the_last_nick_left Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 En funksjon er gitt ved g(x) = ln(x^2+4x) Finn nullpunktene ved regning. Er litt ute av det med logaritmeregning for tida, noen tips? Tenk på det som to likninger. Kall (x^2+4x) for y. Da løser du først "likningen" ln(y)=0. Hva må y være for at ln(y) skal være null. Så setter du inn det i den opprinnelige likningen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det er 25% sjanse for å svare rett ved ren gjetting på en prøve. Hva er sjansen for at minst 4 av 8 svar er rett? Selve utregningen klarar jeg ved hjelp av binomial-something-something men oppstillingen har jeg ikke peiling på. Skriver noe lignende som P(minst 8 rette svar)=1-P(høgst 3 rette svar)=xxx (svaret) Føler det blir litt manglende, men er jo også litt masse å gjøre å legge sammen alle mulighetene under 4. Spesielt med større tall... Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Har et lite problem i statistikken. Til eksamen er det 200 kandidater. er antall eksamensark nr i trenger til eksamen. Sannsynlighetsfordelingen til X er Har funnet E(X) og Var(X). Så skal jeg la S være lik det totale antall ark de 200 kandidatene trenger. dvs Hva er E(S)? Skal jeg bare regne ut hvor mange ark hver gruppe bruker også sette de tallene inn i forventningsformelen. Setter tallene inn i formelen Riktig? Endret 16. mars 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 Det er 25% sjanse for å svare rett ved ren gjetting på en prøve. Hva er sjansen for at minst 4 av 8 svar er rett? Selve utregningen klarar jeg ved hjelp av binomial-something-something men oppstillingen har jeg ikke peiling på. Skriver noe lignende som P(minst 8 rette svar)=1-P(høgst 3 rette svar)=xxx (svaret) Føler det blir litt manglende, men er jo også litt masse å gjøre å legge sammen alle mulighetene under 4. Spesielt med større tall... Hva er det egentlig du lurer på? Hvordan du skal sette opp svaret? Lenke til kommentar
rabs Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Noen tips til dette integralet ? edit, har regnet ut og fått .. noen som kan bekrefte/avkrefte? Endret 16. mars 2010 av steampak Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. mars 2010 Del Skrevet 16. mars 2010 (endret) Hallo. Oppgaveteksten lyder: "Find the best upper bound you can for the error encountered if the partial sum is used to approximate the sum s of . How many terms do you need to be sure that the approximation has error less than 0.001?" Jeg skjønner ikke heeelt hva jeg skal gjøre, og heller ikke hvor jeg skal starte. Endret 16. mars 2010 av wingeer Lenke til kommentar
LudvigH Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei! Trenger hjelp med en matteoppgave : Du skal finne farge på trøye og bukse for seks klubber når du får vite følgende : Fargen på trøyene til de seks klubbene : 1 blå, 1 rød, 2 hvite , 2 gule. Fargen på buksene til de seks klubbene : 2 blå, 2 røde, 2 svarte. - Klubb 2 og klubb 3 har blå bukser - Klubb 2 har samme farge på bukse og trøye - Klubb 4 har samme farge på bukse og trøye - Klubb 1 og 6 har samme farge på buksene - En av klubbene med rød bukse har hvit farge på trøyene - Klubb 1 og klubb 5 har samme farge på trøyene ?? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Skal du ha fasitsvar, eller hjelp til å finne svaret selv? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Fasitsvaret gidder jeg ikke å gi deg, dette er leksehjelp. Vi hjelper deg ikke hvis vi gir deg fasiten. Bare start med det du får vite i første linje og jobb deg nedover.. Endret 17. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Noen tips til dette integralet ? edit, har regnet ut og fått .. noen som kan bekrefte/avkrefte? fikk samma som deg.... Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hei! Trenger hjelp med en matteoppgave : Du skal finne farge på trøye og bukse for seks klubber når du får vite følgende : Fargen på trøyene til de seks klubbene : 1 blå, 1 rød, 2 hvite , 2 gule. Fargen på buksene til de seks klubbene : 2 blå, 2 røde, 2 svarte. - Klubb 2 og klubb 3 har blå bukser - Klubb 2 har samme farge på bukse og trøye - Klubb 4 har samme farge på bukse og trøye - Klubb 1 og 6 har samme farge på buksene - En av klubbene med rød bukse har hvit farge på trøyene - Klubb 1 og klubb 5 har samme farge på trøyene ?? Tegn... Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Du skal lage en lufteplass som står inntil en husvegg, og du har 10m med gjerde. Kortsiden i rektangelet er X. Den ene langsiden skal ligge inntil husveggen (altså uten gjerde) Vis at arealet A (i kvadratmeter) av lufteplassen er gitt ved A=10x-2x^2 Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Har du laget en figur og skrevet på opplysningene du har? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jepp - fikk det til nå forresten, så bare ignorer posten min Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Kan jo spørre her òg. Tviler på jeg får svar pga det er på bunnen av siden, og her svarer jo alle bare på de lette spørsmålene... Hvordan deler jeg et vilkårlig linjestykke i 5 deler, ved bruk av passer og ikke linjal. Jeg kan lage rette linjer ved hjelp av en bok. Uten linjal er halveringslinjer, sirkler, trekanter osv. Lenke til kommentar
zennox Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 L : x=2+t ^ y=-1+3t M : x=-1+2m ^ y=10-2m Linjene skjærer hverandre i et punkt P. Finn koordinatene til P. Kan noen hjelpe meg å finne P? Her er det jeg gjorde (svaret ble feil): Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Skriv om og til to funksjoner Da får du to funksjoner med delt funksjonsuttryk, også ser du bare når de er like... Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Skriv om og til to funksjoner Da får du to funksjoner med delt funksjonsuttryk, også ser du bare når de er like... Du har skrevet av funksjonene feil, og i tillegg kan du ikke bruke samme parameter på begge linjene (da vil du kun få et svar dersom linjene skjærer for samme t-verdi) edit Du får et likningssett med to ukjente ved å sette x og y koordinatene lik hverandre. Legger du sammen sidene får du , som gir . Setter du inn disse i en av parameterfremstillingene får du punktet Forsåvidt starter du riktig Zennox, men du roter med fortegn flere plasser. Du velger også en lite effektiv måte å løse likningssettet på, men det er ikke så viktig. Endret 17. mars 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) Er ikke min feil at han skriver oppgaven på en merkelig oppgave, skal egge ut hvordan jeg ville løst den rikitge oppgaven nå. Er bare se bort ifra det jeg skrev... EDIT .................................................... Endret 17. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå