Torbjørn T. Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Det ubestemte integralet er , og . Red.: For sein ... Endret 19. desember 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Eksamen i morra. Ser på en tidligere eksamensoppgave. Har ikke sett en liknende problemstilling før, og trenger litt hjelp. f, g og h - er det likningen løst med hensyn på henholdsvis y, x og z? Skjønte veldig lite av denne oppgaven, kan noen gi meg noen tips på veien? 1. er det bare å sette inn null for x og y? 2. ? 3. Hva er gradient? 4. Er denne sammenhengen z? 5. Er dette bare at h' = 0? 6. og 7. Om jeg har likning for g, finner jeg vel greit g'. Og punktet fant jeg jo i spm. 1. Da er det bare å sette inn i y-y1=a(x+x1), eller? Håper noen kan hjelpe meg!!! Goscinny Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Med forbehold om at eg kan vere på jordet: 1. Når du er i yz-planet er x=0, so eg vil tru du berre skal setje inn 0 for x. 2. Forstår ikkje kva dei meiner. F1 kan bety (eller, om F hadde vore ein vektorfunksjon1, den fyrste komponenten), men kva z-komponent dei meiner veit eg ikkje. 3. Gradienten til ein skalarfunksjon F(x,y) er ein vektor gitt som , altso den partiellderiverte med omsyn på fyrste variabel som fyrste komponent, og den partiellderiverte med omsyn på andre variabel som andre komponent. 4. h ligg i xy-planet, altso er z=0. Om du set inn z=0 kan du kanskje løyse for x eller y, slik at du får gitt y som funksjon av x, eller x som funksjon av y. 5. Har du h=h(x), sjekk om dh/dx = 0. 6. Finn dg/dy ja. 7. Det er ein samanheng mellom gradienten til ein funksjon og tangentplanet, som du kan lese om her: http://www.ansatte.hitos.no/bjoern/jobb/Ma...Tangentplan.PDF (PDF). Men om de ikkje har lært om gradientar er sikkert ikkje det noko de skal bruke. Red.: 1 Men F er jo ikkje ein vektorfunksjon her, so det var eigentleg irrelevant å nemne. Endret 20. desember 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 (endret) Tror det er P1 det skal stå i 2. Dvs. finn F(0,0) Eller kanskje ikke Ser greit ut det der, Torbjørn. Endret 20. desember 2009 av ManagHead Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Litt problemer med en sannsynlighetsoppgave for R1 ; Oppgaven; Vi har 10 hvite og 10 svarte kuler sammen med to like bokser A og B. Vi legger noen av kulene i boks A, og noen av kulene i boks B. Vi trekker tilfeldig ei kule fra en av boksene og innfører disse hendingene; A; Vi trekker ei kule fra boks A. B; Vi trekker ei kule fra boks B. H; Vi trekker ei hvit kule. Finn den fordelingen av kuler i boksene som gir størst sannsynlighet for P(H). Hva blir P(H) i dette tilfelle? Anyone...? Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Angående punkt 3, Torbjørn - blir det 3x^2 + 2y+2x(dy/dx) -2y(dy/dx)+5, som i implisitt derivasjon? Eller blir det 3x^2+2y+2x-2y? Skjønte fint lite av denne oppgaven. Har ikke løsningsforslag til den heller. :/ Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Tror det er P1 det skal stå i 2. Dvs. finn F(0,0)Det kan godt vere. Angående punkt 3, Torbjørn - blir det 3x^2 + 2y+2x(dy/dx) -2y(dy/dx)+5, som i implisitt derivasjon? Eller blir det 3x^2+2y+2x-2y?Ikkje implisitt derivasjon nei, rett fram partiellderivasjon – når du deriverer med omsyn på x ser du på y som ein konstant, og vice versa. er deloperatoren. Lenke til kommentar
US4 Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Noen som kan vise hvordan man regner ut dette? 3 Ibs av ting A og 17 Ibs av ting B. Hvor mange % er ting A? Lenke til kommentar
Funkmasterfleksnes Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Totalt er det 20 lbs, 3 lbs av de 20 er 3/20 som er 0.15. Ganger du det med 100 får du 15% Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Driver med trigonometri med sin og cos funksjoner og det er noe her jeg ikke får til å stemme i det hele tatt... Jeg skal finne topp og bunnpunkt til en gitt funksjon, 4sin (1,5 X + 0,8) + 2 Jeg får til å finne toppunktet, det jeg derimot sliter med er bunnpunktene. I et eksempel sier de at en funksjon har størst verdi ved sin ^-1 (1) og minste ved sin^-1 (-1), i en eksempeloppgave stemmer dette, 5sin (2X + 5,356). men i oppgavene som kommer rett etter sier de i gjennomgangen at den minste verdien den kan ha er (3pi/2) og ikke (-pi/2) som det står i eksempelet... Vet at dette ble veldig surrete forklart.. hvis det er noe, spør Lenke til kommentar
hli Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Er litt usikker på hva du spør om, men sinus og cosinus er periodiske funksjoner med periode 2pi. Det vil si at sin(3pi/2)=sin(-pi/2)=sin(7pi/2) osv Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Se på enhetssirkelen. Da vil du oppdage at Med andre ord vil funksjonen ha bunnpunkt i y = -4 + 2 = -2. x-koordinatene finner du da ved å sette Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne likningen: Xe[0,360> (sin x - 0,5)(cos x - 1) = 0 Prøver å gange ut, men vet ikke hva jeg skal gjøre etter det.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Du kan sette hver av parantesene lik null, og løse hver for seg? Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne likningen:Xe[0,360> (sin x - 0,5)(cos x - 1) = 0 Prøver å gange ut, men vet ikke hva jeg skal gjøre etter det.. (sinx-0.5)(cosx-1)=0 cosx-1=0 cosx=1 x=arccos(1)=0 x=0+k*pi Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Trenger hjelp litt enkel matematikk i fysikken. Driver med krefter, og bevegelse på skråplan. En kloss ligger på et skråplan, skråplanet danner vinkelen a med x-aksen. Denne vinkelen finner jeg også igjen mellom Gn og G, og mellom G og Gp. Er det fordi det høyre vinkelbenet til a står vinkelrett på det høyre vinkelbeinet til de nevnte vinklene? Er det det som gjør dem like store? Endret 3. januar 2010 av Martin-sama Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 jeg vet ikke hva du mener med Gn og Gp. Hvis du tegner en skisse så ser du det sikkert lettere selv hvordan vinkelene henger sammen. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 "n" for normal og "p" for parallell. det er G-kraftens komponenter henholdsvis vinkelrett og parallellt med skråplanet. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Siden jeg har sinnsyke ferdigheter i paint har jeg vært så snill at jeg har laget skissen for deg Siden G er vinkelrett på X og Gn er vinkelrett på S er vinkelen mellom G og Gn lik vinkelen mellom X og S som er lik a. Som sagt; slike ting er mye lettere å se når man tegner opp en liten skisse. Det eneste man trenger er et ark og en pen/blyant. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Ja, det blir fort en del enklere med figur! Tusen hjertelig for grundig svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå