Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et spørsmål angående integrasjon. Vi har prøve i dette kapittelet i morgen, og jeg synes noe av det er litt kaotisk!

 

Finnes det noen enkle triks for å se når man skal ta i bruk en av integrasjonsmetodene? Jeg synes det er litt vanskelig å vite når man skal bruke substitusjon, og når en skal bruke delvis integrasjon. Begge brukes om produkter. Er det slik at når det finnes en kjerne, f.eks av typen ln(ax + b)i en av funksjonene, så skal man substituere?

 

Skjønner at man finner det ut når man begynner å regne, men er ikke alltid man har tid til å prøve og feile på prøver! :)

Lenke til kommentar

Kjerneregelen brukes typisk når du ser den deriverte av noe i uttrykket.

chart?cht=tx&chl=\int cosxsinx dx. Her er den deriverte av sinx, cosx, da er det veldig passende å bruke substitusjon.

chart?cht=tx&chl=\int cosxcosx dx. Her kan det være bedre å bruke delvis integrasjon.

chart?cht=tx&chl=\int ln(ax+b). Her kan du bruke substitusjon, ettersom det du sitter igjen med når du deriverer kjernen, er nettopp a. (derfor ganger du gjerne hele integralet med 1/a).

 

Regn gjerne litt oppgaver hvor du vet hvilken metode som skal brukes, så du på en måte ser intuitivt når du (som regel) skal bruke substitusjon og når du skal bruke delvis integrasjon.

 

Edit:

Liten kjekk huskeregel for hvilket ledd du bør velge som den deriverte når du bruker delvis integrasjon.

D- dv

E- Eksponensielle uttrykk

T- Trigonometriske uttrykk

A- Algebraiske uttrykk (polynomer)

I- Inverse trigonometriske uttrykk

L- Logaritmiske uttrykk

 

Hvor du velger den deriverte (dv) nedover lista. Kjekk liten sak, fungerer veldig, veldig ofte.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Litt usikker på om hva jeg har gjort her er "lovlig".

Har kula x^2 + y^2 + z^2=1 og planet x+y+z=1. Planet skjærer kula i en sirkel, og jeg skal finne sentrum, radien osv.

Jeg brukte normalvektoren til planet til å finne avstanden fra planet og origo. Fikk da chart?cht=tx&chl=\frac{1}{\sqrt{3}}. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Sitter litt fast her. Har en tredjegradslikning (tror jeg) og kan ikke huske å ha lært hvordan å løse det.

 

Oppgaven er at jeg skal faktorisere dette:

 

x^3-2x^2-3x

 

Hva kan jeg gjøre? Blir det feil hvis jeg deler alt med x slik at jeg står igjen med en andregradsligning?

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...