Gaston Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Cos er Cosinus og Sin er Sinus. Det er dette man skriver foran f. eks cos90 (grader) sin90 på kalkulatoren. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Sinus, Cosinus og Tangens er foholdstall i enhetssirkelen. Du trengte ingen av dem i denne oppgaven om det bare er kreftene du skulle finne (ikke arbeidet. Kraft er lik masse (vekt) ganger gravitasjon, så lenge det bare er tyngdeakslerasjon som gjelder. Newtons 0. lov om jeg ikke husker feil. Kraft: 164 kg * 9,81 m/s/s= 1600 N = 1,6 kN. Vet ikke om det står noe om krefter eller gravitasjon/tyngdeakslerasjon i boka deres, men det er altså det som er grunnlag for å løse den oppgaven. edit: Se enhetssirkelen nedenfor. Der er opphavet til cosinus og sinus. Det er for å finne forholdstallet mellom to punkter. Du kan lage en trekant ut av det punktet også ved å trekke en rett linje til en av aksene fra punktet og en diagonal linje til origo (0). Tangens som jeg også nevnte defineres ved sinus/cosinus (sinus delt på cosinus). Orker ikke forklare regning med dem, det kommer senere i skolegangen (om du fortsetter med allmenn) Endret 21. november 2006 av lathorv Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Sinus, Cosinus og Tangens er foholdstall i enhetssirkelen.Du trengte ingen av dem i denne oppgaven om det bare er kreftene du skulle finne (ikke arbeidet. Kraft er lik masse (vekt) ganger gravitasjon, så lenge det bare er tyngdeakslerasjon som gjelder. Newtons 0. lov om jeg ikke husker feil. Kraft: 164 kg * 9,81 m/s/s= 1600 N = 1,6 kN. Vet ikke om det står noe om krefter eller gravitasjon/tyngdeakslerasjon i boka deres, men det er altså det som er grunnlag for å løse den oppgaven. edit: Se enhetssirkelen nedenfor. Der er opphavet til cosinus og sinus. Det er for å finne forholdstallet mellom to punkter. Du kan lage en trekant ut av det punktet også ved å trekke en rett linje til en av aksene fra punktet og en diagonal linje til origo (0). Tangens som jeg også nevnte defineres ved sinus/cosinus (sinus delt på cosinus). Orker ikke forklare regning med dem, det kommer senere i skolegangen (om du fortsetter med allmenn) 7333559[/snapback] Skal ta Allmenn ja, får vel lært mere der. Hittil har vi ikke lært noe om det i 10.Klasse og tror ikke det kommer før videregående. Men takk for fint svar, skjønte mere nå hvertfall ... Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ei dame har en rektangelformet duk. Duken har omkretsen 7,44m og arealet 3,40m. Hvor lange er sidene? Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Ei dame har en rektangelformet duk.Duken har omkretsen 7,44m og arealet 3,40m. Hvor lange er sidene? 7609875[/snapback] Sett opp 2 likninger. En som beskriver omkretsen og en som beskriver arealet. Sidene er x og y. Omkrets: 2x+2y = 7,44 Areal: xy = 3,40 Si fra hvis jeg skal vise utregningen. Lenke til kommentar
gaardern Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 To likninger med to ukjente. Da er oppskriften å finne et utrykk for den ene ukjente og sette dette inn i den andre likningen. Omkretsen: 2x+2y=7,44 x=3,72-y Satt inn i areal-likningen: (Setter inn 3,72-y istedet for x) (3,72-y)y = 3,4 Det gir andregradslikningen: -y^2 + 3,72y - 3,4 = 0 Dette gir y lik 1,616 eller 2,104 Hvis du så settere en av disse verdiene for y inn i en av de opprinnelige likningene så finner du ut x-verdien også. (I dette tilfellet blir den 2,104 eller 1,616) Sidene er altså 1,616m og 2,104m Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Omkretsen: 2x+2y=7,44 x=3,72-y Hvor har du det nye tallet fra? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 2x+2y = 7,44 Deler på to på begge sider av likninga, og ein får x+y = 3,72. Lenke til kommentar
@ir Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Omkretsen: 2x+2y=7,44 x=3,72-y Hvor har du det nye tallet fra? 7610754[/snapback] Poenget er at man skal finne ut hva x er. Derfor deler man på 2, på hvert ledd, for å få fjernet 2'ern forran x'en. Da vet vi hva x'en er i den ene likningen (omkretslikningen), og deretter sette den inn i den andre likningen (arelanlikningen). Slik finner man først ut hva y'en er, og deretter kan man bruke det svaret til å finne ut hva x'en blir. Det er litt vanskelig å forklare over nettet . Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Holder på med et matteprosjekt der jeg skal føre noen oppgaver på PCen. Ene oppgava må jeg bruke promille "%." Noen som vet hvordan jeg skriver promilletegnet "sammenhengende". Altså, som om jeg skulle skrevet "%", men at tegnet blir "%." viss dere skjønner. Ganske kludrete forklart, men håper på svar Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hold inne 'Alt'-tasten mens du skriver 0137 på num-paden. Så slipper du 'alt'-tasten, og promilletegnet dukker opp. ‰ Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hold inne 'Alt'-tasten mens du skriver 0137 på num-paden. Så slipper du 'alt'-tasten, og promilletegnet dukker opp.‰ 7934881[/snapback] Takk skal du ha for svar. Tenkte det hadde noe med 'alt'-tasten å gjøre, men er så uendelig mange kombinasjoner... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Start meny -> Programs -> Accessories -> System tools -> Character map Lenke til kommentar
Hanska Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Start meny -> Programs -> Accessories -> System tools -> Character map 7936939[/snapback] Takk skal du ha! Den kan komme nyttig med Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Har ikke vært på skolebenken på over 10 år, og sitter meg Java programmering, og sliter litt med matematikken, og det er for sent å ta oppfriskningskurs ... Programmet mitt skal få en bruker til å taste inn 3 tall, og programmet skal sjekke om disse 3 tallene kan representere en trekant. Da tenkte jeg det var like greit å få til tilbakemelding til brukeren om hva slags trekant det eventuelt kan være. Den er grei ift Rettvinklet trekant, likebeint osv, men så prøver jeg å lære meg litt om cosinus og sinus osv. Her er et eksempler jeg har jobbet med: (Jeg tenkte at jeg kunne finne ut vinklene, slik at jeg kunne sjekke om de ble tilsammen 180° eller ikke...) "...formula to check valid triangle: c2 = a2 + b2 - 2abcos(y) Second, if you know all three sides of a triangle, then you can use it to find any angle. For instance, if the three sides are a = 5, b = 6, and c = 7, then the law of cosines says 49 = 25 + 36 – 60 cos C..." [min stegvise utregning] 7*7 = 5*5 + 6*6 - 2*5*6 Cos C 49 = 25 + 36 - 60 cos C 49 = 61 - 60 cos C 60 cos C = 61 - 49 60 cos C = 12 60 cos C/60 = 12/60 cos C = 12/60 cos C = 0.2 [/min utregning] "...so cos C = 12/60 = 0.2, and, with the use of a calculator: C = 1.3734 radians = 78.69°." Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1? Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian? Så lurte jeg på en annen ting. Er det slik at så lenge alle sider er lengre enn 0, og enten alle sider er like lange eller den evt lengste siden = sum de andre sidene? (Har ikke lært bruk av cosinus og sinus funksjoner i Java enda, så det vil være "juks" og bruke det...(?)) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1? 7992312[/snapback] Nei. vinkelA + vinkelB + vinkelC = 180° (men det visste du sikkert) Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian? Hvis du får en cosinusverdi som er større eller lik 1, eller mindre eller lik -1, så er det ikke en trekant.Hvis cosV = 0, så er den vinkelen rett, og trekanten er en rettvinklet trekant. http://en.wikipedia.org/wiki/Cosine#Law_of_cosines http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_function Endret 21. februar 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
gjermshus Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Vil verdien 0.2 + verdien i de 2 andre vinklene = 1?Hvordan kan jeg bruke verdiene for vinklene, for å sjekke om dette kan være en trekant eller ei, uten å måtte regne ut til radian? Ved å bruke enhetssirkelen og pytagoras læresetning, vil 1^2 = cos^2(x) + sin^2(x) for å finne vinkelen til cos(x) = 0.2 vil x = ArcCos(0.2) være vinkelen Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Eksempel: side a = 3 side b = 6 side c = 9 finne vinkel C (motsående til side c): c² = a² + b² - 2ab cos C utregning viser: cos C = -1 ...med andre ord, det kan ikke bli trekant? De andre vinklene får cos A og cos B = 1. Så det holder med å regne ut én vinkel for å se om det blir en trekant eller ei, fordi bl.a cosinus er forholdstall ... vinkler i forhold til gitte sider. (?) Lenke til kommentar
Sti9nsky Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 (endret) "...so cos C = 12/60 = 0.2, and, with the use of a calculator: C = 1.3734 radians = 78.69°." hvordan kommer man fram til at C = 1.3734 = 78.69° ? Endret 22. februar 2007 av Sti9nsky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå