Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Nei, for du må bruke kjerneregelen, og svaret vert dermed -1/(30-y). Red.: Som du sjølv fann ut. Endret 30. mars 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Går vel an å dele med 7 og gange med 4, får vel samme svaret, men skal lære meg hypergeometrisk fordeling og bare lurte på om jeg regnet rett. Det gir samme svar som det forslaget jeg ga, så jeg får vel bare nøye meg med at det var rett siden ingen gir svar. 57,1% er riktig svar. Den enkle metoden: Du skal trekke ut fire av sju. For hvert av fagene er det da 4/7 sjanse.. (eller 57,1% om du vil..) Ja svaret var vel åpenbart, men jeg ble litt usikker etter at posten rett etter meg sa at svaret skulle bli et helt annet enn det jeg hadde regnet meg frem til. I tillegg hadde jeg ikke tenkt over den enkle måten til å begynne med, ettersom jeg hadde om hypergeometriske forsøk, og da regnet jeg meg fram til det svaret på den måten. Endret 31. mars 2010 av magneman Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hvordan finner jeg den eksakte verdien til ? Og hvordan vet jeg hvilke vinkler vi ikke kan finne eksakte verdier til ? Jeg vet jo at vi bare kan finne eksakte verdier om vinkelen kan skrives som en sum av og graders vinkler, med halveringer. Men ser ikke en enkel måte å vite dette på fks kan man finne en eksakt verdi til , , ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Wikipedia har noko om emnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Exact_trigonometric_constants Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hvordan finner jeg den eksakte verdien til ? Og hvordan vet jeg hvilke vinkler vi ikke kan finne eksakte verdier til ? Jeg vet o at vi bare kan finne eksakte verdier om vinkelen kan skrives som en sum av og graders vinkler, med halveringer. Men ser ikke en enkel måte å vite dette på fks kan man finne en eksakt verdi til , , ? her er et eks på sin(18) http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?t=20275 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 75 = 30 + 45 sin(x+y) = sin(x)cos(y) + sin(y)cos(x) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Så Skal se om jeg klarer de andre ^^ Fant den lettvinte måten rett etter jeg var ferdig :/ Endret 1. april 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Kan man ikke bare si at sin 150 = sin 30 og ferdig med det? Eksaktverdien til sin 30 kjenner man jo. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Noen som vet om det finnes noen offisielle regler for når man skal runde opp svarene på oppgaver? I boken min står det at som hovedregel skal man avgi svar med like mange desimaler som man får oppgitt i oppgaven. Men jeg ser enkelte oppgaver, f.eks. en jeg hadde hvor man skulle regne ut areal av et sammensatt område, fikk jeg svar 228 m^2, og i fasiten sto det 230 m^2. Og da ser jeg jo at det viktigste er på plass, jeg har "rett" på oppgaven, men det hjelper ikke så mye om jeg ville fått feil på tentamen/eksamen ved å skrive 228 fremfor 230. Lenke til kommentar
oyvmar Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 du ville nok ikke fått feil om du skrev 228 om du da ikke ble bedt om å runde av. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 De offisielle reglene finner du for eksempel her.. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Kan man ikke bare si at sin 150 = sin 30 og ferdig med det? Eksaktverdien til sin 30 kjenner man jo. Jo, teknisk sett er vel sin-verdien for vinkler over 90 grader lik Endret 2. april 2010 av cuadro Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Litt geometri, folkens! Hvis jeg har en trekant ABC hvor jeg kjenner punktene A og C samt lengdene |AB| og |BC|, hva er enkleste uttrykk for å finne punkt B? Det er selvsagt gitt at |AC| < (|AB| + |BC|), hvilket betyr at det alltid vil være to mulige løsninger. Jeg trenger å finne begge. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 (endret) Endret 4. april 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
alfred97 Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Var denne til meg? Cosinus-setningen er kjent stoff, men den er nå ikke helt triviell å omforme til å gi svaret på det jeg spurte om - med mindre det er en viktig detalj jeg overser. Noen tips? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) representerer lengden |AC| i annenpotens. Denne finner du av punktene A og C. Både og er gitt, det som gjenstår er hvilket defineres av punktet B. Endret 5. april 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 For å finne noe som helst i en vilkårlig trekant må du kjenne til tre ting. Så da må du vite vinkel B. Husker ikke så mye men tror vinkelen var definert noe slik som dette. 3 sider, to vinkler og en side, en vinkel og to sider. Arealet, en side og en vinkel. Høyden, en side og en vinkel osv. Som sagt bare begynn på oppgaven eller legg ut en tegning. Det gjør det mye lettere å hjelpe deg Men tror Cosinus-setningen er veien å gå. Om det ikke funker prøv en av de under eller Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Man kan også løse oppgaven ved å bruke A og C som sentrum i sirkler med radius henholdsvis AB og CB. Beskriver du sirklene som får du et likningssett på to likninger med to ukjente som kan løses rimelig lett. Skjæringspunktene mellom sirklene gir de to mulige B. Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg trenger hjelp til en oppgave om sannsynelighet: "I et lotteri er sannsynligheten for å vinne 1000 kr lik 1/50. Sannsynligheten er 1/10 for å vinne 100 kr. Andre gevinster er det ikke. La X være gevinsten på et tilfeldig valgt lodd. Finn forventningsverdien for X." Helst en utfyllende utregning. Takk for svar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Denne tråden er ikke for å gjøre leksene dine for deg. Hva har du gjort til nå? Hvis du ikke har gjort det anbefaler jeg å slå opp i boken din på definisjonen av forventningsverdi. Endret 7. april 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå