Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Takker for svar! Så, hvordan går jeg frem i fremtidige funksjoner for å finne verdimengder da? Sjekke om de har horisontale asymptoter? Eller hvordan tenker du? Takk igjen! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Nå er jeg nødt til å gi svaret jeg hatet å få selv, man lærer seg hva man skal se etter.. Men sjekk horisontale asymptoter, hva som skjer når funksjonen går mot +/- uendelig og globale topp- og bunnpunkter, da er du hvertfall et godt stykke på vei. Endret 20. februar 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Ah, takk, the_last_nick_left, så ikke at du hadde svart med en gang.. Skal se litt på det du sa.. Takk, takk.. Sånn sett er det litt rart, for vi må jo gjøre det på den "tungvinne" måten, siden vi ikke har noen grafisk kalkulator.. Men, slik som nå, så fant jeg den skrå asymptoten, som jo ble den horistontale pga at de var av samme grad, som Frexxia skrev: x = -1 Jeg fikk også den vertikale asymptoten til å bli 0 (men, den har jo ikke så mye å si for verdimengden, eller? -bare slik at jeg er sikker på å ha dette rett!? ) Men, hvordan er det ønskelig at man går frem for å "sjekke" at funksjonen har "alle de andre verdiene", bortsett fra det som ligger i den horisontale asymptoten? Eller bestemmes dette kun av asymptoten? Takk igjen! EDIT: Vi skriver litt "Om hverandre" vi, last_nick_left, takk skal du ha! Skal sjekke mer! Endret 20. februar 2010 av Bone Lenke til kommentar
khhk8 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Har en likning her og er veldig usikker på om jeg regner den ut rett. 6x - 3x(5-x) = 10 -(x+7)(2x-5) Jeg får svaret x=3 ,er det riktig? Vis gjerne utregningen også. Takker for svar:) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Sett prøve på svaret ditt, det vil si sett inn 3 for x i likningen. Får du at høyre side er lik venstre side har du riktig svar, en der du opp med at 1 = 2 har du feil svar. Lenke til kommentar
khhk8 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Har enda et spørsmål, har ingen anelse om hvordan denne oppgaven skal løses. OPPGAVEN: På en frøpose står det at spireevnen er 80%. Det betyr at 8 av 10 sådde frø sannsynligvis vil spire. Hvor stor er sannsynligheten for at bare ett av to sådde frø spirer? Hvordan regner jeg ut dette? Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 hmm.. Jeg blir fortsatt ikke helt klok, jeg.. Fikk vel til den første oppgaven, og mener jeg skjønte den.. både det å "se" hva man skal se etter, og å regne det ut.. Så begynte jeg på neste oppgave: g(x) = x^-1 + 2x^-2 som jeg har gjort om til: g(x) = (x + 2) / x^2 Jeg regnet både den vertikale og den skrå/horisontale asymptoten til å bli: Vertikal X = 0, og horisontal: y = 0 Setter så inn " (x+2)/x^2 " i Wolfram|Alpha, men da får jeg en graf som ikke ser ut til å ha en horisontal asymptote som er y = 0, i hvert fall.. Regnet jeg feil der? I fasiten står det at Vg = [g_min, oo > og for å finne g_min, så deriverer de funksjonen til: g'(x) = -(x+4)/x^3 Så hevder de at de finner g_min for x = -4, som gjør at g_min = -(1/8) Men, hvorfor de satt inn x = -4 vet jeg helt..? Hvorfor blir det ikke bare slik at verdimengden er alle verdier minus de horisontale og vertikale asymptotene? Blir ikke helt klok på dette.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 For min del er definisjonen ganske grei Verdimengde: Alle Y verdier funksjonen kan ha Definisjonsmengde: Alle X verdier funksjonen kan ha For å finne verdimengden, deriverer jeg funksjonen for å finne topper og bunner. I stykket du oppga så deriverer de funksjonen og setter den lik 0. Den x verdien de får ut gir den minste y verdien funksjonen kan ha. Dermed kan funksjonen ha alle verdier fra og med denne y verdien og til uendelig. Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Hvis jeg har 5200 sekunder og skal gjør det om til hh:mm:ss, hvordan går jeg frem? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Hvis jeg har 5200 sekunder og skal gjør det om til hh:mm:ss, hvordan går jeg frem? timer. Så tar du resten () av dette, ganger med 60 og runder ned (minutter), og gjenta igjen for sekunder. (1 h 26 min 40 s, spoilertags fungerer dessverre ikke) Endret 20. februar 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 For min del er definisjonen ganske grei Verdimengde: Alle Y verdier funksjonen kan ha Definisjonsmengde: Alle X verdier funksjonen kan ha For å finne verdimengden, deriverer jeg funksjonen for å finne topper og bunner. I stykket du oppga så deriverer de funksjonen og setter den lik 0. Den x verdien de får ut gir den minste y verdien funksjonen kan ha. Dermed kan funksjonen ha alle verdier fra og med denne y verdien og til uendelig. Ah, takk.. Dette virket litt greit.. (Selv om det har sikkert blitt fortalt meg før også) Takk, alle sammen! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Takk igjen, Nebuchadnezzar, prøvd dette på et par oppgaver nå, og fungerte flott.. Og, hvis det skulle være noen tvil: Like stor takk til dere andre også.. Men, noe jeg fortsatt ikke fikk helt til, var asymptoten til g(x) = x^-1 + 2x^-2 g(x) = (x + 2) / x^2 Jeg fikk den skrå asymptoten til å bli y = 0, altså horisontal.. men, når jeg plotter inn grafen i Wolfram|Alpha, så ser jeg ikke helt at dette kan stemme!? Noen som kan gi en forklaring på hvor feilen ligger? Takk, takk.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x+%2B+2%29+%2F+x^2 Ser da i mine øyne ut som vertikal og horisontal asympte er 0... Om du ser på den nederste grafen. Eventuelt kan jo du også plotte det inn på geogebra Hvordan integrerer jeg videre herfra? Har ikke veldig lyst til å gange ut. Endret 20. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Horisontale asymptoter er gitt ved , der L er den horisontale asymptoten. Endret 20. februar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Muzungu Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Har enda et spørsmål, har ingen anelse om hvordan denne oppgaven skal løses. OPPGAVEN: På en frøpose står det at spireevnen er 80%. Det betyr at 8 av 10 sådde frø sannsynligvis vil spire. Hvor stor er sannsynligheten for at bare ett av to sådde frø spirer? Hvordan regner jeg ut dette? Det er et binomisk forsøk. Sannsynligheten for at et tilfeldig frø spirer er 0.8, du gjør to uavhengige forsøk (planter to frø). Det er bare å stappe det inni formelen for binomisk fordeling. Det du i praksis skal finne er sannsynligheten for at bare ett spirer, altså 1-P(ingen frø spirer)-P(begge frøene spirer). Lenke til kommentar
Bone Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 Takk! Vi får opp samme graf, ser jeg.. så det jeg reagerte på er at en eventuell horisontal asymptote vil jo krysse den delen av grafen som er på "minus x -siden", i x = -2, er dette lov da? Trodde ikke funksjonen kunne "touche" noen asymptoter i hele tatt, jeg!? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Trinn du går på ? Dette er fullt lov, har ikke bevis for dette men min erfaring er at asymptotene ikke krysser funksjonen når funksjonen bare har et x ledd i teller og et i nevner. Har det flere blir det skjæringspunkter. Jeg tenker at det er slik fordi at for små x verdier spiller tallene en rolle, og x verdier av ulik grad er svært nærme hverandre i verdi. x^2 og x. for eksempel Ta en titt på funksjonen Kan skrives om til Så ser vi at når blir stor nok, vil den siste brøken gå mot og funksjonen går mot Men når blir ekstremt stor spiller jo heller ikke noen rolle og Altså kan vi si at både og er like gode svar. Forskjellen er at ikke krysser funksjonen og er mer nøyaktig for små verdier av , stemmer for store verdier av x og skjærer funksjonen for små verdier av En utfordring til deg kan jo være å finne skjæringspunktene mellom og Endret 20. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå