Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Du ser kva som skjer når x går mot 1. Ettersom nemnaren går mot null, vil grenseverdien divergere, altso gå mot uendeleg. (Eller, minus uendeleg, sidan det er negativt forteikn.) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Nå vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne for å finne en løsning: lim t->0 (cos 2t)^(1/t²) Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Oppgave 2 Finn den n`te deriverte til Kom så langt som dette Hvordan blir jeg kvitt produkt tegnet ? Endret 23. januar 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Nå vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne for å finne en løsning: lim t->0 (cos 2t)^(1/t²) Jeg prater bare tull. Sorry. Endret 23. januar 2010 av Raspeball Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Innfører y, tar den naturlige logaritmen på hver side og oppnår at . , som er av 0/0-form. Ved l'hôpital's to ganger får vi . Ergo er da altså Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) , som er av 0/0-form. Vel, cos(0)=1. Red.: Og ln(1)=0, beklager at eg tuller slik. (Og eit lite TeX-tips: I staden for å skrive \rightarrow kan du berre skrive \to.) Endret 23. januar 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Takk for tipset! Det gjør jo saken litt enklere. Lenke til kommentar
LarsAndre Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Jeg trenger hjelp til del d) av denne oppgaven: I og . Punktene P og Q er bestemt ved at og Skjæringspunktet mellom linjene AP og CQ kaller vi S. a) Finn uttrykt ved og . b) Finn uttrykt ved og . c) Forklar at vi kan skrive og uttrykt ved og . Fasit: Edit: Løste den selv nå. Endret 24. januar 2010 av LarsAndre Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Som min herlige lærer på videregående sa, "Da må vi gå kjente stier!". Lenke til kommentar
chokke Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Hmm, jeg har et lite problem. Jeg skal rege ut integralet fra -uendelig til uendelig for e-x^2 - 4x -1dx. Jeg har Rottmann tilgjengelig, men fant ikke så veldig mye hjelp. Noen tips? Endret 24. januar 2010 av chokke Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Dette blir vell tilnermet lik en gauss kurve, og man kan da bruke en normalfordeling. Wolfram sier at man skal bruke noe som blir kalt "error function" som visstnok brukes når man skal regne med integraler til normal fordelinger. Wolfram sier at integralet blir likt 0, mens Maple gir meg at Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Nei, Wolfram Alpha gjev same som Maple:' http://www.wolframalpha.com/input/?i=integ...ity+to+infinity Lenke til kommentar
chokke Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Hmm.. Kanskje ikke smarteste ideen og begynne på denne dagen før innlevering.. Men hvordan bruker jeg den error-funksjonen, og hvordan kommer en frem til svaret? Jeg sjekket jo hva Wolfram ga som svar for å få en ide til hvordan det kanskje kunne gjøres, men det hjalp ikke noe særlig. Resten av oppgavene var også ganske greie, så det er jo rart at denne skal være så vanskelig, om ikke jeg tenker for avansert og det hele har en relativt lett løsning. Har også prøvd å omforme uttrykket til en viss grad, men hjelperm eg fint lite. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 (endret) Kan noen skisere den deriverte av denne grafen for meg? (Frem til D) Endret 25. januar 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg vil ikke tegne den for deg, men jeg kan gi deg et hint. Den deriverte er stigningstallet til funksjonen, og funksjonen har konstant stigningstall mellom hver av bokstavene. Da kan du finne stigningstallet ved å ta Lenke til kommentar
kinetic17 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Her er en oppgave som går på lån, under emnet geometriske rekker: Truls tar opp et lån på 320 000 kr. Lånet skal betales tilbake med 15 like store årlige beløp, første gangen om et år. Sett lånerenten til 7,5% pr. år. Hvor store blir de årlige beløpene? (Fasit: 36 252 kr) Litt usikker på framgangsmåten, setter stor pris på om noen kan vise hvordan jeg må tenke her! Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) CoSinus R2 5.252 Kule K gitt ved ligningen og planet Alfa gitt ved a)SVAR: Sentrum i kula:(2,3,2) Radius i kula: 5 b)Finn avstanden mellom sentrum i kula og planet alfa SVAR: Masse knoting med normalvektorer og parameterfremstillinger gir: 3 c)Planet Alfa skjærer ut en sirkel i kula K. Finn radien i sirkelen. Her vet jeg ikke hvordan jeg skal gå frem, jeg innbiller meg at jeg må finne sentrum i denne sirkelen ut fra svaret i oppgave b. (Isåfall gir det punktet (0,1,1)?). Og deretter finne en formel for "sjæringspunktene"/ytterkanten på sirkelen ved å kompinere ligningen for planet og kula. Er jeg helt på villspor? Fasit: 4 Endret 26. januar 2010 av Ageurk Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nei, du er ikke på villspor i det hele tatt! Eventuelt kan du finne skjæringspunktene mellom kula og planet. Radien vil da være gitt ved halvparten av avstanden mellom dem. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nei, du er ikke på villspor i det hele tatt! Eventuelt kan du finne skjæringspunktene mellom kula og planet. Radien vil da være gitt ved halvparten av avstanden mellom dem. Bortsett fra at det er uendelig mange skjæringspunkter mellom kula og planet. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Hva med å finne et punkt hvor alpha skjærer kula, og skjæringssirkelens sentrum, for så å konstruere en vektor mellom disse? Lengden av denne vektoren er radiusen. Endret 26. januar 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå