Torbjørn T. Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Kaiz3r: Tenk på kva opplysningane du har gitt seier. Det du skal finne er den djupna i meter der ljosintensiteten er 1/10 av kva det er ved overflata. Det vil seie, at du skal finne den slik at . Med andre ord, du må løyse likninga . Problemet er då at du ikkje kjenner . Men, du kjenner ljosintensiteten ved ein spesifikk djupn, og ut frå det kan du finne : Du har at ljosintensiteten ved 6 m er halvparten av den ved overflata. Det vil seie at . Resten er berre rekning, klarer du det? Lenke til kommentar
Analyzer Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei Sliter med å løse følgende ligning: (1/3)^(3x+5) = 9^(7x+4) Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ^ Trenger ikke prøve selv, når de tydeligvis hadde fått samme svar som deg ^^ Tusen takk Fantastisk innstilling, er det ikke bedre å faktisk lære hvordan du gjør det selv? Fordi jeg har lært meg det gang på gang, og det sitter sjeldent lenge. Jeg gidder ikke streve for å lære meg noe jeg sjeldent kommer til å få bruk for. Får jeg bruk for det, lærer jeg meg det.. Easy as that. Dummeste jeg har hørt. Likninger av første grad er absolutt nødvendig å lære seg. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hei Sliter med å løse følgende ligning: (1/3)^(3x+5) = 9^(7x+4) Noen som kan hjelpe? Klarer du nå resten ? Endret 9. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Klarer du nå resten ? For en fantastisk vanskelig måte å løse en enkel eksponentiallikning på Svar: (-13/17) Endret 9. februar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Om du har en enklere løsning så ville jeg være interessert i å se den Skrev bare det jeg kom på i farten, her er en alternativ vri. Tror ikke den er lettere... Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Orker ikke LaTex'e nå men logaritmeregler er mye lettere å bruke, samt forstå. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Om du har en enklere løsning så ville jeg være interessert i å se den Skrev bare det jeg kom på i farten, her er en alternativ vri. Du har jo lov til å bruke 3-logaritmen . Ellers så får du jo uansett log(3) på begge sider som nulles ut og Så du ender opp med -(3x+5)=7x+4, enklere blir det da ikke. Lenke til kommentar
Enya Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Trenger tips/hjelp til denne oppgaven: Sett opp en uendelig rekke for f(x)=x^(1/2) om x=1. Lineariser funksjonen. Bestem en anslagsverdi for sqrt(1,1) ved hjelp av den lineariserte funksjonen. Hva er det største estimeringsavviket da? Anyone? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hvordan beviser jeg at brøk delt på brøk blir det samme som brøk gange omvendt brøk? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Sett opp en brøk , utfør begge regneoperasjonene og vis at du får det samme svaret. Endret 10. februar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Hei Her er oppgaven: Et plan (alfa) har likningen: 3x + 2y - 2z + 1 = 0 Finn vinkelen mellom alfa og xy-planet. Spørsmål: Hvordan finner man xy-planet? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kan du komme på en normalvektor for xy-planet? og et punkt du VET ligger i xy-planet? Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kan du komme på en normalvektor for xy-planet? og et punkt du VET ligger i xy-planet? (1,1,0)? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det er et punkt som vil ligge i xy-planet, ja. Da trenger du bare en normalvektor for å bestemme planet. Hvilken vektor kan du med sikkerhet fastslå at står vinkelrett på xy-planet? Lenke til kommentar
Kaiz3r Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Kaiz3r:Tenk på kva opplysningane du har gitt seier. Det du skal finne er den djupna i meter der ljosintensiteten er 1/10 av kva det er ved overflata. Det vil seie, at du skal finne den slik at . Med andre ord, du må løyse likninga . Problemet er då at du ikkje kjenner . Men, du kjenner ljosintensiteten ved ein spesifikk djupn, og ut frå det kan du finne : Du har at ljosintensiteten ved 6 m er halvparten av den ved overflata. Det vil seie at . Resten er berre rekning, klarer du det? Jeg er fortsatt helt blank på hva jeg skal gjøre . Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Først løser du denne likningen for å finne a. . Så setter du den inn i den første likningen Torbjørn T har satt opp. Lenke til kommentar
Juden Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Det er et punkt som vil ligge i xy-planet, ja. Da trenger du bare en normalvektor for å bestemme planet. Hvilken vektor kan du med sikkerhet fastslå at står vinkelrett på xy-planet? HEhe kan du bare vise meg en måte:) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg kunne regnet hele oppgaven for deg, men da ville du jo ikke kommet så veldig langt. Jeg kan si så mye som at det finnes en vektor som står normalt på xy-planet, nemlig . Lenke til kommentar
rabs Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 (endret) Jeg plages litt med å finne en buelengde her, jeg har kommet frem til dette integralet etter mye om og men. = men får da og blir ikke kvitt det... noen som kan hjelpe meg litt på vei her? Endret 10. februar 2010 av steampak Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå