Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Sannsynligheten for å trekke en kobbermynt, må jo bli sannsynligheten for å trekke en mynt fra før 1940 multiplisert med sannsynligheten for at det er en kobbermynt, addert med sannsynligheten for å trekke en mynt fra etter 1940 multiplisert med sannsynligheten for at denne er en kobbermynt.

Lenke til kommentar

Ja. Sannsynligheten for å trekke en kobbermynt, må jo bli sannsynligheten for å trekke en mynt fra før 1940 multiplisert med sannsynligheten for at det er en kobbermynt, addert med sannsynligheten for å trekke en mynt fra etter 1940 multiplisert med sannsynligheten for at denne er en kobbermynt.

= ?

 

:p

 

(Sitter uten regnestykkene og utstyr, noterte bare svarene mine i en fei før jeg leverte og stakk)

 

Edit: Evt. skriv det i matteform så det kan regnes på :)

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hadde årsprøve i R1 i dag, og er litt nysgjerrig på hvordan jeg gjorde det, så hvis noen har tid så hadde det vært fint om noen kunne ha dobbeltsjekka svarene mine :)

 

Oppgaven:

 

I en bunke med kort er det 16 svarte og 14 røde kort.

a) Gunhild trekker tilfeldig ut to kort. Hva er sannsynligheten for at de to kortene er svarte?

b) Ali trekker tilfeldig ut 10 kort. Hva er sannsynligheten for at han trekker ut 7 svarte og

3 røde kort?

 

I en eske med mynter er 40 % av myntene laget før 1940. Av disse er 45 % kobbermynter og 55 % sølvmynter. Av dem som er laget etter 1940, er 35 % kobbermynter og 65 % sølvmynter. Det trekkes tilfeldig ut én mynt.

c) Hva er sannsynligheten for at mynten er en kobbermynt?

Mynten som ble trukket ut, var en kobbermynt.

d) Hva er sannsynligheten for at mynten er laget før 1940?

 

Mine svar:

a) 27.6% / 0.2759

b) 13.9% / 0.1386

c) 39% / 0.39

d) 18% / 0.18

 

Takker!

 

Får ikke dere trekk for å skrive svar som desimaltall? Læreren vår sier "Ikke pent"

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan løse denne oppgaven?:

 

Diameteren på en beholder som rommer 200 liter, er 55 cm. Hvor høy er da beholderen?

 

Skulle visstnok være kjempeenkel, men er renne krimgåta for meg.. Matte eksamen, her kommer jeg :-)

Endret av mrsbiotherm
Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan løse denne oppgaven?:

 

Diameter på en beholder er 55 cm. Hvor høy er da beholderen?

 

Skulle visstnok være kjempeenkel, men er renne krimgåta for meg.. Matte eksamen, her kommer jeg :-)

 

Det er umulig å løse oppgaven med den ene opplysningen du har gitt oss.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan løse denne oppgaven?:

 

Diameter på en beholder er 55 cm. Hvor høy er da beholderen?

 

Skulle visstnok være kjempeenkel, men er renne krimgåta for meg.. Matte eksamen, her kommer jeg :-)

 

Det er umulig å løse oppgaven med den ene opplysningen du har gitt oss.

 

 

Den rommer 200 liter. Glemte å skrive det meed!! Heh, unnsky

Lenke til kommentar

Formelen for arealet til en sylinder

chart?cht=tx&chl=V=\pi \cdot h \cdot r^2

 

Snur formelen med tanke på h

 

chart?cht=tx&chl=\frac{V}{\pi \cdot r^2}= h

 

Vi vet at chart?cht=tx&chl=d=\frac{r}{2} og at V=200liter, så da putter vi inn det vi vet

 

chart?cht=tx&chl=h = \frac{200l}{\pi \cdot \left(\frac{55}{2}cm\right)^2}

 

Også tar du å løser denne, men det er en liten ting du må huske på, kommer ikke til å si hva det er men, det har noe med liter og cm ^^

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg går VG.1 og har noen spørsmål eg svært gjærne vill ha svar på.

Setter stor pris på alle svar, spesielt de ryddige svara!

 

NB: Utrekning/fremgangsmåte er særs viktig å få med.

 

 

Alright folkens, heres the deal!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ME HAR NOKRE FIGURAR

 

1. Prisme med kvadratisk grunnflate der sikekanten er 12cm. Høgda er 20cm.

2. Sylinder med radius i grunnflata på 5m og volum på 78,5m³

3. Kjegle med diameter i grunnflata på 1m og høgde på 120cm.

4. Pyramide som rommar 2 liter og grunnflate som er 200cm2.

5. Kule med diameter 1dm.

 

Oppgåve 1

 

a) Lag ei skisse av kvar av figurane, 1 til 5 ovanfor. Skissene treng ikkje vera nøyaktige eller i målestokk, men må vera korrekte. Set mål på skissene.

 

b) Rekn ut volum av prismet.

 

c) Kor mange liter rommar sylinderen?

 

d) Rekn ut høgde i sylinderen.

 

e) Rekn ut overflate av kjegla. Gje svaret i m2 og bruk 2 desimalar.

 

f) Ei anna kjegle har overflate 10π m2. Radius i grunnflata er 2m. Rekn ut høgda. Gje svaret i m og bruk to desimalar.

 

 

Nok ein gong, takk for all bidrag! :)

 

PEACE OUT!

Endret av Ducatie
Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg går VG.1 og har noen spørsmål eg svært gjærne vill ha svar på.

Setter stor pris på alle svar, spesielt de ryddige svara!

 

NB: Utrekning/fremgangsmåte er særs viktig å få med.

 

 

Alright folkens, Heres the deal!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ME HAR NOKRE FIGURAR

 

1. Prisme med kvadratisk grunnflate der sikekanten er 12cm. Høgda er 20cm.

2. Sylinder med radius i grunnflata på 5m og volum på 78,5m³

3. Kjegle med diameter i grunnflata på 1m og høgde på 120cm.

4. Pyramide som rommar 2 liter og grunnflate som er 200cm2.

5. Kule med diameter 1dm.

 

Oppgåve 1

 

a) Lag ei skisse av kvar av figurane, 1 til 5 ovanfor. Skissene treng ikkje vera nøyaktige eller i målestokk, men må vera korrekte. Set mål på skissene.

 

b) Rekn ut volum av prismet.

 

c) Kor mange liter rommar sylinderen?

 

d) Rekn ut høgde i sylinderen.

 

e) Rekn ut overflate av kjegla. Gje svaret i m2 og bruk 2 desimalar.

 

f) Ei anna kjegle har overflate 10π m2. Radius i grunnflata er 2m. Rekn ut høgda. Gje svaret i m og bruk to desimalar.

 

 

Nok ein gong, takk for all bidrag! :)

 

PEACE OUT!

 

Tror det er lurt å jobbe litt med det selv, slik at du lærer det.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg går VG.1 og har noen spørsmål eg svært gjærne vill ha svar på.

Setter stor pris på alle svar, spesielt de ryddige svara!

 

NB: Utrekning/fremgangsmåte er særs viktig å få med.

 

 

Alright folkens, Heres the deal!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

ME HAR NOKRE FIGURAR

 

1. Prisme med kvadratisk grunnflate der sikekanten er 12cm. Høgda er 20cm.

2. Sylinder med radius i grunnflata på 5m og volum på 78,5m³

3. Kjegle med diameter i grunnflata på 1m og høgde på 120cm.

4. Pyramide som rommar 2 liter og grunnflate som er 200cm2.

5. Kule med diameter 1dm.

 

Oppgåve 1

 

a) Lag ei skisse av kvar av figurane, 1 til 5 ovanfor. Skissene treng ikkje vera nøyaktige eller i målestokk, men må vera korrekte. Set mål på skissene.

 

b) Rekn ut volum av prismet.

 

c) Kor mange liter rommar sylinderen?

 

d) Rekn ut høgde i sylinderen.

 

e) Rekn ut overflate av kjegla. Gje svaret i m2 og bruk 2 desimalar.

 

f) Ei anna kjegle har overflate 10π m2. Radius i grunnflata er 2m. Rekn ut høgda. Gje svaret i m og bruk to desimalar.

 

 

Nok ein gong, takk for all bidrag! :)

 

PEACE OUT!

 

Tror det er lurt å jobbe litt med det selv, slik at du lærer det.

 

 

Kar tenkt til det, straks eg har fasit å se etter...

 

Kan også legge til at vi skal ha gjennomgang i det, så om eg fortsatt ikke har lært det etter å ha øvd for megselv så forstår eg det nok når vi går igjennom det...

Pointet er at eg vil ungå å ende opp med å ikke ha fått det til, da dette teller på karakteren.. - sisste innspurt før ferie ! :)

Lenke til kommentar

Driver på og løser ulikheter og sitter helt fast på en...

Oppgaven er at jeg skal løse dette:

x(x+5)(x-3)>=0

 

Hvordan skal jeg lage fortegnslinjene når jeg har x i begynnelsen? Jeg gjorde det slik:

 

x-linje: ______-5______3______>

-5: ---------------------

3: _____________________

x+5: ------0______________

x-3: --------------0______

x(x+5)(x-3):------0_______0------

 

Da får jeg vel L=[-5,3]? Det er uansett ikke riktig. Håper dere forstår hva jeg har gjort.

 

Bare et lite side-spørsmål, hvis jeg har et negativt nummer der jeg har x nå, blir da alle fortegnene byttet på i sluttsvaret?

 

Edit: Ser jo nå at fortegnslinjene ble fullstendig kaos, håper noen kan hjelpe meg uansett. :)

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Edit: Ser jo nå at fortegnslinjene ble fullstendig kaos, håper noen kan hjelpe meg uansett. :)

Om du putter dei i ein code-boks vert det betre, der er mellomrom bevart.

 

x-linje:     ______-5______3______>
-5:          ---------------------
3:           _____________________
x+5:         ------0______________
x-3:         --------------0______
x(x+5)(x-3): ------0_______0------

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg driver med noe eksamensforberende og kom her borti noe jeg var usikker på.

 

Hvilken av grafene A eller B er den deriverte chart?cht=tx&chl=f^\prime (x) og hvilken er chart?cht=tx&chl=f(x)?

 

Oppg. 1a):

 

651425.jpegLink: http://bildr.no/view/651424

 

Oppg. 1b):

 

651426.jpeg Link: http://bildr.no/view/651423

 

Sjekk forøvrig linkene for større bilder.

 

- I oppg 1a tenkte jeg at siden A har et min. punkt (A's f'x = 0) der B har et nullpunkt, kan det bety at B er f'x og A er fx.. men jeg er svært usikker.

 

- I oppg 1b tenkte jeg at HVIS B hadde vært fx ville den ha hatt sin hule side opp (minpunkt - f'x = 0) der A skjærer i B, men siden B ikke har det tror jeg B er f'x og A er fx..

 

Noen som kan av/bekrefte og evt. forklare ?

Endret av robin7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...