GrandMa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Har en oppgave som lyder: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene. Hva er sannsynligheten for at utvalget bare består av menn?[/i] =) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Nå mente jeg åpenbart: Unnskyld meg min gode mann men, kunne De vennligst fortelle mig om De har fasit til denne oppgaven ? Ville løst den nesten slik som deg, blir ikke veldig komplisert... hint stykket kan skrives som Forstår du hvorfor ? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Beklager, misforsto spørsmålet ditt. Nei, jeg har ikke fasiten. På spørsmål om jeg forstår hvorfor det kan skrives slik er svaret: Nei. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Forresten. Hva heter den metoden du løser disse brøkene på? Ser at du ganger 'uten tilbakelegg' som det heter. Jeg var syk en uke så det er liksom helt blankt for meg. Trenger å lære meg den godt så derfor trenger jeg navnet. Takk Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Det er ikke brøker... Se de par neste videoene og her blir ting godt forklart. Toppen er ønskede utfall og bunnen er mulige utfall kan også leses som 15 velg 3 4 velg 2 Altså "15 velg 3" er hvor mange måter vi kan velge 3 ting utifra en liste av 15 ting, uten tilbakelegging. Kan også skrives som 15 C 3 Altså 15 choose 3... Hvor mange måter kan vi velge 3 menn fra de 15 Hvor mange måter kan vi velge 2 menn fra en gruppe på 4 menn osv. Se videoen de forklarer ting bra Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Trenger et lite hint bare. På hvor mange mulige måter kan man få fullt hus? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Trenger et lite hint bare. På hvor mange mulige måter kan man få fullt hus? her er en link om probabiliteter (sh) i poker...litt mer enn hint, forsåvidt. http://en.wikipedia.org/wiki/Poker_probability Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg forstår Nebuchadnezzar. Det jeg derimot ikke forstår er hvordan du kom frem til den utregningen du har i spoiler litt lenger oppe. Jeg har gjort det samme som deg helt frem til likhetstegn nummer 2 (på linje 1 og 2, nummer 3 kommer litt ut av det blå for meg) Hvordan kommer du frem til de tallene du har etter likhetstegn nummer 2 på begge linjene? Samtidig på linje 1 har du tatt 3x2x1 under 'brøkstreken', mens på linje 2 har du bare 3x2. Hva er forskjellen? PS: Videoene var veldig greie. Tusen takk. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Samtidig på linje 1 har du tatt 3x2x1 under 'brøkstreken', mens på linje 2 har du bare 3x2. Hva er forskjellen? Mindre å skrive. Du skriver ikke 1x, du skriver bare x - litt av det samme. Unødvendig å skrive at du ganger med én (ihvertfall mer enn en gang, og det er jo da bare for å vise at du skjønner det). Er bare for å korte ned og slippe to ekstra håndbevegelser. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Aha. Nemlig. Blir så forvirret når ting ikke går akkurat slik jeg forutser. Skulle ønske jeg var bedre i matte/sannsynlighet. Bleh. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Litt lengre utregning på en av "brøkene" som ikke er brøker! Hopper bare over litt av mellomregningene I mitt hodet teller vi bare ned x antall ganger, og x det er det antallet vi velger. Eller med dine ord det som står i nevneren(nede) Teller ned mener jeg 15 14 13 12 osv. I eksempelet over så er x=3 dermed teller vi ned 3 ganger. Her er noen eksempeloppgaver som jeg har gjort innen sannsynlighet, håper det hjelper deg. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318001 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318003 Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 (endret) Trenger et lite hint bare. På hvor mange mulige måter kan man få fullt hus? her er en link om probabiliteter (sh) i poker...litt mer enn hint, forsåvidt. http://en.wikipedia.org/wiki/Poker_probability Vi ikke ha svaret direkte, men hvordan man kommer fram til det Edit: Fant ut av det, 13*12 måter å velge ut to verdier på, de to delmengdene kan trekkes ut på (4C3)(4C2) måter. Endret 14. februar 2010 av Zarfax Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Litt lengre utregning på en av "brøkene" som ikke er brøker! Hopper bare over litt av mellomregningene I mitt hodet teller vi bare ned x antall ganger, og x det er det antallet vi velger. Eller med dine ord det som står i nevneren(nede) Teller ned mener jeg 15 14 13 12 osv. I eksempelet over så er x=3 dermed teller vi ned 3 ganger. Her er noen eksempeloppgaver som jeg har gjort innen sannsynlighet, håper det hjelper deg. https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318001 https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=318003 Tusen takk. Dette skal jeg lære meg. De utregningene du driver med kalles det kombinatorikk? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Kombinatorikk, sannsynlighetsregning, permutasjoner osv sikkert. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Greier ikke finne ut hvordan jeg kan lære meg den utregningen der. Jeg fikk forresten (15:23)(4:7):(23:3)(7:2), mens Nebuchadnezzar fikk (15:3)(4:2):(23:3)(7:2) Hva gjorde vi forskjellig? EDIT: Det vi gjorde forskjellig var at jeg gjorde feil. Endret 15. februar 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Ser dette greit ut? Eller burde jeg gjort noe annerledes? Regner ut en og en 'brøk'. Endret 15. februar 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Har en oppgave som lyder: I en bedrift med 30 ansatte er det 23 arbeidere (15 menn og 8 kvinner) og 7 funksjonærer (4 menn og 3 kvinner). Det skal dannes et utvalg på 5 personer der det skal velges 3 fra arbeiderne og 2 fra funksjonærene. Hva er sannsynligheten for at det blir med en kvinne fra hver gruppe? Ser gunstige:mulige slik ut? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Du har glemt at det også må være menn med i utvalget. Altså om utvalget skal bestå av 5 personer hjelper ikke det så mye at du regner ut at utvalget inneholder to kvinner Legg til sannsynligheten for menn også er du i boks. "Spør de om hva sannsynligheten er for at utvalget inneholder minst en kvinne eller for at utvalget inneholder nøyaktig en kvinne fra hver gruppe ?" Brøkene heter binomial-koeffisienter og kan leser mer om her. http://no.wikipedia.org/wiki/Binomialkoeffisient Kort kan jeg si at det deles inn i to undersjangre- Ordnede(kombinasjoner) og uordnede(permutasjoner) utvalg. Spiller rekkefølgen en rolle bruker vi permutasjoner. Telefonnummer for eksempel. 123 og 132 er ikke samme. Spiller ikke rekkefølgen en rolle bruker vi kombinasjoner. Om vi velger hans og per. Eller Per og hans spiller ingen rolle. Skal ikke du egentlig lære dette på skolen ? ^^ Og videoene burde jo forklare dette ganske greit. Endret 15. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) "Spør de om hva sannsynligheten er for at utvalget inneholder minst en kvinne eller for at utvalget inneholder nøyaktig en kvinne fra hver gruppe ?" Det står bare: Hva er sannsynligheten for at det blir med en kvinne fra hver gruppe? Da er det vel 'minst en kvinne'. Er min gunstige:mulige riktig da? Skal ikke du egentlig lære dette på skolen ? ^^ Og videoene burde jo forklare dette ganske greit. Jeg har ikke så lett for dette stoffet så det renner fort igjennom. Jeg har snart sett alle videoene hans om sannsynlighet og det hjelper godt det, men ikke akkurat med disse oppgavene. Fikk til noen andre oppgaver på grunn av de videoene. Endret 15. februar 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Første brøken er sannsynligheten for en kvinne i hver gruppe De andre brøkene om du legger de sammen gir sannsynligheten for minst en kvinne i gruppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå