Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp med en oppgave

 

Løs likningen

3x+4=(2x-2)²

 

Her er så langt jeg kommer også står jeg fast!

 

3x+4=(2x-2)²

3x+4=(2x-2)(2x-2)

3x+4=4x²-2∗2x∗2+2²

3x+4=4x²-8x+4

-4x² +3+8x=4-4

-4x²+11x=0

 

kan noen hjelpe?

 

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(2x-2)(2x-2) = ?

 

Denne har du regnet ut feil, ellers så anbefaler jeg å lære deg 2. kvadratsetning:

 

(ax-b)² = (ax)² - 2abx + b²

Jeg vil anbefale deg å gå gjennom andre kvadratsetning litt bedre fordi den skrives.

(a+b)^2= a^2 +2ab+b^2.

a og b kan da være 6x, (6x^2+3x)^3 og formulaen holder forsatt vann.

Lenke til kommentar
(2x-2)(2x-2) = ?

 

Denne har du regnet ut feil, ellers så anbefaler jeg å lære deg 2. kvadratsetning:

 

(ax-b)² = (ax)² - 2abx + b²

Jeg vil anbefale deg å gå gjennom andre kvadratsetning litt bedre fordi den skrives.

(a+b)^2= a^2 +2ab+b^2.

a og b kan da være 6x, (6x^2+3x)^3 og formulaen holder forsatt vann.

 

Skjønner ikke hva du mener, tror du har mistforstått en del.

 

Og hva mener du egentlig med: a og b kan da være 6x, (6x^2+3x)^3 og formulaen holder forsatt vann.?

Endret av String-Emil
Lenke til kommentar

Bare så du er klar over det så er 2. kvadratsetning definert slik: (a-b)2 = a2 - 2ab + b2.

 

Det han (antageligvis) mener er at a og b bare er symboler for et eller annet tall her; a kan f.eks. være lik 6x og b kan være lik 6x2+3x. Men det forandrer ikke definisjonen på kvadratsetningen:

 

(6x - (6x2+3x))2 = (6x)2 - 2*6x*(6x2+3x) - (6x2+3x)2

 

Videre er det jo potensreglene som overtar.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
Bare så du er klar over det så er 2. kvadratsetning definert slik: (a-b)2 = a2 - 2ab + b2.

 

Det han (antageligvis) mener er at a og b bare er symboler for et eller annet tall her; a kan f.eks. være lik 6x og b kan være lik 6x2+3x. Men det forandrer ikke definisjonen på kvadratsetningen:

 

(6x - (6x2+3x))2 = (6x)2 - 2*6x*(6x2+3x) - (6x2+3x)2

 

Videre er det jo potensreglene som overtar.

Hehe, jeg kan bare to kvadratsetninger og det er for å løse (a+b)^2 og (a+b)(a-b). Forstår ikke hvorfor andre kvadratsetning en gang eksisterer. {a,b}£Z, ikke Z+.

 

Uansett, takk for rettelsen.

Lenke til kommentar

(a+b)(a-b) er strengt tatt ikke en kvadratsettning, siden det ikke er ett kvadrat. Andre kvadratsettning finnes så du skal slippe denne regningen:

 

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-5x^2*3xy-3xy*5x^2+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Derimot kan du bare skrive

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-2*5*3*x^2*x*y+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Når du har lært deg 2. kvadratsettning godt kan du se svaret så fort du ser oppgaven, ganske nyttig setning å kunne. Selv husker jeg at første og andre kvadratsettning + produktsettning (a+b)(a-b) var det eneste læreren forventet at vi skulle kunne på rams, altså pugge, 1. året på vgs.

Lenke til kommentar
(a+b)(a-b) er strengt tatt ikke en kvadratsettning, siden det ikke er ett kvadrat. Andre kvadratsettning finnes så du skal slippe denne regningen:

 

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-5x^2*3xy-3xy*5x^2+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Derimot kan du bare skrive

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-2*5*3*x^2*x*y+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Når du har lært deg 2. kvadratsettning godt kan du se svaret så fort du ser oppgaven, ganske nyttig setning å kunne. Selv husker jeg at første og andre kvadratsettning + produktsettning (a+b)(a-b) var det eneste læreren forventet at vi skulle kunne på rams, altså pugge, 1. året på vgs.

Det du beskriver kan bli løst med første kvadratsetning også.

 

Se her

(a+b)^2 = a^2 +2ab+b^2.

a=5x^2

b=-3xy

 

(5x^2-3xy)^2 = (5x^2)^2 + 2(5x^2)(-3xy) + (-3xy)^2

 

Å pugge kvadratsetninger hemmer læring og det vil bli lett sett hvis jeg gir deg oppgaven.

(5x^2-3xy+5x)^3. Da er det viktig å bruke metoden med å putte inn nummere for bokstaver ved at du løser for (a+b+c)^3 først.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Selvsagt kan det løses med 1. kvadratsetning også, er ikke noe problem det heller. Eneste forskjellen er jo faktisk å bytte ett fortegn, så da jeg ser en slik oppgave gjør jeg ikke annet enn å først regne ut og så bytt fortegn. Men når en har problemer med (a-b)^2 er det nå en god ide å se på 2. kvadratsetning slik at en kan løse slike oppgaver greit. Også da en ikke ser sammenhengen mellom de to.

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig de burde lære min metode fordi det er den måten man må bruke når man lærer litt mer avansert matte. Den er ikke særlig komplisert heller og man bør aldri pugge enkle formler heller. Alle som går på videregående bør forstå hvorfor volumet av en sylinder er V= (pi)r^2h, og ikke pugge det. Samme med kvadratsetningene. Hvordan skal du klare å litt forskjellige oppgaver om du ikke forstår det?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Veldig usikker på hvem du sikter til? Om det er meg eller soberano. Men selv bruker jeg første og andre kvadratsetning for enkle oppgaver som disse er skreddersydd for. Ellers bruker jeg å gjøre som deg. Bytte ut med a, b og c og deretter sette det inn igjen da jeg er ferdig med selve utregningen. Enkelt og greit. Og selv studerer jeg for tiden matematikk, begynner på 4. semester nå.

 

EDIT: Så nå at det trolig var meg du siktet til da det var deg, og ikke soberano, som jeg svarte angående det at du kun kunne 2 kvadratsetninger. Trudde nemlig det var Soberano som ikke hadde gøddi å lære seg 2. kvadratsetning og derfor hadde problemer med oppgaven sin:P

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar
(a+b)(a-b) er strengt tatt ikke en kvadratsettning, siden det ikke er ett kvadrat. Andre kvadratsettning finnes så du skal slippe denne regningen:

 

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-5x^2*3xy-3xy*5x^2+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Derimot kan du bare skrive

(5x^2-3xy)^2=(5x^2)^2-2*5*3*x^2*x*y+9x^2y^2=25x^4-30yx^3+9x^2y^2

Når du har lært deg 2. kvadratsettning godt kan du se svaret så fort du ser oppgaven, ganske nyttig setning å kunne. Selv husker jeg at første og andre kvadratsettning + produktsettning (a+b)(a-b) var det eneste læreren forventet at vi skulle kunne på rams, altså pugge, 1. året på vgs.

Det du beskriver kan bli løst med første kvadratsetning også.

 

Se her

(a+b)^2 = a^2 +2ab+b^2.

a=5x^2

b=-3xy

 

(5x^2-3xy)^2 = (5x^2)^2 + 2(5x^2)(-3xy) + (-3xy)^2

 

Å pugge kvadratsetninger hemmer læring.

 

Tøv. Det er ikke så intuitivt å se hvorfor de er som de er, og ettersom kvadratsetningene er veldig nyttig, samt enkle å huske, bør de pugges og huskes så fort som mulig.

 

Hvilket nivå studerer du matte på?

Lenke til kommentar

Hmm, var en skitvanskelig oppgave i boka. Integrasjon ved variabelskifte (substitusjon):

Finn det ubestemte integralet:(integrasjonstegn)4x(x2+1)ex^2 +1

Ender bare opp med (integrasjonstegn) ueu du

og sitter helt fast. Hjelp :(

Kan nevne at mattelærern min ikke fikk den til ved substitusjon, mens med delvi integrasjon går det, men siden den sto under substitusjon så er det logisk at det er det som er meninga?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...