Raspeball Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Substituer u= (1-x)^(1/2), og deriver med kjerneregelen. Gav feil svar. Glemte en minus. Godt At wingeer holder tunga rett i munnen. Endret 1. februar 2010 av Raspeball Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du må bruke kjerneregelen to ganger. Setter , og får (ettersom v derivert er -1). Setter inn for v og får at . Setter det og u inn i (1) og får Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ja men hvilken Xer?, når man deriver så forsvinner de, sant?EDIT: A0,B0,C0 er vilkarlige konstanter. hvis det har noe å si Jeg burde kanskje sagt dx-er og x-er, og dy-er og y-er. Flytt By til den andre siden. Gang med dx på begge sider. Del begge sider på C-By. Da har du fått separert x-er og y-er, og da er det bare integrering og litt flytting igjen. Men da får du bare dx på den ene siden ikke sant? eller er det mulig å gjøre noe mer enn det`? Takk igjen Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Du sitter igjen med bare dx på den ene siden, ja, men du trenger ikke mer. Hva har du fått til så langt? Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Du sitter igjen med bare dx på den ene siden, ja, men du trenger ikke mer. Hva har du fått til så langt? A0 dy(x)/co-Boy(x)=dx, det var så å si enkelt, men nå kommer det vanskelige å integrere det første utrykket, vet ikke hva y er? Integralet på høyre side blir vel bare konstanten C?, så det har jeg kommet fram, får ikke til integreringen på venste side ;( Endret 1. februar 2010 av The_shooter Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Heisann, et lite spørsmål om vektorer. Har 3 vektorer v1, v2 og v3. v1=[1,-3,2] v2=[-3,9,6] v3=[5,-7,h] Jeg skal bestemme h slik at v3 befinner seg i span{v1,v2} Jeg setter vektorene opp på formen Ax=0 og inn i en homogen matrise (forbehold om gale navn her) Denne radreduserer jeg og ender opp med x2 som fri variabel. x3 blir også nødvendigvis = 0. Kan jeg dermed konkludere med at v3 ikke vil befinne seg i span{v1,v2} for noen h verdier og at systemet er linjært avhengig ved alle h verdier? (siden x2 er en fri variabel?) Vet jeg uten tvil burde lese over stoffet i boken et par ganger til, men er jeg helt ute og kjører? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Sliter litt med denne logartime-likningen: lg(x-3)=3+lg2 Noen som kan hjelpe meg å løse den? Takk på forhånd Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Om v3 skal ligge i spennområdet til v1 og v2, må vel v3 kunne skrives som en lineær kombinasjon av v1 og v2. Etter å ha regnet på finner jeg ut at systemet er inkonsist. Endret 1. februar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Ok. Men kan jeg ikke konkludere med det samme ved å argumentere på "min" måte som nevnt over? Altså at jeg setter opp v1, v2 og v3 som et homogent ligningssett og setter dette inn i en matrise for så å bruke radreduksjon på den argumenterte matrisen? Da vil jeg jo se at systemet er inkonsist. som du sier? Eller er det nettop dette du har gjort? Endret 1. februar 2010 av dePt Lenke til kommentar
SmoothCriminal Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Hei alle,komt opp i mattematikk muntlig og vet ikke hva og gjøre. her er oppgaven Emne er sykkelturen.¨ Ta utgangspunkt i europakartet (link: http://www.investinkalmarcounty.se/bilder/europa_kart.jpg ) og bruk de ulike emnene fra kunskapsløfte / kompetansemål. du velger selv hvordan du vil presentere temaet. husk nivå og sammenheng i det emne du presenterer, Det er viktig du får vist hva du kan Kompetanse målene er: -løse ligninger og ulikheter av første grad og ekle likningssystemer med to ukjente. -Sette opp enkle budsjetter og gjøre bereininger tilknyttet privatøkonomi -Lage, på papir og digitalt, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situvasjoner, tolke disse og oversettemellom ulike representasjoner av funksjoner og grafer det store spm mitt er hva skal jeg fremføre og hva betyr kompetansemålene ??? Trenger hjelp fort PS er det mulig og lage eksempel oppgaver til. Mvh. Nesiory Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Sliter litt med denne logartime-likningen: lg(x-3)=3+lg2 Noen som kan hjelpe meg å løse den? Takk på forhånd Bruk regelen om at lg a - lg b = lg a/b, og da får du omsider den relativt enkle ligningen (x-3)/2 = 1000 Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 om det står lg a + lg b blir det tilfedigvis lg a * lg b? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Det blir lg (a*b) Selvfølgelig, takk for hjelpen Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Ok. Men kan jeg ikke konkludere med det samme ved å argumentere på "min" måte som nevnt over?Altså at jeg setter opp v1, v2 og v3 som et homogent ligningssett og setter dette inn i en matrise for så å bruke radreduksjon på den argumenterte matrisen? Da vil jeg jo se at systemet er inkonsist. som du sier? Eller er det nettop dette du har gjort? Det er jeg faktisk usikker på. Jeg vet dog at metoden jeg brukte fungerer. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) Hvorfor setter du opp et skille mellom v2 og v3? Endret 1. februar 2010 av dePt Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) siden jeg hater alt som heter algebra trenger jeg litt hjelp med brøk og algebra greier... setter pris på hjelp... Edit: ser egentlig ut som en kake i forholdt til alt annet som er her Endret 1. februar 2010 av Submit Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) . Setter inn for vektorene: Trekker sammen og får: . Dette kan skrives som en forstørret matrise. Altså: Som ved radreduksjon blir til, siden jeg hater alt som heter algebra trenger jeg litt hjelp med brøk og algebra greier...*bilde* setter pris på hjelp... Edit: ser egentlig ut som en kake i forholdt til alt annet som er her Hva med å skrive dine egne forslag på hvor langt du kommer selv? Endret 1. februar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
dePt Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 . Setter inn for vektorene, . Dette kan skrives som en forstørret matrise. Altså: Som ved radreduksjon blir til, Ah, selvfølgelig. Det burde jeg ha skjønt. Man ser det jo mye bedre på den måten. Tusen takk for hjelp Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 (endret) siden jeg hater alt som heter algebra trenger jeg litt hjelp med brøk og algebra greier... setter pris på hjelp... Edit: ser egentlig ut som en kake i forholdt til alt annet som er her Viktig å prøve selv først. Vise hva du har gjort så vi kan hjelpe deg. Dette antar jeg er ungdomskole nivå, kanskje starten på VG1... Andre ting her inne er på et langt høyere nivå, men ikke spesielt vanskelig når du kommer så langt i undervisningen. Men det er veldig viktig og ha grunnsteinene inne, slik som elementer Algebra. Kan ta den første oppgaven for deg mot at du prøver deg på resten av oppgavene. eller Måten under er måten jeg ville ført det på en prøve For å lære mer ta en titt her og her Endret 1. februar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå