Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Besøkte matematikk.net i dag og kom over månedens oppgave. Løses den får klassa godteri.

Her er en link til oppgaven: http://www.matematikk.net/ressurser/oppgav...e.php?compid=36

"Pengestyr før Jul

Eksamen 1903

B mangler 7 kr. På å ha 3 ganger så mange penger som A; men etter at hver av dem har brukt 3 kroner, har B 16 kroner mer enn det dobbelte av hva A har tilbake. Hvor meget hadde hver opprinnelig?"

Noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Hei. Besøkte matematikk.net i dag og kom over månedens oppgave. Løses den får klassa godteri.

Her er en link til oppgaven: http://www.matematikk.net/ressurser/oppgav...e.php?compid=36

"Pengestyr før Jul

Eksamen 1903

B mangler 7 kr. På å ha 3 ganger så mange penger som A; men etter at hver av dem har brukt 3 kroner, har B 16 kroner mer enn det dobbelte av hva A har tilbake. Hvor meget hadde hver opprinnelig?"

Antall kroner A har = x

Antall kroner B har = y

Y = 3 x (X + 7)

Y - 3 = (2 x (X - 3)) + 16

Satte opp dette i farta, tror det skulle bli riktig oppsett, har ikke mer tid nå før i kveld men noen andre kan sikkert se om det er riktig og eventuelt regne det ut hvis du ikke klarer det selv, eller må du vente til senere i dag så skal jeg se på det....

Edit: Det er ett likningssett med to likninger og to ukjente, løs den ene med hensyn på en ukjent og sett det inn i den andre....

PS. Håper dere får godteriet deres! :thumbup:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

"Pengestyr før Jul

Eksamen 1903

Antall kroner A har = x

Antall kroner B har = y

Y = 3 x (X + 7)

Y - 3 = (2 x (X - 3)) + 16

Satte opp dette i farta, tror det skulle bli riktig oppsett, har ikke mer tid nå før i kveld men noen andre kan sikkert se om det er riktig og eventuelt regne det ut hvis du ikke klarer det selv, eller må du vente til senere i dag så skal jeg se på det....

Edit: Det er ett likningssett med to likninger og to ukjente, løs den ene med hensyn på en ukjent og sett det inn i den andre....

PS. Håper dere får godteriet deres! :thumbup:

Eh, dette blir feil. I den første likninga sier du jo at B har det tredobbelte av A + 7. Når du prøver å løse denne får du en negativ X-verdi. Det korrekte blir:

1) Y + 7 = 3X

2) Y - 3 = 2(X-3) + 16

Lenke til kommentar
Appelsin koster A kr

Banan koster B kr

Klementin koster C kr

B appelsiner + B bananer + (A + B) klementiner koster 77 kr.

Hva koster da en appelsin, to bananer og en klementin?

..........

Noen som vet svaret? Vil gjerne se hvordan man kom frem til det og :)

Ut i fra det du sier får vi dette:

B*A + B*B + (A+B)*C = 77

kan faktorieseres slik:

B*(A+B+C) + A*C = 77

Her har vi en likning med 3 ukjenete som i tillegg er andre grad, den har uendelig med mulige svar og du kan ikke få et entydig svar.

f.eks på mulige løsninger som stemmer med denne likningen:

A = 1, B = 1 gir C = 37,5

B = 1, C = 1 gir A = 37,5

Lenke til kommentar
Eh, dette blir feil. I den første likninga sier du jo at B har det tredobbelte av A + 7. Når du prøver å løse denne får du en negativ X-verdi. Det korrekte blir:

1) Y + 7 = 3X

2) Y - 3 = 2(X-3) + 16

Hehe, hadde dårlig tid men så klart har du rett.... er vel 7-8 år siden jeg har hatt dette så jeg er litt rusten :blush:

Lenke til kommentar

Er svært svak i matte (vurderer ekstraundervisning og privatlærer).

Jeg sitter med Sinus påbygningsboka, samt en seperat bok for 1Y, så tro ikke at det er viljen det står på. Setter stor pris på hvis noen kan hjelpe.

Står fast på disse likningene:

I: 3x -2y = 2

II: 3x +y = 5

og

I: 5x + 4y = 370

II: 3x + 5y = 300

Lenke til kommentar

I:

3x-2y=2

3x=2+2y

Så setter vi inn "2+2y" i stedet for 3x i likning to.

II:

3x+y=5

2+2y+y=5

2+3y=5

3y=5-2

3y=3

y=1

Så går vi tilbake til første likningen igjen og setter inn verdien 1 i stedet for "y".

I:

3x-2y=2

3x-2(1)=2

3x=2+2

3x=4

x=4/3

x=4/3 og y=1

Kan sikkert være feil dette her, er litt trøtt så...

Men der har du i alle fall fremgangsmåten. :)

Fremgangsmåten på den andre der er jeg litt usikker på. Så den får noen andre ta seg av. :wee:

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Dette har med pytagoras å gjøre :hmm:

En trekant har målene a b c

Side a = 282 cm (katet)

Side b = 331 cm (katet)

side c = ??? cm (hypotenus)

areal?

Figur nr 2:

husker ikke hva figuren heter, men den har to paralelle linjer, den ene kortere enn den andre. Det er så to andre linjer, som er skråe, så det blir en firkant.

De to paralelle sidene er 235 cm og 120 cm lange, de to skrå er ukjente. Kanhende denne ikke er mulig å løse. :hmm::hmm::hmm:

Endret av Helpel
Lenke til kommentar

hæ? en TREkant har målene a,b,c og d? det er vitterlig fire mål, ikke tre. Sidene du oppgir går ikke igjen i bildet, og du sier ingenting om hvilke sider som har de målene du skriver. Bare utifra figuren ser ikke oppgaven løselig ut. Kanskje når man ser på både figur og opplysninger du kommer med, men ikke når det er umulig å knytte de to sammen.

Du må nesten forklare hvor du ser den rettvinklete trekanten i den figuren hvis det skal ha noe med pytagoras å gjøre.

Og en ting til: bmp er forferdelig unødvendig for et slikt bilde, jeg brukte 20 sek i photoshop på å gjøre bildet 1400 ganger mindre.

Helpel: å fjerne bildet hjelper jo ingen da, bedre med et gigantisk bilde enn null bilde

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...