Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har følgende oppgave:

Bestem a slik at grenseverdien eksisterer:

lim.....x^3-2x+a

x->2.....x^2-4

A er formodentlig -4 efter hva jeg kan se. Men hvis jeg setter opp (x^3-2x-4):(x^2-4) stokker det seg relativt greit.

Jeg har ikke vært borti dette på en stund, og håper litt assistanse! :)

Endret av HHalling
Lenke til kommentar

Nevneren i brøken blir lik null når x går mot to. Hvis telleren er noe annet enn to, vil brøken gå mot pluss/minus uendelig og grensen ikke eksistere. Så du skal finne a som gjør at telleren er null for x lik to.

Edit: så -4 er riktig..

Hvis du skal polynomdividere etterpå, så faktoriser nevneren og divider med en av faktorene.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har følgende oppgave:

Bestem a slik at grenseverdien eksisterer:

lim.....x^3-2x+a

x->2.....x^2-4

A er formodentlig -4 efter hva jeg kan se. Men hvis jeg setter opp (x^3-2x-4):(x^2-4) stokker det seg relativt greit.

Jeg har ikke vært borti dette på en stund, og håper litt assistanse! :)

a=-4 er korrekt, bruk l'hopital eller polynomdivisjon. Grensen blir 5/2, mulig du har lest feil i fasit?

Ihvertfall slik du har skrevet oppgaven.

Lenke til kommentar

Ugg. Flaut spørsmål. Kan en funksjon av flere variable være kontinuerlig i et punkt, selv om den ikke har en grenseverdi der?

F.eks

chart?cht=tx&chl=\lim_{(x,y) \to (1,2)} \frac{2x^2-xy}{4x^2 - y^2} = f(1,2) selv om den ikke har grenseverdi i punktet (1,2)

Intuitivt vil jeg si nei. Men det stemmer jo overens med definisjonen på kontiunitet.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Stemmer, det.. Fulgte aldri helt med i topologiforelesningene.. Det er da du må gå løs på de lukkede n-ballene? Men uansett er ikke funksjonen definert i (1,2) så den kan ikke være kontinuerlig.

Men du kan da utvide et epsilon-delta-bevis til å gjelde i så mange dimensjoner du gidder?

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...