Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hallo.

Parametrisering av en sirkel. Jeg har et plan, x+y=1, som skjærer enhetssfæren. Dette blir en sirkel, men hvordan skal jeg parametrisere den? Jeg skal altså finne linjeintegralet på denne sirkelen: chart?cht=tx&chl=\int_C z ds.

En måte jeg tenkte, var jo å parametrisere en sirkel i yz- eller xz-planet, for så å la enten x eller y parametrisere vinkelen x+y=1 har med, enten zy- eller zx-planet. Er dette den beste metoden?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Gypsy: Bare lær deg at sannsynlighet alltid er mellom 0 og 1, da har du kommet langt. :)

 

Takk, men over står det at svaret blir 10/144. Stemmer det? Og hvor kommer da o-1 inn i bildet?

Lenke til kommentar

Gypsy: Bare lær deg at sannsynlighet alltid er mellom 0 og 1, da har du kommet langt. :)

 

Takk, men over står det at svaret blir 10/144. Stemmer det? Og hvor kommer da o-1 inn i bildet?

10/144=0.069

 

Sannsynligheten er altså 0.069 (dette tallet er mellom 0 og 1)Det jeg mener er at det ikke kan være 144/10 da dette er 14.4 som er større enn 1 - en nyttig huskeregel

 

:)

Endret av Herthugen
Lenke til kommentar

*snip*

Takk, det var oppklarende!

LaTeX'en du brukte, er det noe som er innebygget i forumet?

Jeg prøvde på en annen side, men bildene likte ikke å bli hotlinket, slik at quoten din er bare et rot nå.

 

Notat: chart?cht=tx&chl=e^{a+b} \neq e^a+e^b

Endret av Raring
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ny problemstilling :dontgetit:

 

Formelen E=(P+K)*4+F*9 gir energiinnholdet E i appelsinjuice målt i kcal. P er antall gram proteiner, K er antall gram karbohydrater og F er antall gram fett. Hvor mange gram fett er det i kartongen med appelsinjuice?

 

Jeg har gjort:

E=(0,7+10,4)*4+F*9

E= 11,1 * 4 + F * 9

E= 44,4 + F * 9

 

Og nå sitter jeg litt fast. Skal jeg flytte på X og dele noe, eller hva?

 

Næringsinnhold pr.100 gram:

Energi: 46,2 kcal

Protein: 0,7 g

Karbohydrat: 10,4 g

Fett: Det skal jeg finne ut.

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Hallo.

Parametrisering av en sirkel. Jeg har et plan, x+y=1, som skjærer enhetssfæren. Dette blir en sirkel, men hvordan skal jeg parametrisere den? Jeg skal altså finne linjeintegralet på denne sirkelen: chart?cht=tx&chl=\int_C z ds.

En måte jeg tenkte, var jo å parametrisere en sirkel i yz- eller xz-planet, for så å la enten x eller y parametrisere vinkelen x+y=1 har med, enten zy- eller zx-planet. Er dette den beste metoden?

Såvidt jeg kan se kan du vel bruke et symmetriargument? Skjæringssirkelens senter vil ha z-koordinat 0, så integralet blir 0. (Jeg antar at det er snakk om en lukket kurve?)

Lenke til kommentar
Når er det man egentlig kan flytte tall med negativ eksponent under brøkstreken og når kan du ikke?
Anyone?

Om jeg forstår deg rett så kan du alltid gjøre dette. chart?cht=tx&chl=10^{-4}=\frac{1}{10^4}

 

Såvidt jeg kan se kan du vel bruke et symmetriargument? Skjæringssirkelens senter vil ha z-koordinat 0, så integralet blir 0. (Jeg antar at det er snakk om en lukket kurve?)

Det blir jo en lukket kurve, siden kurven er en sirkel.

Jeg ser ikke helt argumentet ditt. z=0 kun to steder på sirkelen. Kan jeg da si at z=0, og bruke det som parameter?

 

 

For øvrig er utfallsrommet til en hendelse definert til å ligge mellom 0 og 1, Gypsy.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se kan du vel bruke et symmetriargument? Skjæringssirkelens senter vil ha z-koordinat 0, så integralet blir 0. (Jeg antar at det er snakk om en lukket kurve?)

Det blir jo en lukket kurve, siden kurven er en sirkel.

Jeg ser ikke helt argumentet ditt. z=0 kun to steder på sirkelen. Kan jeg da si at z=0, og bruke det som parameter?

Sirkelen ligger like mye over xy-planet som under, z-koordinatene vil derfor summeres opp til 0.

 

edit: Grunnen til at jeg spurte om det var en lukket kurve var at det kunne jo hende at det var snakk om å integrere over bare deler av denne sirkelen (og da måtte du jo parametrisert den).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...