Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Om du har 42 kuler i ei skål, derav 13 er blå, og du tek ut ei blå kule, kor mange kuler er det att, og kor mange av dei er blå?

Rettelse: Man vet ikke hva det første trekket ble

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en oppgave her jeg skal løse med 'explicit integration', men er litt usikker på hva det betyr. Er det ganske enkelt at per definisjon så vil integralet av e-x^2dx fra -uendelig til uendelig være 0? Siden det er det jeg ender opp med. En eller annen tilfeldig f(x) (som er x0=1, x1=x og x3) står foran e-x^2dx, hva gjør jeg med denne da, wolfram vil jo gi meg et integral av de, men fra -uendelig til uendelig så er det null, mens ved regning er det ikke null..?

Ved å fylle inn uendelig og trekke fra -uendelig i dette integralet gir jo ikke det null (eller er det noe teit jeg ikke ser?), mens her gir det jo null.

... huuuh?

litt usikker, men integralet ditt kan løses på følgende måte:

chart?cht=tx&chl=I^2=(\int_{\mathbb{R}}e^{-x^2} dx)^2=(\int_{\mathbb{R}}e^{-x^2} dx)(\int_{\mathbb{R}}e^{-y^2} dy)=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}}e^{-(x^2+y^2)}dxdy

Vha dobbeltintegraler og konvertering til polarkoordinater, sitter vi igjen med et trivielt integral:

chart?cht=tx&chl=\int_{\mathbb{R}}\int_{\mathbb{R}}e^{-(x^2+y^2)}dxdy=\int_{0}^{2\pi}\int_{0}^{\infty}e^{-r^2}rdrd\theta=2\pi\int_{0}^{\infty}e^{-r^2}rdr

Innfører chart?cht=tx&chl=u=r^2, i.e. chart?cht=tx&chl=dr=\frac{du}{2r}, så

chart?cht=tx&chl=2\pi\int_{0}^{\infty}e^{-r^2}rdr=\pi\int_{0}^{\infty}e^{-u}du=\pi

Altså

chart?cht=tx&chl=I=\int_{\mathbb{R}}e^{-x^2} dx=\sqrt{\pi}

Lenke til kommentar

Om du har 42 kuler i ei skål, derav 13 er blå, og du tek ut ei blå kule, kor mange kuler er det att, og kor mange av dei er blå?

Rettelse: Man vet ikke hva det første trekket ble

Sjansen for å trekke noe annet og så blå + sjansen for å trekke blå begge?

Lenke til kommentar

a)

Et rektangel betyr at to og to av sidene er like lange

Arealet til et rektangel kan skrives som

chart?cht=tx&chl=A(x,y)=xy

Der chart?cht=tx&chl=x er ene siden og chart?cht=tx&chl=y er den andre siden

Omkretsen til et rektangel er dermed

chart?cht=tx&chl=O(x,y)=2x+2y

Vi har fått oppgitt at omkretsen er 8dm

chart?cht=tx&chl=8=2x+2y

Løser forchart?cht=tx&chl= y

chart?cht=tx&chl=y=4-2x

Altså kan vi uttrykke lengden av et rektangel som chart?cht=tx&chl=4-2x

b)

Ingen av sidene i et rektangel kan være negativt

Største verdien chart?cht=tx&chl=x kan ha er litt mindre enn chart?cht=tx&chl=4. Åpenbart er største verdi chart?cht=tx&chl=y kan ha også litt mindre enn p><p>Altså kan [tex]x ha verdiene chart?cht=tx&chl=0<x<4 og chart?cht=tx&chl=0<y<4

c)

siden vi har klart å uttrykke chart?cht=tx&chl=y, kan vi bare sette dette inn i formelen.

chart?cht=tx&chl=y=4-2x

chart?cht=tx&chl=A(x,y)=x(4-2x)

chart?cht=tx&chl=A(x,y)=4x-2x^2

d) Finn når arealet er størst

chart?cht=tx&chl=A^{\prime}(x,y)=4-4x

chart?cht=tx&chl=A^{\prime}(x,y)=0 \, \text{når} \, x=1

chart?cht=tx&chl=A(1,y)=4*1-2*1

chart?cht=tx&chl=A(1,y)=2

chart?cht=tx&chl=8=2x+2y

chart?cht=tx&chl=8=2x+2*2

chart?cht=tx&chl=x=2

chart?cht=tx&chl=A(x,y)= 2 \cdot 2

chart?cht=tx&chl=A(x,y)= 4

Største arealet boksen kan ha er chart?cht=tx&chl=4

En boks med lokk har volumet 32dm, bunnen av boksen er et kvadrat. Klarer du å finne den minste overflaten boksen kan ha ?

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Står jo under kapitelet for funksjondrøfting i Aschehoug - R1, men jeg ville heller si at dette er mer problemløsning.

På en måte kan man jo si at dette går på logikk og forståelse, mer enn å finne en formel og putte inn tall.

Du får jo ikke oppgitt noen funksjon, så hvordan kan du drøfte noe du ikke har fått ;)

Lenke til kommentar

Nei, eg har ingen gode reglar eigentleg. Om det er noko eg bruker, so er det at eg veit samanhengen over: At ein kan uttrykke cos/sin2(x) med cos(2x), so då veit eg at cos(a+b)=cos(a)cos(b)-sin(a)sin(b). (Forteiknet må endre seg, elles ville cos(2x)=1 for alle x.)

For sin(a+b) kan ein då hugse at alt er «motsett». Ein blander sinus og cosinus, og forteiknet er det same.

Lenke til kommentar

Martin-sama: Har ikkje tillatelse til å laste ned fila, får 403 Forbidden, men ut frå det du seier:

chart?cht=tx&chl=\cos(\alpha + \beta) = \cos\alpha\cos\beta -\sin\alpha\sin\beta

Dette er ein generell samanheng. Ettersom 2x = x + x, kan du skrive

chart?cht=tx&chl=\cos(2x)=\cos(x+x) = \cos x\cos x -\sin x\sin x =\cos^2x-\sin^2x.

Vidare har du at chart?cht=tx&chl=\cos^2x+\sin^2x=1, so chart?cht=tx&chl=\sin^2x=1-\cos^2x. Putt det inn i uttrykket for cos(2x), og du får

chart?cht=tx&chl=\cos(2x) = \cos^2x-(1-\cos^2x)=2\cos^2x-1

som gjer at

chart?cht=tx&chl=\cos^2x=\frac{\cos(2x)+1}{2}.

Tusen takk, det løsnet opp problemet! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...