Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Dette er dritflaut, men bedre å heller erkjenne at man ikke skjønner noe enn å late som man skjønner noe. Har hatt om vektorer for flere år siden, men tar opp Matte R1 for tida og står fast på allerede første (!) oppgave!

 

u og v (med sånne piler over som sier at det er en vektor :p) er to ikke-parallelle vektorer. Hvilke av disse vektorene er parallelle?

3u-2v 3v-2u 6u-4v -3u+2v 6u-9v 6v+4u

 

Det skal være piler over bokstavene, men vet ikke åssen jeg får til det i denne posten :s

 

Noen som kan forklare hvordan jeg i det hele tatt begynner her?

Endret av Bandidos-Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å se hvilke av vektorene du kan multiplisere med en skalar og få en av de andre vektorene. Finner du en slik vektor, er disse parallelle, fordi hvis to vektorer er parallelle kan man alltid skrive u=k*v, der k er en konstant (skalar).

 

Husk også at om du adderer eller subtraherer to vektorer er dette en ny vektor.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Fyrst eit par ord om vektornotasjon:

Det er fleire måtar å angi at noko er ein vektor. I tillegg til pil over, kan ein bruke strek under, eller feit skrift. Vil ein bruke pil over, er det greiaste å bruke tex-tagen (følg link for meir om det). Men altso, mimetex.cgi?\vec{u}, u og u er alle måtar å angi at u er ein vektor.

 

So til oppgåva:

Du byrjer med definisjonen på at to vektorar er parallelle: u || v viss u = kv, der k er ein konstant. Er det nokon av dei vektorane du har skrive opp som er slik at om du ganger den med ein eller annan konstant, so får du ein av dei andre?

 

Red.: Litt seint ute igjen ja.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

post-17606-1263403605_thumb.jpg

Noen som kan vise en måte å regne ut dette på uten å bruke 3-gradsfunksjonen på kalkulatoren?

 

Har løsningen på oppgaven ut, men hadde et lite håp om at det finnes alternative måter å løse den ligningen siden jeg må innrømme at jeg ikke lenger kan kunsten å dele regnestykker på papir :blush:

 

post-17606-1263403797_thumb.jpg

Lenke til kommentar

x^3 - 6x^2 + 11x - 6 = 0

 

Vi kan utføre polynomdivisjon eller så kan vi gjette løsningene. Vanligvis tar dette tid.

 

Nå vet vi at stykke har en rot som er x=1. Dette betyr at begge de to andre røttene er reele eller imaginære.

 

Dersom de er reele er de delige på konstantleddet i stykket. Som i dette tilfellet er -6. Så faktoriserer vi -6 for å se om vi kan gjette de andre løsningene

 

(-1,1,6) eller (-1,-1,-6) eller (-1,-2,-3) Altså om vi ganger sammen disse tre tallene så får vi -6.

 

(x-1)(x+1)(x+6) eller (x-1)(x-1)(x-6) eller (x-1)(x-2)(x-3)

 

Nå er det bare å teste og se hvilke som får stykke til å gå opp.

Lenke til kommentar
post-17606-1263403605_thumb.jpg

Noen som kan vise en måte å regne ut dette på uten å bruke 3-gradsfunksjonen på kalkulatoren?

 

Har løsningen på oppgaven ut, men hadde et lite håp om at det finnes alternative måter å løse den ligningen siden jeg må innrømme at jeg ikke lenger kan kunsten å dele regnestykker på papir :blush:

 

post-17606-1263403797_thumb.jpg

 

Polynomdivisjon er nok den letteste måten, men du kan også gjøre det slik:

p><p>

Derifra kan du finne resten av røttene med formel for andregradslikning

Lenke til kommentar

Fire lærere gir fire ulike prøver over 20 dager. Hva er sannsynligheten for at minst to prøver kommer på samme dag?

 

Jeg har klar over at dette er lettest å regne ut med komplemænter sannynlighet, men tenkte jeg skulle prøve å gjøre det uten. Men hvorfor er ikke utregninen slik:

 

20)

 

Jeg har tenkt slik at sannsynligheten for at to er på samme dag regnes ut slik: Den første kan komme på hvilken som helst dag, men den neste må komme på den samme dagen, altså 1/20. De to neste må da komme på andre dager, altså 19/20 og 18/20. Jeg har tenkt på samme måten for sannsynligheten for tre og fire på samme dag og så lagt dette sammen. Hva er galt med tankegangen min?

Lenke til kommentar

La x være et oddetall. Bevis at 4 går opp i x^2-1

Velg noen verdier for x og vis at også 8 går opp i x^2-1. Klarer du å forklare hvorfor det er slikt?

 

Svaret er nei, jeg skjønner meg ikke på bevis.... i det heletatt. Hjelp! Vær så snill!

Lenke til kommentar
Et plan mimetex.cgi?[0,0,1]

Mens normalvektoren til alfa er:

mimetex.cgi?[3,2,-2]

-------------------------------

 

studer skalarproduktet mellom disse

 

mimetex.cgi?[3,2,-2]*[0,0,1]=\sqrt{17}\cos(x)

 

der x er vinkelen mellom alfa og xy-planet.

------------------------------

 

hvis x > 90 => vinkel = x - 90

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar
Et plan mimetex.cgi?[0,0,1]

Mens normalvektoren til alfa er:

mimetex.cgi?[3,2,-2]

-------------------------------

 

studer skalarproduktet mellom disse

 

mimetex.cgi?[3,2,-2]*[0,0,1]=\sqrt{17}\cos(x)

 

der x er vinkelen mellom alfa og xy-planet.

------------------------------

 

hvis x > 90 => vinkel = x - 90

 

Hvorfor er normalvekten 0,0,1?

Endret av clfever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...