takk Endret 25. mai 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Noen som har gjort oppgave 5b) fra våreksamen i R2? Jeg klarer ikke å formulere noe dugelig... Tenker du på forklaringen? Med trekanttall? a1=1 a2=3 a3=6 a4=10 da ser du at a1=1 a2=a1+2 a3=a2+3 a4=a3+4 osv. Takk, men tenkte mer på hvordan man kan bruke dette til å vise at a_n=n(n+1)/2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Ahh, det var litt av en nøtt. Tror jeg har skjønt den, men vanskelig å forklare. an = 1+2+3+4+...+n er jo en aritmetisk rekke, med d=1 Et trekanttall, an, er jo summen av denne rekken. Altså bruker jeg sumformelen for en aritmetisk rekke på den. Forståelig? Endret 25. mai 2010 av Matsemann 1 Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Aha, tusen takk. Nå kan jeg jobbe videre med god samvittighet Lenke til kommentar
tt_rss Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Hei, jeg har 3MZ eksamen i morgen(privatist), men det er en ting som plager meg i harmoniske svingninger. Sjekk denne: 4,2+2,5sin(25t)=6 2,5sin(25t)=1,8 sin(25t)= 0.72 Så langt så vel, men så: 25t= 0,804+k*2pi eller 25t=pi-0,804+k*2pi k*2pi er forsåvidt greit, det bare viser at det er et omløp som skjer k ganger, men hvor kommer 0,804 fra? Hva er det som skjer som får 0,72 til plutselig å bli 0,804? Takk! Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Ahh, det var litt av en nøtt. Tror jeg har skjønt den, men vanskelig å forklare. an = 1+2+3+4+...+n er jo en aritmetisk rekke, med d=1 Et trekanttall, an, er jo summen av denne rekken. Altså bruker jeg sumformelen for en aritmetisk rekke på den. Forståelig? Hmm, skjønner ikke den helt 100% jeg. Det er noe med den An i sumformelen. Hva skjer med den? Sn= n(A1 + An) / 2 Hvis du skjønner? Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) tt_rss: Har svart deg i tråden din, men svarer og her. Generell løysning: edit: Hugs og stille kalkulatoren på radianar Ikkje ver redd for å stille fleire spørsmål dersom noko er uklart. Har sjølv R2 eksamen i morgon Endret 25. mai 2010 av tosha0007 Lenke til kommentar
tt_rss Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 tt_rss: Har svart deg i tråden din, men svarer og her. Generell løysning: edit: Hugs og stille kalkulatoren på radianar Ikkje ver redd for å stille fleire spørsmål dersom noko er uklart. Har sjølv R2 eksamen i morgon Takk, det er forståelig nå. Resten er ganske greit, det er bare de morsomme variantene de liker å legge inn på slutten som er skumle nå. De man ikke kan forberede seg til. Hvis du orker: Når man driver med normalfordeling er det tre z-verdier som brukes for 95%, 99% og en annen vanlig % konfidensintervall. Disse er ikke de samme som i tabellen, men litt annerledes(f.eks 95% konf.intervall bruker z=1.96, som er 0,975 eller noe slikt på tabellen). Husker du disse verdiene? Eventuelt med en liten forklaring av hvorfor det må være slik? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Ahh, det var litt av en nøtt. Tror jeg har skjønt den, men vanskelig å forklare. an = 1+2+3+4+...+n er jo en aritmetisk rekke, med d=1 Et trekanttall, an, er jo summen av denne rekken. Altså bruker jeg sumformelen for en aritmetisk rekke på den. Forståelig? Hmm, skjønner ikke den helt 100% jeg. Det er noe med den An i sumformelen. Hva skjer med den? Sn= n(A1 + An) / 2 Hvis du skjønner? an = 1+2+3+4+...+n a1=1 d=1 altså er an=1+(n-1) Bedre? Lenke til kommentar
Are.......... Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Takker! Ble selvsagt mye bedre nå! Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 En andregradfunksjonsgraf går gjennom punktene (1,0), (2,1) og (3,0) Hva er funksjonsuttrykket? Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Dersom a_1=2 og a_(n+1)= a_n +n+2 Vil ikke da a_2 være 6? I den tvilsomme fasiten jeg bruker står det nemlig 5 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 En andregradfunksjonsgraf går gjennom punktene (1,0), (2,1) og (3,0) Hva er funksjonsuttrykket? ¨ Løs likningssystemet du får når du setter inn punktene i Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Dersom a_1=2 og a_(n+1)= a_n +n+2 Vil ikke da a_2 være 6? I den tvilsomme fasiten jeg bruker står det nemlig 5 Hugs at det står . Var slik eg tolka oppgåva... Det stemmer og for Endret 25. mai 2010 av tosha0007 1 Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Noen som kan hjelpe meg med noen grunnleggende regler her? Holder på med induksjonsbevis og her er oppgaven: Bevis: Sn = (A1(K^(n)-1)/(k-1) ved induksjon underveis i oppgaven får jeg dette: (a1k^(n+2))+ a1k^(n+1) er det her bare å slå dem sammen, altså a1k^(n+2+n+1)? for altså å ende opp med a1k^(2n+3)? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Du kan nok ikke det, nei... Hvis du sammenligner med et andegradsutrykk: x²+x¹ Du kan ikke si at det er lik x³ Hadde det vært ganging, hadde det blitt riktig. Hvis du vil kan du faktorisere ut a1, men umiddelbart er det den eneste forenklingen du kan gjøre. Lenke til kommentar
FourAces Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Skal snart opp i eksamen i R1, og lurer på en liten ting jeg har kommet over i et par oppgaver: Hvordan kan man finne ut, ved regning, hvor stort/lite arealet av en figur kan bli? For å ta et eksempel fra en oppgave: Arealet av et rektangel er gitt ved F(u)=-(36u^2/5)+(24u/5). Finn ved regning hvor stort arealet av rektangelet kan bli. Takker for svar. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 (endret) Deriver funksjonen, løs likningen d/dx=0 og sett denne u-verdien (eller x, alt etter hva bikkja heter) og sett denne inn i arealfunksjonen. F(u)=-(36u^2/5)+(24u/5) df/du=(-36)*(1/5)*2*u+(24/5) =(-72/5)u+(24/5) (-72/5)u+(24/5)=0 (-72/5)u=-24/5 u=(-24/5)/(-72/5) u=1/3 Sett inn i funksjonen. Endret 25. mai 2010 av Muzungu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå