chokke Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Er du usikker på hvordan du multipliserer en konstant med en parantes? Løt parantesene, flytt x-ene til venstre side og tallene til høyre, del på begge sider slik at det står x = (noe). Husk at a(b+c)=ab+ac, og at -a(b+c)=-ab-ac hvor a, b, c er tilfeldige tall, husk at a kan være 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Jeg antar at du skal ha ligningen løst for x? Vel, x=3. Hvordan jeg kom frem til det spør du? Jeg ganget ut parantesene. Det er gøy! Prøv selv og se om du får det til! Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ^ Trenger ikke prøve selv, når de tydeligvis hadde fått samme svar som deg ^^ Tusen takk Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ^ Trenger ikke prøve selv, når de tydeligvis hadde fått samme svar som deg ^^ Tusen takk Fantastisk innstilling, er det ikke bedre å faktisk lære hvordan du gjør det selv? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Har et stykke her jeg gjerne ville ha hjelp med: Fart: 70 Bensinforbruk: 0,59 Fart:90 Bensinforbruk:0.74 Fart: 110 Bensinforbruk: 0.91 Anslå hva bensinforbruket blir når farten er 75 km/h (Fart står oppført i km/h - ja) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Anta at bensinforbruket er på formen y = ax^2 + bx + c. Sett inn de tre punktene du har og bestem a, b og c. Sett så inn 75 km/h. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 hm? forsto ikke helt Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Du har at 0,59 = a*70^2 + b*70 +c osv. Det gir deg tre likninger med de tre ukjente a, b og c. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Er ikke det veldig tungvint? må jo finnes en annen løsning Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Sliter litt med geometriske rekker, og hvordan jeg kan bruke integrasjonsregning for å finne summen. Tilfeldig valgt oppgave: En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5% per år. a. Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år? b. Finn det samlede utslippet i perioden ved å summere en rekke. c. Finn det samlede utslippet i perioden ved integrasjon. d. Tror du at metoden brukt i b eller c gir best resultat? a b Forstår ikke hvordan jeg skal bruke integrasjonsregning på dette, og jeg finner heller ikke eksempel i boken. Noen tips på veien? Endret 9. februar 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 ^ Trenger ikke prøve selv, når de tydeligvis hadde fått samme svar som deg ^^ Tusen takk Fantastisk innstilling, er det ikke bedre å faktisk lære hvordan du gjør det selv? Fordi jeg har lært meg det gang på gang, og det sitter sjeldent lenge. Jeg gidder ikke streve for å lære meg noe jeg sjeldent kommer til å få bruk for. Får jeg bruk for det, lærer jeg meg det.. Easy as that. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Er ikke i mattemodus i dag, så hjernen har satt seg selv og lockmodus etter uendelige timer med algebra Uansett, MAPLE sammarbeider heller ikke: Uttrykket skal bli lik 1, men jeg ser det ikke Sikkert lett, men er det en feil eller er den kun meg...... ? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Om jeg ikke bommer helt, trenger du kun å kjenne til sin2(a)+cos2=1. Husk også at sin4(a)=sin2(a)sin2(a), hvor du da kan gjøre om en av sin2(a). Gjelder også for cos2(a). Er det et eller to stykker? Endret 9. februar 2010 av chokke Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Takker, ser feilen nå, har tastet feil inn , tror jeg må sove litt O'Hellige MA' PLEEEE tar aldri feil. Endret 9. februar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Har et stykke her jeg gjerne ville ha hjelp med: Fart: 70 Bensinforbruk: 0,59 Fart:90 Bensinforbruk:0.74 Fart: 110 Bensinforbruk: 0.91 Anslå hva bensinforbruket blir når farten er 75 km/h (Fart står oppført i km/h - ja) Lenke til kommentar
TheExcalibur Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hallo, jeg skulle gjerne hatt hjelp til framgangsmåte med ligninger brøker og paranteser . Hvordan er framgangsmåten på ligninger med brøk og paranteser med ukjenter oppe eller nede eller i parantesen? Eneste jeg vet er at vi bruker parantes for å gjøre det ''enklere'' eller forklare en sammenheng men jeg trenger eksakt framgangsmåte. Noen soem gidder å hjelpe? Det er snakk om x-er og gange dele -+ alt. Endret 9. februar 2010 av Jason Blade Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 (endret) mentalitet: Du kan lage ei lineær tilnærming, anten med kalkulator, eller manuelt: Lag ein koordinatsystem med hastigheit langs x-aksen, og forbruk langs y-aksen. Teikn inn dei tre punkta du har gitt, og trekk ei linje som passer so godt du klarer med punkta. So les du av frå linja kor mykje forbruket er ved 75 km/h. Endret 9. februar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Er det ingen annen måte v. hjelp av derivasjon? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Ikkje akkurat derivasjon, men du kan jo og rekne ut stigningstalet til linja mellom dei to fyrste punkta, og bruke det til å finne ut kva forbruk du har ved 75 km/h. Men kva er problemet med å gjere slik eg foreslo? Lenke til kommentar
Kaiz3r Skrevet 9. februar 2010 Del Skrevet 9. februar 2010 Hei, sliter utrolig mye med en ligning, så håper det er hjelp å få her Intensiteten L(x) til lys x m under havflaten er gitt ved: L(x)=L0ax der L0=L(0) er lysintensiteten i havflaten. En dykker har funnet ut at intensiteten er redusert til halvparten 6 m under havflaten. Dykkeren kan ikke arbeide uten kunstig lys når intensiteten er under 1/10 av verdien i overflaten. Regn ut hvor dypt dykkeren kan gå uten å trenge kunstig lys til arbeidet. Kilder: CoSinus s. 21 oppgave 2,222 Takker og bukker for all hjelp -------- Kaiz3r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå