Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
name='Enya' post='14974112' date='06/01-2010 : 21:17']Hvordan finner jeg minimum til en funksjon i geogebra?

 

Håper noen kan hjelpe en som nesten ikke har brukt programmet. I linja der du skriv inn funksjonen, nederst i programmet, skriv inn

Ekstremalpunkt[<namn på funksjon>].

Har du t.d. ein funksjon som heiter f(x) (namnet står i sidepanelet), skriv du

Ekstremalpunkt[f].

Alle topp-/botnpunkt til funksjonen vert då markert.

 

Takker, men jeg får det ikke til på denne funksjonen:

 

E(x) = -(1.44 / x) + 7.32 * 10^(-(6)) / x⁸ 0<x<1

 

Får det til på enklere funksjoner :/

Lenke til kommentar
"Hvis man investerer 1000 kr i en bank som gir 6 % rente per år, vil det investerte beløp ha vokst til etter ett år:

chart?cht=tx&chl=f(x) = 1000(1+0,06x)^{\frac{1}{x}}

 

Bestem chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to 0} f(x) hvis mulig"

 

Skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram.. oppgaven er veldig annerledes fra de andre av bokens hittille oppgaver om grenseverdier.

 

Tips?

Endret av robin7
Lenke til kommentar

Ble tipset om en nettside kalt WolframAlpha som sikkert kan være til stor bruk for mange her der du iallefall innenfor matte, vil nok dette være et kjekt verktøy siden den viser hvordan du skal regne ut derivasjoner etc. slik at man kanskje slipper å måtte spørre hele tiden :) :

http://www.wolframalpha.com/

 

Nettsiden er laget av han som i sin tid utformet mathematica et matte program som nok noen få ekstra interesserte vet om.

 

HEr er noen tips til hvordan den kan brukes:

http://www.wolframalpha.com/examples/Math.html

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Hei! Driver og repeterer litt til en tentamen i R2.. Lurte på om jeg skulle se litt på tidligere eksamener i R2/3MX, så vet jeg at det er laget noen eksempelsett av blant annet lokus, men disse finner jeg ikke. Lurer derfor på om det er noen som har noen slike eksempelsett og eksamener tilgjengelig? Hadde vært kanon om noen hadde løsningsforslag også! På forhånd takk til den som kan hjelpe med her :)

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med denne sannsynlighets oppgaven?

Du har 7 hvite kuler og 3 sorte. Du trekker en kule og sjekker fargen, og uten å legge den tilbake trekker du en til. Hva er sannsynligheten for å trekke en hvit og en svart?

Takk (vennligst kom med formel på hvordan du finner det ut)

Lenke til kommentar
Kan noen hjelpe meg med denne sannsynlighets oppgaven?

Du har 7 hvite kuler og 3 sorte. Du trekker en kule og sjekker fargen, og uten å legge den tilbake trekker du en til. Hva er sannsynligheten for å trekke en hvit og en svart?

Takk (vennligst kom med formel på hvordan du finner det ut)

mimetex.cgi?P=\frac{7}{10}*\frac{3}{9}\,+\,\frac{3}{10}*\frac{7}{9}\,=\,\frac{7}{15}

 

mener jeg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...