Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det jeg kan gjøre er rett og slett å gange de to løsningene med hverandre og så ender jeg opp med den andregradslikningen? Deretter er det bare å finne svaret og når jeg har gjort det har jeg løst tredjegradslikningen?

Det blei veldig dårlig formulert ser jeg, men håper du skjønner.

Lenke til kommentar

Viss eg forstår deg rett, ja.

chart?cht=tx&chl=x^3-6x^2+11x-6 = (x-1)(x-2)(x-u) \quad \Rightarrow \quad \frac{x^3-6x^2+11x-6}{(x-1)(x-2)}=x-u

Sidan du veit at tredjegradspolynomet har tre reelle røtter, kan det faktoriserast som (x-x1)(x-x2)(x-x3), der x1, x2 og x3 er røttene. Dermed må (x-x3) vere lik det opprinnelege polynomet delt på (x-x1)(x-x2).

Red.: Eller, du veit vel ikkje at den har tre reelle røtter ...

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å kunne regne vektormultiplikasjon via kalkulator? Jeg tenkte dette ville være kjekt å kunne for å se om svara mine er riktig da det er fort gjort jeg slurver. Jeg bruker Casio CFX-9850GC Plus. Prøver å finne ut av det, men trenger litt hjelp :p

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å kunne regne vektormultiplikasjon via kalkulator? Jeg tenkte dette ville være kjekt å kunne for å se om svara mine er riktig da det er fort gjort jeg slurver. Jeg bruker Casio CFX-9850GC Plus. Prøver å finne ut av det, men trenger litt hjelp :p

Jeg antar her at du snakker om kryssproduktet? Casioen har ingen mulighet for dette out-of-the-box, men det er ganske enkelt å lage et program som gjør det for deg.

Det enkleste, og sikkert det raskeste også med enkle vektorer, er å ta skalarproduktet med begge de to vektorene du startet med. Dersom du ikke får 0 i begge har du regnet feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...