Nebuchadnezzar Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Dersom divisjonen går opp betyr det at x-1=0 er en løsning, altså er x=1 en løsning til polynomet. Måten du går frem for å finne a er og putte x=1 inn i teller. Oppgave 2 er også rimelig grei. Finne fellesnevner og trekke sammen. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Takk for svar. Men hva er fellesnevner her? Som du sikkert skjønner er jeg veldig dårlig på det her. Edit: Fellesnevner er vel 2x(x-1)? Endret 7. mars 2010 av Nistelrooy Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Fellesnevner er 2x(x-1) Etterpå kan du sjekke spoiler Endret 7. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Filozofen Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Må bare si noe til alle som besøker denne nettsiden, man er ikke her for å få andre til å gjøre oppgaven din og heller ikke for å jukse! Men man er her for å få Hjelp! Lenke til kommentar
MrUrge Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Jeg har en oppgave der jeg vet q(p), Ep og I(p). Og har et spørsmål : Hva er inntekten når etterspørselen er nøytralelastisk? Åssen finner jeg ut dette? Og hvordan regner jeg ut p i dette stykket her: Endret 8. mars 2010 av MrUrge Lenke til kommentar
alveria89 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 hei trenger litt hjelp på en oppgave om 'separable differensiallikinger' Jeg skal løse differensiallikningen: yyy'=2x Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Har du lest i læreboka om slike likningar? Det du skal gjere er å skrive y' som dy/dx, og so samle alt som har med y på eine sida av likskapsteiknet, og alt som har med x på andre sida, for so å integrere på begge sider. På sida med dy integrerer du med hensyn på y, på sida med dx integrerer du med hensyn på x. Til sist kan du ofte løyse for y. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Blir dette riktig? Har aldri løst en differensial likning før så dette var jo artig å prøve seg på ^^ Endret 8. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
alveria89 Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Takk for hjelpen Torbjørn T. Fikk den til Ja, det er riktig svar Nebuchadnezzar ^^ Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 (endret) Var litt usikker på om jeg måtte ta med de imaginære løsningene, mes ser vist ut som dette er unødvendig Endret 8. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
cake Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 En deuteriumkjerne med kinetisk energi 1,2*10^-14 kolliderer med en Liitium-6 kjerne som ligger i ro. Da oppstår det to alfapartikler, hver med kinetisk energi lik 1,8*10^-12. Regn ut den frigjorte energien i reaksjonen. off og off.. det skal ikke være lett. Noen som har hjerne til dette? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Dette er et fullstendig elastisk støt, og ved slike vet man at den kinetiske energien er bevart før og etter 'kollisjon'. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Ja, åpenbart litt slurvete Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Jeg er også litt usikker på notasjonen. Kan noen forklare hvordan en kommer fra ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Det ein later som ein gjer, er å multiplisere med dx på begge sider, og so integrere. Reint matematisk er det ikkje akkurat det ein gjer trur eg. Det har noko med infinitesimale storleikar å gjere, som eg aldri har fått med meg. Om du spør ein professor får du sikkert svar på det. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) Så en kan ikke gjøre det på min metode ? Sært... Endret 9. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 (endret) For å formulere meg på ein litt annan måte: Det er slik eg har lært det/hugser det, og det er dermed ikkje sagt at det ikkje finst andre metodar. Red.: Mangla eit ganske viktig «ikkje» ... Endret 9. mars 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Takk Torbjørn. Forstår den metoden du forklarer. Men som du selv sier, blir jeg kanskje nødt til å spørre en professor. Et annet spørsmål. Om en skal bruke Newton-Raphson-metoden på uttrykk av typen g(x)=h(x), hvordan vet en om en skal bruke f(x)=g(x)-h(x) eller f(x)=h(x)-g(x)? Lenke til kommentar
Smågal Skrevet 9. mars 2010 Del Skrevet 9. mars 2010 Trenger litt hjelp her.. Funksjonen f er gitt ved f (x) = x^2 - 2x - 8 A) Regn ut f(2) B) F(-3) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå