Ziltoid Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 (endret) Fikk skrevet av noe som ble gjennomgått i en matteforelesning da jeg var syk og jeg stusser litt på dette: Hvordan kommer en fram til det på høyresiden av likhetstegnet? Edit: Zetta og omega er kjente verdier Endret 30. april 2010 av Ziltoid Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Start med å dele brøken på venstresida opp i to: Den siste brøken kan skrivast Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Ah, var ikke verre nei. Tusen takk Lenke til kommentar
Alterson Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Dette er en oppgave som jeg feilet på, på forrige prøve jeg hadde (Matte 1T) Jeg får ikke til slike fortegnslinjer, og har stusset på denne en stund nå. Har fått beskjed om at nettopp denne oppgaven er det viktig at jeg kan løse selv før tentamen. Det inngikk i kapittelet om derivasjon, læreverket er Sinus 1T. Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan den bør løsest fra begynnelse til slutt? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 a) pga -3*1 = -3 og -1+3=-2 b) --------(-1)-------------(3)-------- x+1-----0_________________________ x-3----------------------0_________ f(x)____0--------------0_________ f(x) stiger når x<-1 eller x>3 f(x) synker når -1<x<3 c) d) bruk at tangenten er gitt ved e) Tegn 1 Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hva er fordelen med å bruke naturlige logaritmer fremfor den Briggske? Lenke til kommentar
Alterson Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Takker for hyppig svar; jeg må se litt nærmere på løsningen før jeg skjønner den, men har alt blitt en hel del klokere på det med fortegnslinje Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 30. april 2010 Del Skrevet 30. april 2010 Hva er fordelen med å bruke naturlige logaritmer fremfor den Briggske? Det kommer helt an på hva du skal regne ut. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) lg(x-3)=3+lg2 Ingen anelse hvor jeg begynner. Anyone? Svaret er x=2003 Endret 1. mai 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) lg(x-3)=3+lg(2) Opphøyer begge sider i 10 (husk at tierlogaritme og potenser med grunntall ti er inverse) x-3=10^(3+lg(2)) x-3=10^3*10^(lg(2)) x=1000*2+3 x=2003 Endret 1. mai 2010 av Muzungu Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (husk at tierlogaritme og potenser med grunntall ti er inverse) Hvordan formulerer man dette som en regel? Kan ikke huske å ha lært det der, men tusen takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Tenk på hva logaritmer egentlig er. Tierlogaritmen til 2 er "det tallet man må opphøye 10 i for å få to". Opphøyer man 10 i "det tallet man må opphøye 10 i for å få to", så får man 2. Funksjonene er motsatte (inverse). Sagt litt mer ordentlig: 10^lg(a)=a a>0 Dette gjelder òg naturlige logaritmer (og logaritmer med andre grunntall). Endret 1. mai 2010 av Muzungu Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) hvordan løser man denne? litt dårlig tegning, men det skal være "+" tegn forann 3 også tar man den første brøken i parantesen og deler på en halv? Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Er det som står der? Når du ganger eit tal med ein parentes, skal alle ledd i parentesen gangast med det talet: a(b+c) = ab + ac. Med andre ord må begge brøkane i parentesen delast på to. Er oppgåva berre å gange ut? Lenke til kommentar
unknown1991 Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. kan noen gjøre de for meg? (A) Deriver funksjonane: 1) f (x) = (x^2-1)(x^2+1) 2) g (x) = x^2*e^2x Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) er dette riktig løst? Tok meg lang tid å skrive inn alt på word, noen som har en bedre måte å gjøre det på? Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) Jeg skjønner ikke helt hva dere mener.. kan noen gjøre de for meg? (A) Deriver funksjonane: 1) f (x) = (x^2-1)(x^2+1) 2) g (x) = x^2*e^2x Den første kan skrives om til , den andre bruker du produktregelen på. er dette riktig løst? Tok meg lang tid å skrive inn alt på word, noen som har en bedre måte å gjøre det på? Forumet har støtte for LaTeX, sjekk ut http://www.diskusjon...owtopic=1080165 Hvis du lurer på om du har løst noe riktig er det lettere å gå hit http://www.wolframalpha.com/input/?i=(4/x%2B3/(2x))/2 enn å spørre her. Endret 1. mai 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) kensil: Stemmer det. unknown1991: a) Du kan bruke produktregelen for derivasjon, men det er enklare å gange ut parentesane før du deriverer. Gjer du det får du Den klarer du vel å derivere sjølv? b) Her må du bruke to reglar: Produktregelen, og kjerneregelen. Produktregelen tek for seg derivasjon av produktet av to funksjonar av x. Viss du har at , seier produktregelen at den deriverte av den fyrste ganga med den andre, pluss den deriverte av den andre ganga med den fyrste. Kjerneregelen tek for seg derivasjon av funksjonar av x der det står noko meir enn x på x «sin plass». Til dømes er den deriverte av sin(x) = cos(x), men om det står noko anna enn berre x, må du gange med den deriverte av dette. Til dømes vil . Generelt seier kjerneregelen at om du har ein funksjon , er den deriverte gitt ved Du deriverer fyrst som om det berre stod x der, og so ganger du med den deriverte av det som står på x sin plass. Ser du korleis desse reglane kan brukast på oppgåva di? Endret 1. mai 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 (endret) takk for svar ! Endret 1. mai 2010 av kensil Lenke til kommentar
Kikkirikki Skrevet 1. mai 2010 Del Skrevet 1. mai 2010 Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå