hockey500 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 to like siffer = alle siffer - (bare ulike siffer + bare like siffer)to like siffer = 899 - (9*9*8 + 9) = 242 stemmer det? Hvis oppgaven faktisk spør om hvor mange tall som har MINST 2 like siffer, er svaret 251. EDIT: en aldri så liten test med et program bekrefter at svaret faktisk er 242 hvis man regner med KUN 2 like, ikke tre. det programmet skulle jeg gjerne likt og hatt!!! hva heter det? Det programmet kalte jeg matte.exe og ble lagd for anledningen Lenke til kommentar
dagr0z Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Tusen takk, endrebjorsvik. Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hadde heldags matteprøve idag, og hadde non passelige oppgaver som jeg MÅ vite svaret på (altså om det ble rett eller ikke) Oppgave 9 (skrev den av ordrett fra oppgaven) Funksjonen f er gitt ved f(x)=10lnx -5(lnx)^2, x>0 a) Regn ut 1. f(1) 2. f(e) b) Faktoriser f(x) mest mulig c) Finn nullpunktene til f ved regning d) Tegn grafen til f e) Løs ulikheten f(x)>0 f) En funksjon g er gitt ved g(x)= 10lnx -5(lnx)^2 + c, x>0 Bestem c slik at g får akkurat ett nullpunkt Mine svar sånn som jeg husker dem: a)1) 0 2) -5 b) -5(lnx-2)(lnx+0) c)e^0 og e^2 d) enkel å tegne e) e^0>x>e^2 f) jeg satte c til å være +5(lnx) Oppgave 7 (som jeg husker den) 2% av befolkningen har en sykdom som 80% av de syke tester positivt på. blabla testene viser feil og 5% av de som ikke har sykdommen tester positivt. Hva er sannsyneligheten for at en tilfeldig valgt person tester positivt? Jeg fikk denne oppgaven til å bli noe rundt 6,5% Har jeg gjort dette rett eller feil? (snakker vel på vegne av flere nå ) Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 2% av befolkningen har en sykdom som 80% av de syke tester positivt på.blabla testene viser feil og 5% av de som ikke har sykdommen tester positivt. Hva er sannsyneligheten for at en tilfeldig valgt person tester positivt? Jeg fikk denne oppgaven til å bli noe rundt 6,5% Har jeg gjort dette rett eller feil? (snakker vel på vegne av flere nå ) Hadde helt samme oppg, fikk 6,5% Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Hadde heldags matteprøve idag, og hadde non passelige oppgaver som jeg MÅ vite svaret på (altså om det ble rett eller ikke) Nr. 2 på a er feil. f(e) = 10*ln e - 5*(ln e)^2 = 10*1 - 5*1 = 5 Jeg ville faktorisert slik på b: 10*ln x-5*(ln x)2 = 5*ln x(2-ln x) Ellers stemmer svaret ditt på c, utenom at e0 like godt kan skrives som 1 (og noen lærere trekker på sånt.) Endret 13. desember 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg trenger sårt et program til kalkulatoren (TI-84+) som kunne løst andregradsligninger. Noen som vet om noen? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) f(x)=10lnx -5(lnx)^2 = 5*ln(x)*[2 - ln(x)]. Endret 13. desember 2007 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 f(x)=10lnx -5(lnx)^2 = 5*ln(x)*[10 - ln(x)]. 5*ln(x)*[10 - ln(x)] = 50*ln(x) - 5*ln(x) ... Hvis jeg ikke blinkser totalt her nå da. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Haha, nei. Du har rett. Sånn. Fikk fiksa. Fiksa dette innlegget også. Endret 13. desember 2007 av DrKarlsen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hehe, overså min egen feil. Den tredje faktoren i mitt uttrykk skulle selvfølgelig ikke opphøyes i andre. Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 oppg a)2) hvordan kan den bli 5 når det står minus forran 5 tallet? den ble vel egentlig 1 - 5 = - 4 da? b) U = (lnx) -5U^2 + 10U a=-5 b=10 c=0 etter noen ledd med andregradsligning: -5(lnx-2)(lnx+0) hva blir feil her? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) oppg. a, 2: De spør etter f(e). Da setter du jo e inn for x i funksjonsuttrykket. Da får du f(e) = 10*(ln e) - 5*(ln e)2 I og med at ln e = 1 får vi: f(e) = 10*1 - 5*12 = 10 - 5 = 5 Er du med nå? Er forresten ingenting i veien med din faktorisering, men du trenger strengt tatt ikke bruke kalkulator på den, da det bare er å sette ut felles faktor. For å kontrollere at du faktoriserte rett er det jo bare å gange ut igjen for å se: -5*ln x*(ln x - 2) = -5*(ln x)2 + 10*ln x Endret 13. desember 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
storken Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) oppg. a, 2: De spør etter f(e). Da setter du jo e inn for x i funksjonsuttrykket. Da får du f(e) = 10*(ln e) - 5*(ln e)2 I og med at ln e = 1 får vi: f(e) = 10*1 - 5*12 = 10 - 5 = 5 Er du med nå? er totalt med, husker og jeg fikk 10 - 5 så tror faktisk jeg gjorde den rett når jeg tenker meg om Edit: Brukte formel og ikke kalkulator på den abc formeln faktisk Takk for all hjelp og veiledning iaff! Endret 13. desember 2007 av storken Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg ser forresten at f'en din er feil. Du mente kanskje 5(ln x)2? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 4a+3/2a - 3-2b/3b - 8/3 Noen som kan ta en sjappis på denne her ? Har fått et svar men det stemmer ikke med fasiten:S Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) WTF Her har jeg fått det for meg at dette var et uttrykk som var satt lik 0. Er bare å beklage dette. Endret 13. desember 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Det var måten som ble vist og svaret blir feil Fellesnevner er 6ab btw 4a+3/2a - 3-2b/3b - 8/3 /6ab 6ab(4a+3)/2a - 6ab(3-2b)/3b - 6ab(8)/3 9a + 6b = 3(3a+2b) Noe som er feil i følge fasiten som læreren sa at var riktig... Lenke til kommentar
nercix Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Fekk (3b-2a) / 2ab, så du har nok gjort noke feil. Du kan ikkje gange med fellesnemner slik du gjer. Ein må gange nemner og teljar på kvar einskild brøk slik at nemnaren blir lik på alle brøkane, så kan du faktorisere, og eventuelt korte. + Pepper til Jaffe som både fannt feil fellesnemnar og lanserte teorien om å gange med fellesnemnar. Endret 13. desember 2007 av nercix Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg trenger sårt et program til kalkulatoren (TI-84+) som kunne løst andregradsligninger. Noen som vet om noen? Lastet ned ABC, og det funker helt fantastisk. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) + Pepper til Jaffe som både fannt feil fellesnemnar og lanserte teorien om å gange med fellesnemnar. Tar all kritikk. Se endringen av posten min. Tror ikke jeg skal besvare spørsmål her samtidig som jeg rekner oppgaver mer. Det riktige blir såklart å utvide alle brøkene slik at de kan trekkes på felles brøkstrek. Det vil si å utvide alle brøkene med faktorer i fellesnevneren, 6ab. Endret 13. desember 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå