Torbjørn T. Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (sorry, finner ikke ut av de kodene man bruker for å få en brøkstrek!)Fordi du ikkje har sett denne tråden, eller fordi innhaldet i den er uforståeleg? Men om du ikkje bruker tex-tagen, bruk gjerne nokre fornuftig plasserte parenteser. 2x+1/x-1 les eg som , men (2x+1)/(x-1) tyder openbart . Ut frå tråden på Matematikk.net ser det ut som det andre alternativet er det rette. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det er kanskje ikke 100% on-topic, men: Er det noen som vet om et program som kan tegne fortegnslinjer? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 tok meg 2sec å google http://sinusr1.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=35146 Genialt program til elektroniske innleveringer innleveringer Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 jeg har en overføringsfunksjon og jeg skal finne utgangssignalet når det påtrykkes et enhetssprang vha. invers laplacetransformasjon. Vil det å påtrykke et enhetssprang si å multiplisere overføringsfunksjonen med ? eller er det noe annet? Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 En elev skal trekkes ut til eksamen i fire av sju fag. Hva er sjansen for at eleven kommer opp i ett av fagene? Litt usikker, men: 1C1*6C3/7C4 = 0,571 = 57,1% Litt ustø i hypergeometrisk fordeling, men kan dette stemme? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 En elev skal trekkes ut til eksamen i fire av sju fag. Hva er sjansen for at eleven kommer opp i ett av fagene? Litt usikker, men: 1C1*6C3/7C4 = 0,571 = 57,1% Litt ustø i hypergeometrisk fordeling, men kan dette stemme? er vel for stort det svaret...blir nok: Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) En elev skal trekkes ut til eksamen i fire av sju fag. Hva er sjansen for at eleven kommer opp i ett av fagene? Litt usikker, men: 1C1*6C3/7C4 = 0,571 = 57,1% Litt ustø i hypergeometrisk fordeling, men kan dette stemme? er vel for stort det svaret...blir nok: Det svaret gir ca. 11%, jeg har en følelse av at det ikke kan stemme. Om man skal opp i 4 fag, og det totalt er 7, burde det vel være mer enn 11% sjanse for at ett av de fire fagene er et spesielt fag? Endret 25. mars 2010 av Eplesaft Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hvordan skriver jeg inn et slikt regnestykke, som det over på kalkulatoren min? Har en Texas TI-82. eks (20 4 ) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det pleier å ligge under "math"-knappen, og under "PRB". Slik er det hvertfall på min Ti-84. "nCr" er den du vil velge, husk å skrive tallene på hver sin side. Om du har internett kan du jo alltids skrive "n choose r" i søkefeltet. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Hvis man har røttene til en diff. lig av høyere orden, og r1= i. Hvordan kan da y(t)= c1 * t ? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Kan noen forklare overgangen her ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Fyrste kvadratsetning: Lenke til kommentar
magneman Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Noen som har svar på det jeg tidligere spurte om? Jf. post # 9485-9487. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Du tenker litt for vanskelig. Det er et enkelt og elegant svar.. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Du tenker litt for vanskelig. Det er et enkelt og elegant svar.. Går vel an å dele med 7 og gange med 4, får vel samme svaret, men skal lære meg hypergeometrisk fordeling og bare lurte på om jeg regnet rett. Det gir samme svar som det forslaget jeg ga, så jeg får vel bare nøye meg med at det var rett siden ingen gir svar. Lenke til kommentar
Thode Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Noen som kan forklare hvor det negative fortegnet kommer fra? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Går vel an å dele med 7 og gange med 4, får vel samme svaret, men skal lære meg hypergeometrisk fordeling og bare lurte på om jeg regnet rett. Det gir samme svar som det forslaget jeg ga, så jeg får vel bare nøye meg med at det var rett siden ingen gir svar. 57,1% er riktig svar. Den enkle metoden: Du skal trekke ut fire av sju. For hvert av fagene er det da 4/7 sjanse.. (eller 57,1% om du vil..) Noen som kan forklare hvor det negative fortegnet kommer fra? Kjerneregelen: Den deriverte av -y mhp y.. Eventuelt fra substitusjonen u=(30-y) Endret 30. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Thode Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Går vel an å dele med 7 og gange med 4, får vel samme svaret, men skal lære meg hypergeometrisk fordeling og bare lurte på om jeg regnet rett. Det gir samme svar som det forslaget jeg ga, så jeg får vel bare nøye meg med at det var rett siden ingen gir svar. 57,1% er riktig svar. Den enkle metoden: Du skal trekke ut fire av sju. For hvert av fagene er det da 4/7 sjanse.. (eller 57,1% om du vil..) Noen som kan forklare hvor det negative fortegnet kommer fra? Kjerneregelen: Den deriverte av -y mhp y.. Eventuelt fra substitusjonen u=(30-y) Jeg forstår ikke hvor den deriverte kommer inn, dette er jo integrasjon. Ser det imidlertid når jeg bruker substitusjon. Endret 30. mars 2010 av Thode Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Og integrasjon er det motsatte av derivasjon. Kva får du om du deriverer ln(30-y) med hensyn på y? Vil du sjå det på ein annan måte, bruk substitusjon til å rekne ut integralet av 1/(30-y). Lenke til kommentar
Thode Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Dersom jeg deriverer ln(30-y) ville jeg jo tro det ble 1/(30-y), men det stemmer jo ikke hvis jeg integrerer tilbake igjen. Kødda, glemte å gange med deriverte av kjernen. Endret 30. mars 2010 av Thode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå