Xell Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Setter du uttrykket for kula lik uttrykket for planet får du et uttrykk for sirkelen som er skjæringen mellom kula og planet. Så må du "bare" få dette uttrykket over på formen: Der er sirkelens sentrum og r er radius. Endret 26. januar 2010 av Xell Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 CoSinus R2 5.252Kule K gitt ved ligningen og planet Alfa gitt ved a)SVAR: Sentrum i kula:(2,3,2) Radius i kula: 5 b)Finn avstanden mellom sentrum i kula og planet alfa SVAR: Masse knoting med normalvektorer og parameterfremstillinger gir: 3 c)Planet Alfa skjærer ut en sirkel i kula K. Finn radien i sirkelen. Her vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem, jeg innbiller meg at jeg må finne sentrum i denne sirkelen ut fra svaret i oppgave b. (Isåfall gir det punktet (0,1,1)?). Og deretter finne en formel for "sjæringspunktene"/ytterkanten på sirkelen ved å kompinere ligningen for planet og kula. Er jeg helt på villspor? Fasit: 4 Det er en grunn til at de spør om avstanden fra sentrum av kula og planet. Hvis du tegner opp ser du at du nå har alt du trenger for å regne ut radien ved hjelp av Pytagoras. Xell: Nei, det der er likningen for en kule. Lenke til kommentar
Skumtroll Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Fikk en oppgavetekst her nå som forvirret meg ganske kraftig. La x være gjennomsnittsavstanden fra sola til en planet med avstanden mellom jorda og sola som målenhet. Omløpstida til planeten er den tida planeten bruker på e runde rundt sola. Regnet i år er den gitt ved potensfunksjonen Help? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) hva er forvirrende? hvis en planets bane har en gjennomsnittsradius på 5 ganger jordas baneradius, vil omløpstida til denne planeten være gitt ved f(5). Endret 27. januar 2010 av hockey500 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Er det noen som har peiling på et godt program som kan brukes til å skissere kvadratiske overflater i rommet? I et emne jeg har nå, MA1103 flerdimensjonal analyse, kunne det virkelig vært greit å ha et slikt program en gang iblant. Det blir fort fryktelig abstrakt. F.eks å skissere x^2 - y^2. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er en grunn til at de spør om avstanden fra sentrum av kula og planet. Hvis du tegner opp ser du at du nå har alt du trenger for å regne ut radien ved hjelp av Pytagoras. Tok litt tid før jeg skjønte den. Men selvfølgelig, avstanden fra sentrum av kula til sentrum i sirkelen blir 3. Avstanden fra sentrum til ethvert sted på kula vil være 5 (radius) og i og med at sentrum av kula til punktet i sirkelen er en normalvektor på planet blir det en rettvinklet trekant som en kan løse med pytagoras, da var den jo faktisk relativt enkel Takk! Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Raskt og enkelt spørsmål! Blir da ? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Driver og lærer å integrere. hvordan finner jeg integralet av ett flerleddet uttrykk? .eks. edit: det var like lett som jeg trodde:) Endret 27. januar 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) LGx=lGx+2 LGx-LGx=2 Dette går ikke, amarite? Altså at logoritmen til x bytter side i likningen Endret 27. januar 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Raskt og enkelt spørsmål! Blir da ? Her må du bruke kjerneregelen 2 ganger Endret 27. januar 2010 av Gyr0 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Raskt og enkelt spørsmål! , da er og da går det ikke ann. Du har dog noen logaritmeregler som gjør at du kan spalte høyresiden til to logaritmeuttrykk. Endret 27. januar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) mentalitet:Jeg antar at det er og da går det ikke ann. Du har dog noen logaritmeregler som gjør at du kan spalte høyresiden til to logaritmeuttrykk. Takk du Hva med denne? 2lgX+3lgX-4=lgX Endret 27. januar 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Nå er jeg veldig forvirret. jeg skal men fasiten i boka sier at www.kalkuler.no sier jeg mener det er hva skjer? Endret 27. januar 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså Snobjorn: Deriver de tre uttrykkene, så ser du fort hva som stemmer. EDIT: Etter nærmere ettertanke ser jeg at ditt svar er akkurat det samme som fasiten i boka. Endret 27. januar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså Fins noen av disse reglene? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså Fins noen av disse reglene? Stor bommert der ja. Det ble mer riktig for potenser det der. Uansett: skal være riktig. Endret 27. januar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
chokke Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Igjen, så er det vel en logaritmeregel for log(x-a) på lik linje som det er en for log(x+a). Ikke noe magi, altså Du tenker vel på at ? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Nope Red.: late. oppklart over Endret 27. januar 2010 av Josh Homme Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Snobjorn:Deriver de tre uttrykkene, så ser du fort hva som stemmer. EDIT: Etter nærmere ettertanke ser jeg at ditt svar er akkurat det samme som fasiten i boka. Takk for hjelpen. Det var det jeg fant ut når jeg deriverte også. kalkuler.no skal jeg derimot aldri bruke for å sjekke svarene mine igjen Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Potenser og logaritmer gikk litt om hverandre i hodet mitt et sekund Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå