zennox Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Vel, jeg løste den på den måten jeg lærte å løse den i timen. Anyways, takk for hjelpa, men jeg klarte det på egenhånd - hadde gjort et par enkle regnefeil her og der. Sluttresultatet ligger vedlagt for de som er interesserte/sliter med noe liknende; Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) edit: så ikke at noen andre hadde svart Noen tips til dette integralet ? edit, har regnet ut og fått .. noen som kan bekrefte/avkrefte? Litt sent, men pytt. Får det samme som deg. Endret 17. mars 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hvordan deler jeg et vilkårlig linjestykke i 5 deler, ved bruk av passer og ikke linjal. Jeg kan lage rette linjer ved hjelp av en bok. Uten linjal er halveringslinjer, sirkler, trekanter osv. Får jeg spørre hvorfor du ikke kan bruke linjal? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Fordi om jeg bruker linjal blir oppgaven banalt enkel. Ingen grunn til å konstruere eller bruke passer... Bare å måle opp 1/5 av linjestykke... Beste jeg har klart er å dele linjestykket inn i 5 deler med en nøyaktighet på to desimaler, som åpenbart ikke er godt nok. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Skal ha halvårsprøve i matte i morgen med alt vi har lært til nå, men når jeg lærer noe nytt så er det alltid noe jeg glemmer. Hvordan får jeg (x-1)(x+1)-(x-1)^2 til å bli 2x-2? Får det bare til å bli 2x. Også hvordan får jeg (1+2/a): (a/2-2/a) til å bli 2/a-2? Det er en brudden brøk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 I første oppgave: Se grundig på fortegnene dine.. Andre oppgave. Start med å samle nevneren til en brøk ved å utvide brøkene så de har samme nevner. Så ganger du teller og nevner i "Hovedbrøken" med fellesnevneren i nevneren. Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Takker. Prøvde å bruke kvadratsetningene i oppgave 1, men når jeg gjorde det på den vanlige treige måten funka det Har prøvd å gange ut oppgave to så de får felles nevner, men får det ikke til. Skal jeg gange alt med 2a? Endret 18. mars 2010 av ΣΙΝΔΡΕ Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Trekk sammen de to brøkene du har i nevneren først, så ganger du med fellesnevner både over og under, stryker termer som kan strykes, så skal du sitte igjen med en vanlig brøk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Er riktig brøk? I tilfelle: Start med å gange første brøken i nevner med a og andre brøk i nevner med 2. Da kan du sette de to brøkene i nevner som en brøk. Så ganger du teller og nevner ( i hovedbrøken) med denne fellesnevneren, da kan du stryke nevneren i nevneren. Du kan skrive telleren som . Da utvider du hovedbrøken med a for å bli kvitt nevneren i telleren. Edit: For sein.. Endret 18. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Hvorfor er det slik at har fire "blader" på polarform, men har 3 blader? Generelt, hvorfor er det for partall av n i 2n blader, men n/2 for oddetall? Lenke til kommentar
Bakura Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Hvorfor er det slik at har fire "blader" på polarform, men har 3 blader? Generelt, hvorfor er det for partall av n i 2n blader, men n/2 for oddetall? Det har noe med hvordan Cos fungerer i ennhetssirkelen å gjøre. I polarkoordinater, for å gjøre en hel omdreining må = 2π. Nå, når man plotter dette i en cosinus funksjon og tegner en graf vil gå fra 0 til 2π altså en hel sirkelomdreining. så når du plaserer et tall foran theta vil du få en graf som speiler seg selv totalt 4 ganger (en gang for hver kvadrant i enhetssirkelen). slik ser grafene ut hvis jeg tegner dem bare for en kvadrant om gangen: Så når grafen speiler seg selv i en oddetalls cos-funksjon vil du se at tegningene vil overlappe hverandre i de forskjellige kvadrantene og produsere 3 blader fremfor 4 Dette er ihvertfall slik jeg tror det funker, jeg er ingen matematikker eller studerer et rent matematisk kurs, så om det er andre som har en god forklaring på dette spørsmålet vil jeg gjerne også høre for å øke min egen forståelse i matte Endret 18. mars 2010 av Bakura Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Kjapt spørsmål: når det under rottegnet i en annengradsfunksjon er mindre enn 0 (ABC-formelen) er det da ingen løsning? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Så lenge du begrenser deg til de reelle tallene, ja. Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 Jepp, takk for kjapt svar Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Hei! Plages litt med å forstå hvordan blir . Når jeg bruker at e^kx=k*e^kx kommer jeg fram til at løsningen skal bli . Kan noen være så vennlig å forklare hva som blir feil for meg? (Løsningen er funnet i fasiten i min mattebok) (oops, hvorfor blir bildene så store? beklager) Endret 20. mars 2010 av Kvanli Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 (endret) Du må lære deg hvordan kjerneregelen fungerer Generellt kan vi si at I ditt eksempel er og Endret 20. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Kvanli Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Takk for raskt svar, så helt bort fra kjerneregelen... Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 Sitter med en oppgave fra Sinus R2 og sliter litt med å forstå hva de gjør her. Her er oppgaven med fasit, er fra Integrasjon ved variabelskifte. Kommer til , men jeg skjønner ikke hvorfor de setter at . Har med vilje valt å bruke C1 fremfor C' (som i C merket), for å unngå forvirring. Hvorfor fjerner de 2-tallet? Kunne ikke det bare vært med? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. mars 2010 Del Skrevet 20. mars 2010 C er jo konstantleddet. Om du deriverer 2 får jo du null. Og om du deriverer C får jo du null. Så forstår ikke hvorfor du vil beholde 2 tallet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå