JanEskil Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hvis en motor på en motorsykkel er på 125 kubikk , og diameteren på sylinderen er 5 cm ... hvordan finner jeg da høyden på sylinderen ? Skjønnte ikke en dritt jeg -.- Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Volumet (V) til ein sylinder er arealet av grunnflata (G) ganga med høgda (h) til sylinderen: er radiusen i sirkelen. Dermed er Du veit volumet og diameteren, radiusen er halvparten av diameteren. Då er det berre å løyse likninga for h, og setje inn tal. Lenke til kommentar
JanEskil Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Volumet (V) til ein sylinder er arealet av grunnflata (G) ganga med høgda (h) til sylinderen: er radiusen i sirkelen. Dermed er Du veit volumet og diameteren, radiusen er halvparten av diameteren. Då er det berre å løyse likninga for h, og setje inn tal. jeg kan jo formlene, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne høyden. Pytagoras ?! ikke spør meg ihvertfall Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Du må berre sette opp ei likning, der høgda er den ukjente. Kan du å løyse likningar? Lenke til kommentar
JanEskil Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Du må berre sette opp ei likning, der høgda er den ukjente. Kan du å løyse likningar? Javell , vis meg Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 V=G*h Du skal finne h, så da deler du begge sider på G for å få h alene på den ene siden av likhetstegnet: (V/G)=h Sett nå inn formelen for G i stykket over og regn ut Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Neinei, du har ei likning med ein ukjend (h), og skal løyse den likninga. Reknar med de har lært å løyse likningar? Sjå kva som står der: Du kjenner volumet og radiusen, og vil finne høgda. Med andre ord må du utføre rekneoperasjonar på likninga slik at h vert ståande åleine på den eine sida av likskapsteiknet. Det som står att då er h = [eit eller anna uttrykk med V, pi og r]. V og r er kjend so då er det berre å setje inn, og trykke inn på kalkulator, eller rekne ut for hand. Reglane for likningar er eigentleg ganske enkle: Du kan gjere stort sett kva du vil, so lenge du gjer akkurat det same på begge sider. Det vil seie, at om du legg til 1 på venstresida, må du leggje til 1 på høgresida òg. Ganger du med 42 på høgresida, må du gange med 42 på venstresida. I dette tilfellet treng du berre gjere ein ting: På høgresida står det pi ganga med r2 ganga med h. For å få h åleine må du då gjere det motsatte av det som er gjort frå før: Altso må du dele på pi og r2: . Men so må du hugse at det er ei likning, so du må gjere akkurat det same på den andre sida av likskapsteiknet. Du får då: Set du inn for dei kjende verdiane får du Lenke til kommentar
JanEskil Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det vil si at svaret er 125 delt på 6.25 gange 3.14 ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ja. Forstår du kvifor det vert slik? Lenke til kommentar
JanEskil Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) Ja. Forstår du kvifor det vert slik? Ja, nå gjør jeg det. Men anyways, takk for hjelpen Torbjørn : ) Endret 5. januar 2010 av JanEskil Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Berre hyggjeleg. Ein liten notis til slutt: Her er du so «heldig» at volumet er oppgitt i kubikkcentimeter, og diameteren er oppgitt i centimeter. Det gjer at du ikkje treng gjere om til andre einingar. Hadde t.d. volumet vore oppgitt i kubikkmeter, eller diameteren i desimeter, ville det å rekne rett fram slik som her gitt feil svar. Då måtte du ha gjort om slik at volum og radius har same, kva skal eg seie, grunneining. Altso må du ha kubikkmeter saman med meter, kubikkdesimeter saman med desimeter, eller kubikkcentimeter saman med centimeter. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Rart vi suger i matematikk her i Norge? Vi har jo lærere med mastergrad i musikk som mattelærer da -.- Nå er det ikke meningen å gjøre dette til en heftig debatt, men det er feil utgangspunkt å klage på læreren. Ansvaret kommer primært i denne rekkefølgen: Deg, foresatte, lærere, andre. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 ^Men å ha lærer som jobber innenfor sitt eget fagfelt er alltids en fordel.. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg synes at elevene bør ta ansvar selv etter grunnskolen. Læreren bør selvfølgelig legge opp til en motiverende og innholdsrik undervisningstime, slik at elevene blir pushet til å gjøre sitt beste – men det er i bunn og grunn elevens ansvar å tilegne seg kunnskapen. Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Heisann! Har et lite problem når det gjelder å identifisere kvadrat og konjugatsetninger, altså hvilke skal jeg bruke, og hvordan skal jeg sette opp mattestykket? Har følgende oppgave: x^2 -x ---------- x^2-2x+1 hvordan kan jeg løse denne? har funnet ut at den øverste er x (x-1), stemmer dette? Lenke til kommentar
Enya Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvordan finner jeg minimum til en funksjon i geogebra? Håper noen kan hjelpe en som nesten ikke har brukt programmet. Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hei! Driver med geometriske rekker og er et par oppgaver jeg er helt blank på, lurte derfor på om noen kunne hjulpet meg! 1) Hvor mye må du sette inn i banken ved begynnelsen av hvert år i 12 år for at du skal kunne ta ut 1 000 000 kr om 12 år? renten er på 5,5% pr år. 2) Truls tar opp et lån på 320 000. lånet skal betales tilbake med 15 like store årlige beløp, første gang om ett år. lånerenten er på 7,5% per år. Hvor store blir de årlige beløpene? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) 1) Løs for x: Endret 6. januar 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
DJ-Stigma Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Heisann! Har et lite problem når det gjelder å identifisere kvadrat og konjugatsetninger, altså hvilke skal jeg bruke, og hvordan skal jeg sette opp mattestykket? Har følgende oppgave: x^2 -x ---------- x^2-2x+1 hvordan kan jeg løse denne? har funnet ut at den øverste er x (x-1), stemmer dette? Jeg er ikke sikker, men jeg tror den øverste er riktig.. fordi x er 1. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 x^2 -x---------- x^2-2x+1 hvordan kan jeg løse denne? har funnet ut at den øverste er x (x-1), stemmer dette? Reknar med det er ein brøk? Det stemmer at teljaren er x(x-1) ja. Nemnaren kan du faktorisere ved hjelp av andregradsformelen (ABC-formelen), eller ved å sjå at du kan bruke andre kvadratsetning «baklengs». I begge tilfelle finn du at x^2-2x+1=(x-1)^2. Men kva skal du eigentleg gjere med den? Forenkle? I so fall er du i mål etter å korta bort (x-1) frå teljar og nemnar, so du står att med x/(x-1). Hvordan finner jeg minimum til en funksjon i geogebra? Håper noen kan hjelpe en som nesten ikke har brukt programmet. I linja der du skriv inn funksjonen, nederst i programmet, skriv innEkstremalpunkt[<namn på funksjon>]. Har du t.d. ein funksjon som heiter f(x) (namnet står i sidepanelet), skriv du Ekstremalpunkt[f]. Alle topp-/botnpunkt til funksjonen vert då markert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå