Gyr0 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Har et lite problem med kompleks regning her. En stund siden jeg har hatt det. Starter med dette utrykket: Realdelen vet jeg at jeg fått riktig, men er ikke helt sikker på imaginærdelen. Jeg får hvertfall dette utrykket under her etter å ha brukt den kompleks konjugerte. Blir det riktig? Noen som tar utfordringen ? Btw, jeg er hvertfall vant med å bruke j istedenfor i for imaginære tall. Endret 27. januar 2010 av Gyr0 Lenke til kommentar
US4 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Løst Endret 28. januar 2010 av US4 Lenke til kommentar
kinetic17 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 En rett linje har parameterframstillingen: x = 3 - 4t, y = 1 + 2t, z = -2 + t P = (-1, 2, 5) Planet A: x - 2y + 8z + 15 = 0 Bestem koordinatene til fotpunktet G for normalen fra punktet P ned på planet A. Hvordan går jeg frem her? På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Er det noen som har peiling på et godt program som kan brukes til å skissere kvadratiske overflater i rommet? I et emne jeg har nå, MA1103 flerdimensjonal analyse, kunne det virkelig vært greit å ha et slikt program en gang iblant. Det blir fort fryktelig abstrakt. F.eks å skissere x^2 - y^2. Det meste dere gjør i MA1103 skal gå helt fint å skisse i Maple (tror også dere har obligatoriske Maple-øvinger i det faget.). Se forøvrig denne siden for grunnleggende innføring og mange gode tips, på norsk! (Maple henter du gratis fra progdist. Antar uten videre at du studerer ved NTNU, basert på fagkoden.) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det stemmer. Vi har både Maple-øvinger, og jeg studerer ved NTNU. Tusen takk for råd! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 En rett linje har parameterframstillingen: x = 3 - 4t, y = 1 + 2t, z = -2 + tP = (-1, 2, 5) Planet A: x - 2y + 8z + 15 = 0 Bestem koordinatene til fotpunktet G for normalen fra punktet P ned på planet A. Hvordan går jeg frem her? På forhånd takk for svar! har svart deg på realisten.com Lenke til kommentar
Ufrisk Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Når joddamp blir ledet over sølv, danner det seg på sølvet en hinne av sølvjodid. Etter hvert som hinnen blir tykkere har joddampen vanskeligere for å reagere med sølvet. Anta at dette fører til at hinnens tykkelse øker med en hastighet som ved ethvert tidspunkt er omvendt proporsjonal med tykkelsen. Til å begynne med (t = 0) er det ingen hinne på sølvet. Etter tiden τ er hinnens tykkelse lik δ. Når er hinnens tykkelse lik 2δ? Det er snakk om newtons avkjølingslov. Jeg får ikke til å sette opp riktig formel i starten, noen som kan sparke meg i gang? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Litt vanskelig å forstå, virker som om ordene tykkelise blir brukt om hverandre her. Men det virker for meg, at det blir noe lignende Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er et eller annet muffens med den oppgaven. Hvis hastigheten tykkelsen øker med er omvendt proporsjonal med tykkelsen, kan ikke tykkelsen være null i starten, da ville økningen være uendelig.. Du må da ha et startpunkt forskjellig fra null? Lenke til kommentar
Ufrisk Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er en oppgave hentet ordrett fra en øving ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Den skal være løselig, men jeg forstår ikke helt hvordan man skal gå videre ut i fra det man får oppgitt i teksten .. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er en oppgave hentet ordrett fra en øving ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Den skal være løselig, men jeg forstår ikke helt hvordan man skal gå videre ut i fra det man får oppgitt i teksten .. Teksten er jo ganske klar. der b er tykkelsen Jeg får t=4T Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 trenger hjelp med to oppgaver, er ikke helt god på logarimer: 1) 5^2x - 4*5^x + 3 = 0 2) lg x - lg (3x - 1) = 2 har log. reglene, men hvordan skal de anvendes her? hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg går fram, ville jeg satt stor pris på det:) Lenke til kommentar
hli Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 På den første setter du u=5^x, og løser den som en annengradsligning for u. Så finner du x fra tallet du får som u. På den andre benytter du at lga-lgb=lg(a/b), dvs lg x - lg (3x-1) = lg[x/(3x-1)] Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 På den første setter du u=5^x, og løser den som en annengradsligning for u. Så finner du x fra tallet du får som u. På den andre benytter du at lga-lgb=lg(a/b), dvs lg x - lg (3x-1) = lg[x/(3x-1)] skjønner ikke en dritt.. 1) slik at: u^2-4u+3=0 ? hva gjør jeg med u=1 og u=3 ? 2) og hva gjør jeg med lg[x/(3x-1)]=2 ? Lenke til kommentar
hli Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) 1: Det er riktig, ja. u=5^x, det vil si at du får to løsninger: u=1=5^x gir at x=log51 gir x=0 samme fremgangsmåte for u=3 2: Ta 10 opphøyd i hver side, dvs 10^lg[x/(3x-1)]=10^2=100, dvs: x/(3x-1)=100 Endret 29. januar 2010 av hli Lenke til kommentar
The_shooter Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Trenger litt hjelp her, jeg lurte på hvem av de var P(x), og Q(x), klarer ikke å formulere den sånt. Menningen med oppgaven er å utledde generele løsningen til likningen. Takk for all hjelp =). Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 1: Det er riktig, ja. u=5^x, det vil si at du får to løsninger: u=1=5^x gir at x=log51 gir x=0 samme fremgangsmåte for u=3 2: Ta 10 opphøyd i hver side, dvs 10^lg[x/(3x-1)]=10^2=100, dvs: x/(3x-1)=100 ah, tusen takk! Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Trenger litt hjelp her, jeg lurte på hvem av de var P(x), og Q(x), klarer ikke å formulere den sånt. Menningen med oppgaven er å utledde generele løsningen til likningen. Takk for all hjelp =). Det der er en homogen første ordens separabel diff-likning. Få alle x-er på en side, alle y-er på den andre, og integrer. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 dy/dx, eller Leibniz notasjonen som den så pent heter, er en annen skrivemåte for den deriverte. For å kunne forstå Leibniz notasjonen må man faktisk forstå hva den deriverte er matematisk. Dette er noe faktisk svært mange som kan å derivere faktisk ikke gjør siden evnen til å kunne derivere ikke er avhengig av en forståelse av derivasjon. Definisjonen av den deriverte er som du kanskje husker et grenseverdiutrykk hvor du ser på delta y delt delta x når delta x går mot null. Når denne delta x går blir infetesimal liten (et abstrakt som beskriver det nærmeste man kommer null uten å faktisk bli null) endres skrivemåten fra delta x til dx. Tilsvarende endres også delta y over brøkstreken til dy. Du får da at definisjonen av den deriverte er lik dy/dx (setter du det opp på papir ser du det kanskje lettere). Skrivemåten har ganske lite for seg når man bare bedriver standard derivering, men når man skal derivere implisitt, integrere, osv. er den helt essensiell. Noen som greier å forklare det til meg på en enda enklere måte? Mest men hensyn på hvordan man regner med dx etc i selve regnestykket, bytter ut dx med du for å finne svaret (eller noe sånt), hvorfor er det dy/dx i derivasjon, og hvorfor er det *integraltegn* 2x dx i integrasjon? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Har ulikheten: x^2-4x+K (er lik, eller det samme som) 0 For hvilke verdier av K har ulikheten A) Ingen løsning b) én løsnining i A-oppgaven fant jeg at svaret enten måtte være: alle verdier under null, og alle verdier over 4 - noe som ikke stemmer med fasiten i B-oppgaven mener jeg at det både kan være 0 og 4. Noen som gidd å sjekke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå