Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hehehe.

Njaa, det er vel for 3-4 variable, er det ikke? I dette tilfellet er det jo bare 2.

Jeg syntes bare det var så rart, for det er det jeg tenkte intuitivt. Men det fulgte bokas formel på kontinuitet også.

"The function f(x,y) is continuous at the point (a,b) if

chart?cht=tx&chl=\lim_{(x,y) \to (a,b)} f(x,y)=f(a,b)"

Epsilon delta gjelder vel for så mange dimensjoner du bare gidder, ja.

EDIT: Ganske dust nå, ja. Den definisjonen gjelder jo selvfølgelig bare hvis f(x,y), når den går mot punktet (a,b), er lik f(a,b), uansett hvilken vei du beveger deg mot punktet (a,b).

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a)

Felles for topp- og botnpunkt til grafar er at stigningstalet er null (teikn inn tangenten i eit toppunkt, so ser du den er flat). Stigningstalet til ein funksjon er gitt ved den deriverte, so topp-/botnpunkt finn ein der den deriverte er lik 0.

Med andre ord, deriver funksjonen, set den deriverte lik null, og finn kva x-verdiar det gjeld for. For å finne y-koordinatane, set x-verdiane inn i den opprinnelege funksjonen.

b)

Når grafen skjer x-aksen, kva er y-verdien då? Tilsvarande, når grafen skjer y-aksen, kva er x-verdien då?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har sett andre bevis for den deriverte av ln(x) enn en geometrisk fremstilling kombinert med skviseteoremet. Denne du tenker på?

Det er jo ganske mange måter å komme frem til Eulers teorem, det skal nevnes, hehe :D.

Jeg må egentlig si meg veldig enig med Raspeball. Læreren vår i tallteori mente for øvrig at om han bare kunne lært seg to bevis, så ville det vært Euklids bevis for at det finnes uendelig mange primtall, og bevis for pytagoras-setningen.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Jeg må egentlig si meg veldig enig med Raspeball. Læreren vår i tallteori mente for øvrig at om han bare kunne lært seg to bevis, så ville det vært Euklids bevis for at det finnes uendelig mange primtall, og bevis for pytagoras-setningen.

Lindqvist (Lindquist?)? ;) Han sa nøyaktig det samme til oss, og jeg er forsåvidt enig.

Lenke til kommentar

Peter Lindqvist, ja :).

Ja, han har et poeng. Hehe, alltid gøy å høre på når han snakker om at "vi måsta döda 3-an!". Haha, da lo jeg godt. Fin fremstilling på moduloregning det der.

Lindqvist er briljant. Absolutt en av de bedre foreleserene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Ah. Den metoden var ganske så briljant. Hakket mer fattelig og algebraisk enn beviset jeg trodde du tenkte på.

Har du lest beviset for Fermats siste teorem? Isåfall, kudos!

Flott Matsemann! Sånt er morsomt! :D

Hva mener du om Monty Hall?

Skal sjekke ut St. Petersburg paradokset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...