Davidhg Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Du tenker altså at jeg skal løse denne: 1 000 000 = x * ((1.055^12-1)/(1.055-1))? For dette er det jeg tror jeg må bruke, altså summen av en geometrisk rekke.. men prøver jeg med den får jeg feil svar.. Lenke til kommentar
Enya Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 name='Enya' post='14974112' date='06/01-2010 : 21:17']Hvordan finner jeg minimum til en funksjon i geogebra? Håper noen kan hjelpe en som nesten ikke har brukt programmet. I linja der du skriv inn funksjonen, nederst i programmet, skriv inn Ekstremalpunkt[<namn på funksjon>]. Har du t.d. ein funksjon som heiter f(x) (namnet står i sidepanelet), skriv du Ekstremalpunkt[f]. Alle topp-/botnpunkt til funksjonen vert då markert. Takker, men jeg får det ikke til på denne funksjonen: E(x) = -(1.44 / x) + 7.32 * 10^(-(6)) / x⁸ 0<x<1 Får det til på enklere funksjoner :/ Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er en brøk ja, så ikke at det var også en annen-grads likning, men takk! tror jeg har forstått det nå. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Enya: Hm, nei, det fungerte ikkje her heller. Veit ikkje kvifor det ikkje fungerer på akkurat den. Du får zoome inn i området der du ser botnpunktet er, og finne ei tilnærming (legg til eit punkt på grafen, og dra det so det er so nær botnpunktet du klarer). Lenke til kommentar
Enya Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Okei, takker for hjelp Jeg har ett problem til jeg ikke helt skjønner.. Kan noen forklare meg hva som blir gjort i vedlegget? Derivasjon, integrasjon? Er ikke kjent med den skrivemåten.. Endret 6. januar 2010 av Enya Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Derivasjon. «Differentiation» er eit anna ord for derivasjon. Det er ein av fleire notasjonar for derivering. df/dr tyder den deriverte av funksjonen f med omsyn på variabelen r. Lenke til kommentar
Enya Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Var noe i den rettningen jeg tenkte.. Men hva skjer med -A når jeg deriverer den med hensyn på r? -rA? Endret 6. januar 2010 av Enya Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 A er då konstant, so den deriverte vert lik 0. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Noen uttrryk går ikke ann å finne bunnpunktet ved å bruke ekstremalpunkt. Da må man derivere uttrykket og fnne nullpunktene. Bunnpunktet er da gitt ved Lenke til kommentar
robin7 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) "Hvis man investerer 1000 kr i en bank som gir 6 % rente per år, vil det investerte beløp ha vokst til etter ett år: Bestem hvis mulig" Skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram.. oppgaven er veldig annerledes fra de andre av bokens hittille oppgaver om grenseverdier. Tips? Endret 7. januar 2010 av robin7 Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Ble tipset om en nettside kalt WolframAlpha som sikkert kan være til stor bruk for mange her der du iallefall innenfor matte, vil nok dette være et kjekt verktøy siden den viser hvordan du skal regne ut derivasjoner etc. slik at man kanskje slipper å måtte spørre hele tiden : http://www.wolframalpha.com/ Nettsiden er laget av han som i sin tid utformet mathematica et matte program som nok noen få ekstra interesserte vet om. HEr er noen tips til hvordan den kan brukes: http://www.wolframalpha.com/examples/Math.html Endret 7. januar 2010 av Zimmerh Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Ta logaritmen av uttrykket, og ta grenseverdien L på dette istedenfor. Grensen du leter etter er da e^L edit: til robin7 Endret 7. januar 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 For derivasjon er denne linken noe bedre ettersom den viser stegene. http://calc101.com/webMathematica/derivatives.jsp Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 WolframAlpha kan vise steg den òg, om du klikker på «Show steps». Lenke til kommentar
kinetic17 Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Hei! Driver og repeterer litt til en tentamen i R2.. Lurte på om jeg skulle se litt på tidligere eksamener i R2/3MX, så vet jeg at det er laget noen eksempelsett av blant annet lokus, men disse finner jeg ikke. Lurer derfor på om det er noen som har noen slike eksempelsett og eksamener tilgjengelig? Hadde vært kanon om noen hadde løsningsforslag også! På forhånd takk til den som kan hjelpe med her Lenke til kommentar
Cemi Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kinetic17 Jeg antar du kan bruke noen av de som er lagt ut i denne posten: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13759819 Lenke til kommentar
US4 Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kan noen hjelpe meg med denne sannsynlighets oppgaven? Du har 7 hvite kuler og 3 sorte. Du trekker en kule og sjekker fargen, og uten å legge den tilbake trekker du en til. Hva er sannsynligheten for å trekke en hvit og en svart? Takk (vennligst kom med formel på hvordan du finner det ut) Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kan noen hjelpe meg med denne sannsynlighets oppgaven?Du har 7 hvite kuler og 3 sorte. Du trekker en kule og sjekker fargen, og uten å legge den tilbake trekker du en til. Hva er sannsynligheten for å trekke en hvit og en svart? Takk (vennligst kom med formel på hvordan du finner det ut) mener jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå