Yumekui Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) hva har jeg gjort galt her? , jeg tror du har ganget 4 inn i nevneren også. Endret 1. mai 2010 av Nyah Lenke til kommentar
unknown1991 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 kensil: Stemmer det. unknown1991: a) Du kan bruke produktregelen for derivasjon, men det er enklare å gange ut parentesane før du deriverer. Gjer du det får du Den klarer du vel å derivere sjølv? b) Her må du bruke to reglar: Produktregelen, og kjerneregelen. Produktregelen tek for seg derivasjon av produktet av to funksjonar av x. Viss du har at , seier produktregelen at den deriverte av den fyrste ganga med den andre, pluss den deriverte av den andre ganga med den fyrste. Kjerneregelen tek for seg derivasjon av funksjonar av x der det står noko meir enn x på x «sin plass». Til dømes er den deriverte av sin(x) = cos(x), men om det står noko anna enn berre x, må du gange med den deriverte av dette. Til dømes vil . Generelt seier kjerneregelen at om du har ein funksjon , er den deriverte gitt ved Du deriverer fyrst som om det berre stod x der, og so ganger du med den deriverte av det som står på x sin plass. Ser du korleis desse reglane kan brukast på oppgåva di? skjønte i allefall den første.. Tusentakk! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T? Ja, jeg. I tillegg er det en haug med folk her som har kompetanse langt over det. Hva gjelder det? hva har jeg gjort galt her? Som Nyah sier har du ikke ganget med 4 (), men med 1 (). Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 hva har jeg gjort galt her? , jeg tror du har ganget 4 inn i nevneren også. takk Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen? + er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint. Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen? + er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint. Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes: Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen? + er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint. Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes: har skrevet stykket feil, beklager. Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen? + er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint. Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes: har skrevet stykket feil, beklager. Jeg trodde det var vanlig algebra forenkling , men hvis det er likning blir det sånt: ganger med 6 på begge sider Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T? Ja, jeg. I tillegg er det en haug med folk her som har kompetanse langt over det. Hva gjelder det? hva har jeg gjort galt her? Som Nyah sier har du ikke ganget med 4 (), men med 1 (). Trenger tips til tentamen som vi skal ha snart. Så jeg lurer på om det er noen som har hatt en 1t tentamen før og kan si litt om det? Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T? Ja, jeg. I tillegg er det en haug med folk her som har kompetanse langt over det. Hva gjelder det? hva har jeg gjort galt her? Som Nyah sier har du ikke ganget med 4 (), men med 1 (). Trenger tips til tentamen som vi skal ha snart. Så jeg lurer på om det er noen som har hatt en 1t tentamen før og kan si litt om det? Bare pm meg Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Eksempel Eksamen 1t Passord og brukernavn er: Eksempel Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Faktoriser uttrykket 14a^2 - 28ab = 2a(7a+14b) Det står 14a(a+2b) i fasiten. er det sånn at man skal sette så mye som mulig forann parantesen? eller er det riktig sånn jeg også skrev det? takk for svar henrik! Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Du skal faktorisere ut så mye som mulig. Edit: Eventuelt bør. Du har jo for så vidt faktorisert det, men jeg tror det er god praksis å skrive det slik som det står i fasiten. Endret 1. mai 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) annengradslikning med 2 ledd eller klarte den første, men så kommer denne. skal jeg bare løse den siste som vanlig likning? sånn? eller eller Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Ja, x=2 eller x=0 stemmer Men hvorfor åpner du parantesen, bare for å lage den igjen etterpå? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Hvorfor løser du opp for så å faktorisere på nytt igjen? Og ja, svaret ditt er riktig. Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Takk for svar! oppgaven stod som dette: tenkte bare på litt ekstra trening hvis vi fikk utrykk der vi skal faktorisere er ikke veldig flink i matte^^ Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Eksempel Eksamen 1t Passord og brukernavn er: Eksempel Takk! Den skal være grei å øve på ja. Kan dette eventuelt bli en tentamen som vi får på tentamensdagen? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Et punkt D ligger på AC. Finn lengden av AD når BD = 2 * AD Siste deloppgave på en rimelig enkel oppgave, men her sitter jeg helt fast. Mer info: Vinkel CAB = 35 grader Vinkel ACB = 120 grader Vinkel ABC = 25 AB = 9 km BC = 6 km AC = 4,4 km M er midtpunktet på AC. BM = 7,3 km Arealet er 11,3 kvadratkilometer Hvordan løser jeg denne? Tentamen i morgen, trenger virkelig hjelp. :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå