Nebuchadnezzar Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 5.6 5.7 Prøv deg på utregningen så hjelper vi deg i mål ; ) Lenke til kommentar
twittgoo Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Ok takk skal prøve å se hva jeg får til Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Av ren nysgjerrighet: Finnes det en ikke altfor komplisert måte å sette opp slike stykker uten å bruke ligningssett? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Du kan jo løse slike likninger ved hjelp av matriser (Gauss eliminasjon) eller grafisk. Men det kommer helt an på oppgaven hvilken metode jeg ville ha brukt. EDIT, forstår ikke helt hvorfor mange missliker likningsett. Er jo en veldig rask å enkel metode å bruke... Endret 9. april 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) 5.6) x+y=70 og 4x+2y=220 => x=40, y=30 5.7) 1248x + 325y = 263640 og 2065x + 422y = 422340 => x=180, y=120 det enkleste her er innsettingsmetoden. i 5.6) sett inn y=70-x i neste likning, som da blir 4x+2(70-x)=220. løs for x, bruk en tilfeldig likning til å finne y. i 5.6) tilsvarende måte, men tallene er litt styggere her. bare hold tunga rett i munnen, og sjekk hvert steg du gjør med kalkulator ved å sette inn de riktige verdiene for x og y, og se at venstre side fortsatt er lik høyre side. wow, *litt* for sen der gitt. Endret 9. april 2010 av hockey500 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 På 5.6 er jo addisjonsmetoden mye lettere... Mens på den neste oppgaven ville jeg definitivt 5.7. Forstår ikke hvorfor veldig få bruker addisjonsmetoden. Noen smarte hoder som kan svare meg ? ^^ Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 (endret) Jeg har alltid foretrukket innsettingsmetoden. Vet ikke hvorfor, men jeg synes den er greiere enn addisjonsmetoden. Det er sikkert en psykologisk greie. Endret 9. april 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. april 2010 Del Skrevet 9. april 2010 Jeg har alltid foretrukket innsettingsmetoden. Vet ikke hvorfor, men jeg synes den er greiere enn addisjonsmetoden. Det er sikkert en psykologisk greie. Innsetting blir svært tungvint når man får større likningssett. Med "addisjonsmetoden" (Gausseliminasjon) har man også den fordelen at man kan bruke matrisenotasjon for å redusere skriving. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Sitter med følgende oppgave: a) Tegn tre rette linjer i tre forskjellige koordinatsystemer og finn stigningstallet til hver av linjene. b) Tegn linjer som står vinkelrett på linjene i a) og finn stigningstallene til disse linjene også. c) Multipliser sammen stigningstallene til linjene som står vinkelrett på hverandre. Lag en hypotese om sammenhengen mellom stigningstallene til to linjer som står vinkelrett på hverandre. Jeg har funnet ut at når man multipliserer stigningstallet til den opprinnelige linjen med normalen man tegner på, blir produktet -1, altså 2x*0,5x, 4x*-1x* osv. Men jeg ser ikke noen annen sammenheng, og det må det vel være noe mer til svaret enn det? Noen som kan hinte meg i riktig retning for hva jeg skal se etter? Endret 10. april 2010 av RainbowLady Lenke til kommentar
Light92 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Noen som har brukt/bruker Geogebra her? Sliter med å legge inn denne funksjonen:. Får opp denne feilmeldingen: Ufullstendig likning,tast inn den andre siden. Noen som vet hva jeg må gjøre? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Sikker på at du ikke har brukt komma som desimaltegn? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Kva skriv du som funksjonsuttrykk? (ln(0.5x))^2 skulle fungere. Lenke til kommentar
Light92 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Haha, det fungerte på denne ihvertfall. Dum feil av meg. Tusen takk. Men hvordan finner jeg da nullpunkter grafisk? Skriver inn nullpunkt[f] og trykker enter, men det skjer ingenting. Endret 10. april 2010 av Light92 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Nei, det fungerte av ein eller annan grunn ikkje på den funksjonen, utan at eg veit kvifor. Du får berre lese av grafen, at nullpunktet ligg ved omlag x = 2. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 Holder på med et kapittel om normalfordeling nå, og har problemer med å forstå hva "normalfordelt" og "tilnærmet normalfordelt" betyr. Er det riktig at normalfordelt betyr at grafen er symmetrisk? Har det noe å si for hvordan man løser oppgaven, altså om fordelingen er normalfordelt eller tilnærmet normalfordelt? Lenke til kommentar
masb Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 den enkeltderiverte av en logaritmefunksjon er (1 - 2ln x)/x, dette stemmer med fasit. Men den dobebltderiverte fr jeg ikke til å stemme. Ender opp med -2/x. Help anyone? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) den enkeltderiverte av en logaritmefunksjon er (1 - 2ln x)/x, dette stemmer med fasit. Men den dobebltderiverte fr jeg ikke til å stemme. Ender opp med -2/x. Help anyone? Vet ikke hvordan du har tenkt, men derivasjonen er ganske grei med produktregelen. Endret 11. april 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
masb Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Takk for svar, men lurer på én ting. Hvordan kommer du fram til -1/x^2 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Det er den deriverte av 1/x. Lenke til kommentar
masb Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 stemmer det at den dobbelderiverte av er ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå