Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tony, gjør litt grundigere arbeid før du bruker ting du ikke har lært enda;) Ja, jeg syntes selv matte er gøy men det betyr ikke at jeg bare hopper inn i ting, uten å tenke. Eller lese meg grundig opp/se masse videoer.

l'Hôpital's regel er definert slik

chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to c}\frac{f(x)}{g(x)} = \lim_{x \to c}\frac{f^{\prime}(x)}{g^{\prime}(x)}

Dersom og bare dersom chart?cht=tx&chl= f({c}) = g({c}) = 0 eller chart?cht=tx&chl=f({c})=g({c})=\pm\infty noe som åpenbart ikke stemmer i dette tilfellet.

Hei. Trenger litt hjelp med denne:

Hvilke av følgende kostnadsfunksjoner reflekterer stordriftsfordeler i produksjonen?

1) C(x) = 2x^2 + 4x^3

2) C(x) = 200 + 4x

3) C(x) = 5x^0,5 + 100X

4) c(x) = 400x + 2x^2

c(x) er totale kostnader og x er ant. prod. enh.

Stordriftsfordeler, tror de mener fordeler når man prduserer veldig mye. Her ville jeg gått for chart?cht=tx&chl=200+4x på kortsikt er dette den mest kostbare funksjonen, men når x blir veldig stor, altså stordrift. Så vill denne funsjonen gi de minste utgiftene.

Den er også den mest stabile, altså den det er er lettest å forutsi utgiftene... I mine øyne.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

L'Hôpital er eit verktøy ein bruker når ein skal evaluere grenseverdiar der ein får eit «null på null»-uttrykk, altso eit uttrykk der både teljar og nemnar går mot null, eller «uendeleg på uendeleg», altso der både teljar og nemnar går mot uendeleg. Som Nebuchadnezzar er inne på. Du skal ikkje evaluere ein grenseverdi, men derivere1) ein brøk. Du kan bruke kvotientregelen direkte, men det er greiare å skrive om A(x) slik eg gjorde over, og so derivere.

I tillegg lurer eg veldig på korleis du tenkte når du deriverte 0.001x^2. For det fyrste er det berre x som er opphøga i andre, ikkje 0.001, for det andre må du hugse å gange med 2:

chart?cht=tx&chl=(x^2)^\prime = 2x, so chart?cht=tx&chl=(0.001x^2)^\prime = 2\cdot 0.001x=0.002x

1)Sidan den deriverte er definert som ein grenseverdi kan du evaluere ein grenseverdi for å derivere uttrykket, men det er ikkje noko du treng, eller vil, gjere. Bruk dei derivasjonsreglane du har lært.

Lenke til kommentar

heia.. Er helt fersk her jeg, så litt usikker på hvor jeg kan skrive, men slenger allikevel inn sp.m mitt..

Fins det noen konkrete forklaringer på forskjellene på ubestemt, bestemt, og delvis integrasjon?

Variabelskifte/ substitusjon, har det noe med å kombinere disse "reglene" /formlene på et og samme regnestykke?

Hjelp, pliiiis ;)

Lenke til kommentar

Dette har jeg gjort hittil:

Skal finne minimal verdien til

A(x)=(K(x))/x

oppgitt: K(x)=20 000+12x+0,001x^2

Hva jeg gjorde:

Bruker kvotient regelen som er (U/V)'=(U'*V-U*V')/V^2 for skal sette den deriverte lik null

U=20 000+12x+0,001x^2

U'=12+0,002x

V=x

V'=1

Setter inn verdiene: A'(x)=((K(x))/(x))'= ((12+0,002x)*(x)-(20 000+12x+0,001x^2)*(1))/x^2

Ganget ut: =(12x+0,002x^2-20 000-12x-0,001x^2)/x^2

Forenklet: =(0,001x^2-20 000)/x^2

Nå har jeg derivert A(x) til A'(x) håper jeg

Men så skal jeg sette den deriverte lik null hvis jeg har forstått riktig som dette:

A'(x)=(0,001x^2-20 000)/x^2

Setter A'(x)=0

Dette blir 0=(0,001x^2-20 000)/x^2

Multipliserer x^2 på begge sider av = (lik-tegnet) og det blir:

x^2=0,001x^2-20 000

Så tror jeg at jeg setter 0,001x^2 over lik-tegnet, snart kommer problemet:

1x^2-0,001x^2=-20 000

Deretter:

0,999x^2=-20 000

Dividerer 0,999 på begge sider slik:

(0,999x^2)/(0,999)=(-20 000)/(0,999)

Det blir:

x^2=-20020,02002

Tar kvadratrot for å få vekk eksponenten:

Kvadratrot x^2=kvadratrot -20020,02002

MEN, det går jo ikke å ta kvadrat rot av et negativt tall, så hva skal jeg gjøre? sitter fast

Lenke til kommentar

Det er en distinkt forskjell på begrepene du skriver.

Generelt representerer et integral arealet under en funksjon. En kan dele inn integrasjon i forhold til om det er ubestemt eller bestemt. Er det bestemt integrerer du over et intervall, notert chart?cht=tx&chl=\int_a^b f(x)dx, og finner arelaet under funksjonen for intervallet [a,b]. Et ubestemt integral opererer uten grenser, og gir deg et generelt svar for hva arealet er.

Hva delvis integrasjon og substitusjon angår, er det integrasjonsteknikker.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...