Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

SKal gjøre om polarkoordinatene r^2=3cos(teta) til kartesiske koordinat.

 

Komt så langt at jeg har ligningen x^2+y^2=3x

Her bruker boka og LF en fremgangsmåte som de betegner å "fullføre kvadratet". Dette gjør de ved å legge til (3/2)^2 på begge sider av likhetstegnet, jeg skjønner ikke hvor de får 3/2 fra? Hva er regelen her?

 

Stumble:

Skjønner ikke helt hva du mener. Oppgaven spør jo etter om du kan plotte den inn for de gitte x verdiene, det vil si fra 8 til 20. Du tegner et koordinatsystem og lager en funksjonstabell for alle x verdier (som regel 8,9,10,11 etc). Det siste vil si at du setter hver og en x verdi fra 8 til 20 inn i funksjonsuttrykket. Deretter er det bare å plotte inn i koordinatsystemet ditt så du får en flott graf. :)

Endret av slux
Lenke til kommentar
Stumble:

Skjønner ikke helt hva du mener. Oppgaven spør jo etter om du kan plotte den inn for de gitte x verdiene, det vil si fra 8 til 20. Du tegner et koordinatsystem og lager en funksjonstabell for alle x verdier (som regel 8,9,10,11 etc). Det siste vil si at du setter hver og en x verdi fra 8 til 20 inn i funksjonsuttrykket. Deretter er det bare å plotte inn i koordinatsystemet ditt så du får en flott graf. :)

 

Ja var sikkert litt dårlig forklart :)

Det jeg lurer på er utregningen av denne funksjonen. Bare med en av verdiene, f.eks x = 8. Klarte ikke å få min graf til å stemme med kalkulatoren sin. Så lurer bare på om noen kunne vise meg utregningen på denne slik at jeg kan se hva jeg gjør feil.

 

Håpre dette var litt bedre forklart :)

Lenke til kommentar
Hei!

SKal gjøre om polarkoordinatene r^2=3cos(teta) til kartesiske koordinat.

 

Komt så langt at jeg har ligningen x^2+y^2=3x

Her bruker boka og LF en fremgangsmåte som de betegner å "fullføre kvadratet". Dette gjør de ved å legge til (3/2)^2 på begge sider av likhetstegnet, jeg skjønner ikke hvor de får 3/2 fra? Hva er regelen her?

 

Uttrykket er det samme som:

chart?cht=tx&chl=x^2 - 3x + y^2 = 0

Vi velger å se på delen med x-variabel. chart?cht=tx&chl= [x^2 - 3x] + y^2 = 0

Fra andre kvadratsetning har vi at chart?cht=tx&chl=(x - b)^2 = x^2 - 2xb + b^2 (Bruker her x for å vise sammenhengen mellom disse to uttrykkene). Ser vi dette i sammenheng med chart?cht=tx&chl= x^2 - 3x ser vi at chart?cht=tx&chl=2xb = 3x som betyr at chart?cht=tx&chl= b = \frac{3x}{2x} = \frac{3}{2}. Forstår du resten selv?

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hjelp, jeg driver på med rette linjer og grafer. Jeg lurer på, jeg skal:

Tegn linjene i ett koordinatsystem.

a) Y=2x-1

 

Ikke sant, da skal jeg putte tallene i en boks, altså gjøre om på en måte. I følge læreboken ser det ut som jeg skal velge en verdi for x, men hvilken da?? Hvis jeg bare vet hva x skal være, så kansje jeg skjønner litt mere. Sitter med eksempel her men skjønner ikke så mye. Ser ut som boka bare har valgt randome tall. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nå skjønner jeg enda mindre, du må ta feil? Har funnet ut at x = -1. Fordi: 2*(-1)-1=-3

dvs X = -1 og Y =-3. Er det slik at x altid er -1, og skal ganges utifra dette? Det var sånn lærern min satt opp dette stykket. Men jeg mangler enda 2 til x er og y er. Hvordan skal jeg regne videre i fra -1 og -3?

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg enda mindre, du må ta feil? Har funnet ut at x = -1. Fordi: 2*(-1)-1=-3

dvs X = -1 og Y =-3. Er det slik at x altid er -1, og skal ganges utifra dette? Det var sånn lærern min satt opp dette stykket. Men jeg mangler enda 2 til x er og y er. Hvordan skal jeg regne videre i fra -1 og -3?

 

Du har et punkt, (-1, 3). Velg en annen x-verdi og du får enda en y-koordinat og dermed enda ett punkt. Gjenta med en annen x-verdi. Tre punkter holder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei vet du hva, jeg har fått veldig svevende og forskjellige svar, som ikke stemmer. Jeg er ikke dum, alle må lære noe for første gang en eller annen gang. Jeg har prøvd nå i flere timer, og jeg gir opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Nå skjønner jeg enda mindre, du må ta feil? Har funnet ut at x = -1. Fordi: 2*(-1)-1=-3

dvs X = -1 og Y =-3. Er det slik at x altid er -1, og skal ganges utifra dette? Det var sånn lærern min satt opp dette stykket. Men jeg mangler enda 2 til x er og y er. Hvordan skal jeg regne videre i fra -1 og -3?

 

Du har et punkt, (-1, 3). Velg en annen x-verdi og du får enda en y-koordinat og dermed enda ett punkt. Gjenta med en annen x-verdi. Tre punkter holder.

 

Første feil. skal være -3, ikke 3. Minus 3. Og det jeg lurer på er hvordan jeg kommer fram til dem koordinatene. Og det har jeg ikke fått svar på.

Ikke noe vits i og bli frekk.

Lenke til kommentar

Beklager, leste av posten din feil. My bad. Men fremgangsmåten jeg beskriver er korrekt, så det er ingen "andre feil".

 

Jeg ga deg svar på det. Velg en hvilken som helst x-verdi, men gjerne en som er lett å regne ut (et sted mellom -5 og 5 er vanligvis greit). Du får da en y-verdi. X-verdien og y-verdien danner til sammen et punkt.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
Nei vet du hva, jeg har fått veldig svevende og forskjellige svar, som ikke stemmer. Jeg er ikke dum, alle må lære noe for første gang en eller annen gang. Jeg har prøvd nå i flere timer, og jeg gir opp.

X kan du selv velge hva er. Du har ikke en ligning du skal løse, du har en funksjon som beskriver en graf. Y=2x-1. Du velger helt selv hva X skal være, 1, 2, -1, eller 1 000 000 hvis du vil. Poenget er at du skal tegne denne grafen. Først regner du et koordinatsystem, så setter du inn de verdiene du har valgt for X, for eksempel 1, 2 og 4. Så regner du ut hva Y er med de forskjellige:

 

p><p>Y=2\cdot 4-1=7\\

 

Nå har du tre punkter i (x, y)-format. x-en er det du valgte den til å være, og Y-en er det du kom frem til når du satt inn hver av x-verdiene og løste funksjonen. Disse er (1, 2), (2, 3), og (4, 7). Da er det bare å sette disse punktene inn i koordinatsystemet, og tegne en linje mellom dem.

 

Nå har jeg løst hele oppgaven, så prøv deg med noen flere oppgaver, slik at du lærer deg metoden. Jeg vet også at alle må lære ting for første gang, og av og til er det å få hele løsningsforslaget veldig behjelpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Takk for svar, tror jeg har skjønt det nå :) Men er dette rett da:

Y=x-2

 

x=2 x=4 x=6

y=0 y=2 y=4

 

Her har jeg tatt hva jeg vil til x. Men det ble så rart og føre inn 2, 0 på grafen. Blir 2, 0 i midten, i sentrum? i såfall blir det skeivt??

 

Nei nei glem det, 2,0 blir jo på 2en.

Jeg forstår!!:D

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...