Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8 ? Dette er sannsynligheten for

å trekke ut 2 mannlige arbeidere, 1 kvinnelig arbeider og 1 mannlig funksjoner og 1 kvinnelig funksjoner.

Vi kan jo ikke trekke ut to mannlige arbeidere fra gruppen med kvinner...

Når oppgaven spør om en kvinnelig funksjoner og en kvinnelig arbeider, er det jo åpenbart at de andre må være menn.

Lenke til kommentar

Her kommer det siste spørsmålet jeg stiller på en stund. Skal slutte å plage dere. ;)

Den siste oppgaven spør hva som er sannsynligheten for at minst en kvinnelig funksjonær er med i utvalget.

Da vil jeg jo få 2 binomial-koeffisienter ettersom jeg kan ha 1 kvinnelig funksjonær og 1 mannlig funksjonær eller 2 kvinnelige og 0 mannlige. Hvilken skal jeg velge? Eller skal jeg kanskje ta snittet av resultatet?

Her er oppgaven: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene.

Lenke til kommentar
Den streken betyr "gitt at" eller betinget sannsynlighet om du vil. Nederste linje leses da som "Sannsynligheten for at X er mindre enn seks når du vet at X er større enn tre.

Formelen for betinget sannsynlighet er chart?cht=tx&chl=P(A|B)= \frac {P(A snitt B)}{P(B)}

Jeg tror jeg har funnet begge tallene som skal inn i formelen. Nemlig 0,68 og 0,91. Ser det riktig ut?

chart?cht=tx&chl= \frac {0.68}{0.91}

Oppgave nr 1: www.uia.no/no/eksamens/besvarelser/*MA-116-1*H08UTS*oppgave.pdf

Nå maser jeg visst videre. Skal gi meg snart. ;)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Var borte pga sykdom over en lengre periode da vi hadde om logaritmer, så jobber med å hente meg inn igjen. Fikk en oppegave her jeg trodde skulle være hel enkel å grei, men jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor svaret er det som fasiten tilsier.

p><p>lg 100^\frac{7}{5}

Hvor gjør jeg det galt? Fasiten tilsier at svaret skal være 12/5

Edit: Hvorfor fungerer ikke "100^\frac{5}{5}" til å opphøye en brøk? :/

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar

Nok en gang blir jeg nødt til å ty til forumets hjelp etter som at læreboken ikke sier noe om dette.

Sliter med denne oppgaven:

chart?cht=tx&chl={\frac{lg x^3 + lg x^5}{lg x^2}}

Såvidt jeg har skjønt så er svaret antallet ganger nevneren må opphøyes for å bli like høyt som telleren. Er dette rett? Noen som hadde giddet å forklare/linke meg noe som kan forklare?

Lenke til kommentar

Kjente til disse reglene, ja, men hadde visst ikke helt fått med meg muligheten for å faktorisere bort log'ene. Mange takk for hjelpen.

Edit: Nei, jeg skjønner det i grunn ikke helt. Tenkte det ville fungere slik at jeg kunne faktorisere bort log'ene på samme måte i chart?cht=tx&chl={\frac{log 81}{log 9}}, men da sitter jeg jo igjen med svaret 9, noe som er feil i forhold til fasiten.

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...