Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo løse slike likninger ved hjelp av matriser (Gauss eliminasjon) eller grafisk. Men det kommer helt an på oppgaven hvilken metode jeg ville ha brukt.

 

EDIT, forstår ikke helt hvorfor mange missliker likningsett. Er jo en veldig rask å enkel metode å bruke...

 

p><p>

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

5.6)

x+y=70 og 4x+2y=220 => x=40, y=30

 

5.7)

1248x + 325y = 263640 og 2065x + 422y = 422340 => x=180, y=120

 

det enkleste her er innsettingsmetoden.

 

i 5.6) sett inn y=70-x i neste likning, som da blir 4x+2(70-x)=220. løs for x, bruk en tilfeldig likning til å finne y.

 

i 5.6) tilsvarende måte, men tallene er litt styggere her. bare hold tunga rett i munnen, og sjekk hvert steg du gjør med kalkulator ved å sette inn de riktige verdiene for x og y, og se at venstre side fortsatt er lik høyre side.

 

wow, *litt* for sen der gitt.

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Jeg har alltid foretrukket innsettingsmetoden. Vet ikke hvorfor, men jeg synes den er greiere enn addisjonsmetoden. Det er sikkert en psykologisk greie.

Innsetting blir svært tungvint når man får større likningssett. Med "addisjonsmetoden" (Gausseliminasjon) har man også den fordelen at man kan bruke matrisenotasjon for å redusere skriving.

Lenke til kommentar

Sitter med følgende oppgave:

 

a) Tegn tre rette linjer i tre forskjellige koordinatsystemer og finn stigningstallet til hver av

linjene.

 

b) Tegn linjer som står vinkelrett på linjene i a) og finn stigningstallene til disse linjene også.

 

c) Multipliser sammen stigningstallene til linjene som står vinkelrett på hverandre. Lag en

hypotese om sammenhengen mellom stigningstallene til to linjer som står vinkelrett på

hverandre.

 

Jeg har funnet ut at når man multipliserer stigningstallet til den opprinnelige linjen med normalen man tegner på, blir produktet -1, altså 2x*0,5x, 4x*-1x* osv. Men jeg ser ikke noen annen sammenheng, og det må det vel være noe mer til svaret enn det?

 

Noen som kan hinte meg i riktig retning for hva jeg skal se etter?

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Holder på med et kapittel om normalfordeling nå, og har problemer med å forstå hva "normalfordelt" og "tilnærmet normalfordelt" betyr. Er det riktig at normalfordelt betyr at grafen er symmetrisk? Har det noe å si for hvordan man løser oppgaven, altså om fordelingen er normalfordelt eller tilnærmet normalfordelt?

Lenke til kommentar

den enkeltderiverte av en logaritmefunksjon er (1 - 2ln x)/x, dette stemmer med fasit.

 

Men den dobebltderiverte fr jeg ikke til å stemme. Ender opp med -2/x.

 

Help anyone?

p><p>

Vet ikke hvordan du har tenkt, men derivasjonen er ganske grei med produktregelen.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...