GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Akkurat. Det er nok sannsynligvis den første binomial-koeffisienten ( ) som er den rette. EDIT: Jeg forsto det. Endret 16. februar 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 8 ? Dette er sannsynligheten for å trekke ut 2 mannlige arbeidere, 1 kvinnelig arbeider og 1 mannlig funksjoner og 1 kvinnelig funksjoner. Vi kan jo ikke trekke ut to mannlige arbeidere fra gruppen med kvinner... Når oppgaven spør om en kvinnelig funksjoner og en kvinnelig arbeider, er det jo åpenbart at de andre må være menn. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Det jeg sikter til er: Hvorfor har du valgt ut 2 menn fra de 15 arbeiderne i stedet for de 8 funksjonærene? Slik det er nå er det 3 menn, 2 arbeidere og 1 funksjonær. Hvorfor ikke 3 arbeidere og 0 funksjonærer? Eller 2 funksjonærer og 1 arbeider? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei, kan noen gi meg tips til hvordan jeg løser denne oppgaven her? Trenger ikke løsningsforslag med det første, bare noen tips til hvor man starter og hva man gjør. På forhånd takk F er et vektorfelt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Start med g(x,y) og sett inn det du får i f(x,y).. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Her kommer det siste spørsmålet jeg stiller på en stund. Skal slutte å plage dere. Den siste oppgaven spør hva som er sannsynligheten for at minst en kvinnelig funksjonær er med i utvalget. Da vil jeg jo få 2 binomial-koeffisienter ettersom jeg kan ha 1 kvinnelig funksjonær og 1 mannlig funksjonær eller 2 kvinnelige og 0 mannlige. Hvilken skal jeg velge? Eller skal jeg kanskje ta snittet av resultatet? Her er oppgaven: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Når de spør om minst en av noe, er det så godt som alltid greiere å regne ut sannsynligheten for at det er ingen, og da vil svaret du er på jakt etter være "1-P(ingen)". Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ah. Nemlig. Tusen takk. Hva betyr forresten tegnet |? P (3 < X < 6) P (X < 6 | X > 3) I mitt hode er disse to like, men den streken der gjør meg usikker. :< Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Den streken betyr "gitt at" eller betinget sannsynlighet om du vil. Nederste linje leses da som "Sannsynligheten for at X er mindre enn seks når du vet at X er større enn tre. Endret 16. februar 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Auda. Da var ikke den oppgaven så enkel som jeg trodde. Takk uansett. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Den streken betyr "gitt at" eller betinget sannsynlighet om du vil. Nederste linje leses da som "Sannsynligheten for at X er mindre enn seks når du vet at X er større enn tre. Formelen for betinget sannsynlighet er Jeg tror jeg har funnet begge tallene som skal inn i formelen. Nemlig 0,68 og 0,91. Ser det riktig ut? Oppgave nr 1: www.uia.no/no/eksamens/besvarelser/*MA-116-1*H08UTS*oppgave.pdf Nå maser jeg visst videre. Skal gi meg snart. Endret 16. februar 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Må bare spørre om noe, Den deriverte av 1/x = -x^-2 ? Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Var borte pga sykdom over en lengre periode da vi hadde om logaritmer, så jobber med å hente meg inn igjen. Fikk en oppegave her jeg trodde skulle være hel enkel å grei, men jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor svaret er det som fasiten tilsier. Hvor gjør jeg det galt? Fasiten tilsier at svaret skal være 12/5 Edit: Hvorfor fungerer ikke "100^\frac{5}{5}" til å opphøye en brøk? :/ Endret 16. februar 2010 av Skumtroll Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Du må ha klammer rundt brøken også. 100^{\frac{5}{5}} Klarer du resten? Endret 16. februar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ah, den er jo ikke 2/5 men 1/5, som igjen gjør det til 6/5. Kan jeg da si at: ? I så fall måtte jeg visst bruke regneregler som først kommer senere i boken. Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nok en gang blir jeg nødt til å ty til forumets hjelp etter som at læreboken ikke sier noe om dette. Sliter med denne oppgaven: Såvidt jeg har skjønt så er svaret antallet ganger nevneren må opphøyes for å bli like høyt som telleren. Er dette rett? Noen som hadde giddet å forklare/linke meg noe som kan forklare? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Kan du regelen om at lg(a)+lg(b)=lg(a*b)? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Eller at Resten er bare fkatorisering Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) Kjente til disse reglene, ja, men hadde visst ikke helt fått med meg muligheten for å faktorisere bort log'ene. Mange takk for hjelpen. Edit: Nei, jeg skjønner det i grunn ikke helt. Tenkte det ville fungere slik at jeg kunne faktorisere bort log'ene på samme måte i , men da sitter jeg jo igjen med svaret 9, noe som er feil i forhold til fasiten. Endret 16. februar 2010 av Skumtroll Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå