Zarfax Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 (endret) Om du har 42 kuler i ei skål, derav 13 er blå, og du tek ut ei blå kule, kor mange kuler er det att, og kor mange av dei er blå? Rettelse: Man vet ikke hva det første trekket ble Endret 1. mars 2010 av Zarfax Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Jeg har en oppgave her jeg skal løse med 'explicit integration', men er litt usikker på hva det betyr. Er det ganske enkelt at per definisjon så vil integralet av e-x^2dx fra -uendelig til uendelig være 0? Siden det er det jeg ender opp med. En eller annen tilfeldig f(x) (som er x0=1, x1=x og x3) står foran e-x^2dx, hva gjør jeg med denne da, wolfram vil jo gi meg et integral av de, men fra -uendelig til uendelig så er det null, mens ved regning er det ikke null..? Ved å fylle inn uendelig og trekke fra -uendelig i dette integralet gir jo ikke det null (eller er det noe teit jeg ikke ser?), mens her gir det jo null. ... huuuh? litt usikker, men integralet ditt kan løses på følgende måte: Vha dobbeltintegraler og konvertering til polarkoordinater, sitter vi igjen med et trivielt integral: Innfører , i.e. , så Altså Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Om du har 42 kuler i ei skål, derav 13 er blå, og du tek ut ei blå kule, kor mange kuler er det att, og kor mange av dei er blå? Rettelse: Man vet ikke hva det første trekket ble etter 1. trekket: etter 2. trekket: Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. mars 2010 Del Skrevet 1. mars 2010 Om du har 42 kuler i ei skål, derav 13 er blå, og du tek ut ei blå kule, kor mange kuler er det att, og kor mange av dei er blå? Rettelse: Man vet ikke hva det første trekket ble Sjansen for å trekke noe annet og så blå + sjansen for å trekke blå begge? Lenke til kommentar
Spreeky Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Trenger hjelp med en oppgave: Det er 350 babyer og det er 0.4% at en baby blir dødfødt. Hva er sannsynlighet for at 1 baby er dødfødt? Det står at svaret er 34,6%, men hvordan finner jeg det ut? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Bruker formelen for binomisk sannsynlighetet Setter vi inn tallene dine får vi Regn dette ut og se hva du får Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 ABCD er et rektangel med omkrets 8dm. Vi lar høyden i rektangelet være x dm arealet F(x) dm^2. a) vis at lengden av rektangelet er (4-x) dm. B) hvilke verdier kan x ha? C) vis at f(x) = 4x - x^2. Er det funksjonsdrøfting som må til i denne oppgaven? Er litt stuck Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) a) Et rektangel betyr at to og to av sidene er like lange Arealet til et rektangel kan skrives som Der er ene siden og er den andre siden Omkretsen til et rektangel er dermed Vi har fått oppgitt at omkretsen er 8dm Løser for Altså kan vi uttrykke lengden av et rektangel som b) Ingen av sidene i et rektangel kan være negativt Største verdien kan ha er litt mindre enn . Åpenbart er største verdi kan ha også litt mindre enn ha verdiene og c) siden vi har klart å uttrykke , kan vi bare sette dette inn i formelen. d) Finn når arealet er størst Største arealet boksen kan ha er En boks med lokk har volumet 32dm, bunnen av boksen er et kvadrat. Klarer du å finne den minste overflaten boksen kan ha ? Endret 2. mars 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Men dette er vel funksjonsdrøfting? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Står jo under kapitelet for funksjondrøfting i Aschehoug - R1, men jeg ville heller si at dette er mer problemløsning. På en måte kan man jo si at dette går på logikk og forståelse, mer enn å finne en formel og putte inn tall. Du får jo ikke oppgitt noen funksjon, så hvordan kan du drøfte noe du ikke har fått Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) Finnes også under 1T, og funksjonsdrøfting er utenfor pensum jeg skal ha til en prøve- dermed car jeg usikker. Men uansett, takk for hjelpen! Edit: formlen(e) du bruker ligger vel under funksjonsdrøfting? Endret 2. mars 2010 av Highfivex Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 (endret) god forklaring Det skal være y=4-x ja? Endret 2. mars 2010 av Raspeball Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Kunne noen sett på oppgave 5.39 her? Jeg er med på det meste av fasit sier, men ikke helt på overgangen fra Cos^2x til Cos2x? Lenke til kommentar
Lucky Luciano Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Lokus er vel sperret om du ikke er abbonent? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Martin-sama: Har ikkje tillatelse til å laste ned fila, får 403 Forbidden, men ut frå det du seier: Dette er ein generell samanheng. Ettersom 2x = x + x, kan du skrive Vidare har du at , so . Putt det inn i uttrykket for cos(2x), og du får som gjer at . Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Torbjørn: Har du noen måte å huske på "double angle identities"? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Nei, eg har ingen gode reglar eigentleg. Om det er noko eg bruker, so er det at eg veit samanhengen over: At ein kan uttrykke cos/sin2(x) med cos(2x), so då veit eg at cos(a+b)=cos(a)cos(b)-sin(a)sin(b). (Forteiknet må endre seg, elles ville cos(2x)=1 for alle x.) For sin(a+b) kan ein då hugse at alt er «motsett». Ein blander sinus og cosinus, og forteiknet er det same. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Ja, ikke dumt. Generelt lettere å huske på de. Takk for rådet! For øvrig har jeg en integrasjonsoppgave som er litt guffen. (om jeg har lov til å operere med slike grenser?) Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Martin-sama: Har ikkje tillatelse til å laste ned fila, får 403 Forbidden, men ut frå det du seier: Dette er ein generell samanheng. Ettersom 2x = x + x, kan du skrive Vidare har du at , so . Putt det inn i uttrykket for cos(2x), og du får som gjer at . Tusen takk, det løsnet opp problemet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå