Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hei skal ha prøve på onsdag og vi har fått noen øvingsoppgaver, og jeg trenger hjelp med noen av dem.

1.

Popbandet Lurifax har holdt konsert tre dager på rad. Til sammen kom det 28 392 tilskuere på de tre dagene. Den andre dagen kom det 20 % flere enn den første dagen, og den tredje dagen kom det 20 % flere enn den andre dagen. Hvor mange tilskuere kom det på hver av de tre dagene? (Her fant jeg en mulig kombinasjon men fasiten sa noe annet)

2.

Regn ut (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)

Takk for all hjelp :)

EDIT: Går vg1 1T

Kom an guys.. jeg trenger hjelp med denne pls :p

1.

mimetex.cgi?x, så har vi altså mimetex.cgi?x antall tilskuere første dagen. 20 prosent mer enn dette, blir 1,2x. Altså er det mimetex.cgi?1,2x tilskuere andre dagen. For å finne 20 prosent mer enn dette igjen, må vi gange dette også med 1,2. Altså: chart?cht=tx&chl=1,2 \cdot 1,2x. Til sammen er det 28392 tilskuere disse tre dagene. Derav ligningen.

 

2.

1. kvadratsetning:

chart?cht=tx&chl=(a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2

Konjugatsetningen:

chart?cht=tx&chl=(a-b)(a+b) = a^2 - b^2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)=

x^2 + 4xy + 2y^2 -2 (x^2-2y^2)-8xy+4x^2=

x^2+4xy+2y^2-2x^2+4y^2-8xy+4x^2 =

3x^2-4xy+12y^2 (skal det bli, men ser at jeg har gjort feil en plass med y'ene i 2.) Noen som vet hvor?

La oss dele det opp i tre deler, og ta del for del.

 

DEL 1

chart?cht=tx&chl=(x+2y)^2 = x^2 + 4xy + (2y)^2 = x^2 + 4xy + 4y^2

 

DEL 2

chart?cht=tx&chl=2(x+2y)(x-2y) = 2\left(x^2 - (2y)^2\right) = 2(x^2 - 4y^2) = 2x^2 - 8y^2

 

DEL 3

chart?cht=tx&chl=4x(2y-x) = 8xy - 4x^2

 

Nå har jeg regnet ut alle delene for deg. Klarer du å sette dem sammen selv?

Lenke til kommentar
Får du et negativt svar på integralet skal du bare ta absolutt verdien av det (altså gjøre det positivt). Et integral finner et areal og du kan ikke "skylde" areal altså må det bli positivt.

Et integral finner ikke nødvendigvis et areal. Men ja, hvis målet er å finne arealet mellom grafen og en akse må man ta absoluttverdien. Man kan godt ha et negativt integral om man summerer negative funksjonsverdier.

 

Ta for eksempel potensiell energi i tyngdefeltet, som er negativ. Denne finner man ved hjelp av integrasjon, men det blir feil å ta absoluttverdien til denne.

Lenke til kommentar

Om ein må bruke produktregelen eller ei, avheng om ein har eit produkt. I den der treng du ikkje bruke korkje produkt- eller brøkregel, berre dei vanlege reglane for potensar.

 

Brøkregelen må du bruke om du har ein funksjon i både teljar og nemnar. Her har du ein konstant i nemnaren, so då kan du berre la den stå, og derivere teljaren.

 

mimetex.cgi?\frac{p}{50}-6. Set du det på felles brøkstrek får du det til høgre for pila.

Lenke til kommentar
Hmm. Dette skjønte jeg ikke helt, men jeg tror jeg har forstått hva jeg skal gjøre hvertfall. :)

Du veit at om du skal derivere ein funksjon på forma mimetex.cgi?ax^n der mimetex.cgi?a er ein konstant, lar du a-en stå, og bruker den vanlege potensregelen på mimetex.cgi?x^n:

chart?cht=tx&chl=(ax^n)^\prime=n\cdot ax^{n-1}.

 

Konstanten kan vere kva som helst tal, og like gjerne ein brøk som eit heiltal, eller eit desimaltal. Når du no skal derivere ein brøk med p2 i teljaren og talet 100 i nemnaren, er det det same som å derivere 1/100 ganga med p2. Då bruker du regelen nemnt over, der a = 1/100.

 

(Når det er sagt, so kan du bruke brøkregelen direkte òg på den, svaret vert det same, men det er meir tungvint, og heilt unødvendig.)

Skal man gange -6 med 50 for å få den opp på brøkstreken?
Stemmer.

 

Red.: Fjerna eit overflødig ord.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Når Elise skyter på blink, viser erfaringen at hun treffer på 80 % av skuddene. Hun skyter en serie på ti skudd. Finn sannsynligheten for at hun bommer bare på det nest siste skuddet.

 

Jeg regnet ved hjelp av binomisk sannsynlighet, men får feil svar. Mistenker at fasiten har feil. Dessverre laster ikke forlaget opp fasitfeil på nettet (Sigma R1) og derfor lurte jeg på om noen av dere kunne løse oppgaven.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Jeg fikk 0,268 = 26,8 %

Fasiten sier 0,027 = 2,7 %, men jeg syntes det var lite da sannsynligheten for at hun traff på 8 skudd var 0,302 = 30,2 % (den oppgaven fikk jeg rett på ved hjelp av binomisk sannsynlighetsregning).

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...