Frexxia Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Satt å varma opp litt til eksamen i dag, og skulle bryne meg på noe jeg trodde var en enkel diff.likning. Jeg tok feil. y'+y=1 lyder likninga, jeg er blank. Klarer du den nå? Må du da gange med 1? for å få 1 * dx, også integrere på høyre side? Du trenger ikke gange med 1. Det ubestemte integralet av dx blir bare x + C, forståelig nok. Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Øver til tentamen men sliter med sannsynlighets kapittelet. Lurer litt på denne: Ved et valg fikk Nypartiet 20% av stemmene. Vi velger ut fire personer som stemte. Finn sannsynligheten for at a) Den første, men ingen av de andre stemte Nypartiet b) Akkuratt en av dem stemte Nypartiet c) Ingen av dem stemte Nypartiet d) Minst en av dem stemte Nypartiet e) Akkuratt to av dem stemte Nypartiet Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 a) 0.2 * 0.8^3 b) samme som a, men det kan skje på 4C1 forskjellige måter: 4C1 * [svaret i a] c) 0.8^4 d) 1 - [svaret i c] e) 4C2 * 0.8^2 * 0.2^2 Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Noen her som har det arket hvor det står hva man må kunne til DEL 1 på R2-eksamen? Har mistet mitt og fant det ikke da jeg søkte på google 0( Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Så nylig et mattestykke fra 4chan her: 3x(7 + 4) + 22/2 + 14 - 16= Det eneste jeg kommer fram til (med bruk av det jeg lærte på ungdomskolen) er at det ikke går an å dele på 0? Noen som kommer fram til noe annet + care to explain? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+3x%287+%2B+4%29+%2B+22%2F2+%2B+14+-+16 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Så nylig et mattestykke fra 4chan her: 3x(7 + 4) + 22/2 + 14 - 16= Det eneste jeg kommer fram til (med bruk av det jeg lærte på ungdomskolen) er at det ikke går an å dele på 0? Noen som kommer fram til noe annet + care to explain? Jeg tror du mangler noe, det eneste man kan gjøre her er å forenkle til 33x+9 Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 (endret) Så nylig et mattestykke fra 4chan her: 3x(7 + 4) + 22/2 + 14 - 16= Det eneste jeg kommer fram til (med bruk av det jeg lærte på ungdomskolen) er at det ikke går an å dele på 0? Noen som kommer fram til noe annet + care to explain? Jeg tror du mangler noe, det eneste man kan gjøre her er å forenkle til 33x+9 x'en er ment som gangetegn. Beklager dette...burde kanskje brukt "*" isteden. Endret 24. april 2010 av Centuss Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Da blir svaret 42. http://en.wikipedia.org/wiki/The_answer_to_life_the_universe_and_everything#Answer_to_the_Ultimate_Question_of_Life.2C_the_Universe.2C_and_Everything_.2842.29 kanskje? Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Sannsynlighet: I en bedrift arbeider 40% menn og 60% kvinner. 70% av mennene og 50% av kvinnene har arbeidet i bedriften i mer enn 5 år. En ansatt har arbeidet i bedriften i mer enn 5 år. Hva er sannsynligheten for at den ansatte er en kvinne?? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Tegn et trediagram, da blir alt mye klarere Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Har en matteoppgave jeg sliter med.Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^3+ax^2+bx-11Grafen til funksjonen har et bunnpunkt (-1,-16).a) vis at a=3 og b=9 I et bunnpunkt er den deriverte lik null. Sett inn tallene du har fått oppgitt i f(x) og f'(x) og du får to likninger for å bestemme de to ukjente a og b. Dette blir jo feil logikk. Da viser du at HVIS a=3 og b=9, så har funksjonen et bunnpunkt i (-1,-16). Det er vel det motsatte en skal vise? Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Har en matteoppgave jeg sliter med.Funksjonen f er gitt ved f(x)=-x^3+ax^2+bx-11Grafen til funksjonen har et bunnpunkt (-1,-16).a) vis at a=3 og b=9 I et bunnpunkt er den deriverte lik null. Sett inn tallene du har fått oppgitt i f(x) og f'(x) og du får to likninger for å bestemme de to ukjente a og b. Dette blir jo feil logikk. Da viser du at HVIS a=3 og b=9, så har funksjonen et bunnpunkt i (-1,-16). Det er vel det motsatte en skal vise? Det kommer an på hvilke tall du setter inn i likningene du får ved å derivere. Om man velger å sette inn de gitte verdiene for hhv. x og y i stedet for a og b (som jeg går ut fra er ditt forslag?), så finner man forhåpentligvis verdien av a og b. Endret 25. april 2010 av HansiBanzi Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Det jeg mente var å sette inn for x, f(x) og f'(x) (som HanziBanzi går ut fra). Det gir som jeg sa to likninger for å bestemme de to ukjente a og b. Lenke til kommentar
racin Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Hei! Lurte på om noen visste om et program som ligner på det som er på Wolfram|Alpha altså at du f.eks kan skrive Deriv(2x*Sin[2x]) Så vil du i tillegg til svaret, få en steg-til-steg guide over hvordan du skal gå frem. Trenger et program som vil virke uten internett tilkobling :-) Endret 25. april 2010 av ylox Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Skal du bruke det på en prøve? Lenke til kommentar
BooBass Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei! : D Øver til heldagsprøve i matte, men klarer ikke å finne fellesnevneren i en oppgave. Fasiten sier at svaret blir 8/(x+3) Noen som er villige til å hjelpe? : ) Lenke til kommentar
racin Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Skal du bruke det på en prøve? Ja, er ingen regler imot det:) Lenke til kommentar
racin Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei! : D Øver til heldagsprøve i matte, men klarer ikke å finne fellesnevneren i en oppgave. Fasiten sier at svaret blir 8/(x+3) Noen som er villige til å hjelpe? : ) Tror du har lest av feil i fasiten, her iallfall en utregning: x^2+x-2 kan faktoriseres til (x-1)(x+2) Så ganger du det leddet i mangler i de to brøkene og får: (3(x+2)+5(x-1)-9)/(x^2+x-2) legger sammen over og får 8(x-1)/(x^2+x-2) Nevneren faktoriseres og du fjerner (x-1) leddet oppe og nede, og står igjen med 8/(x+2) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå