Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
symmetri-linja finner du ved å ta midtpkt mellom nullpunktene. Her blir det x = 0, dvs y-aksen.

Det der kan være problematisk fordi en parabel nødvendigvis ikke har noe nullpunkt.

 

hva slags egenskaper har egentlig symmetrilinja til en parabel bortsett fra at parabelen speiler seg om symmetrilinja?

 

 

edit: har et stykke her på formen: y=-2x^2+6. Dette har da ikke noe 'b'-ledd, bare et a-ledd og et c-ledd. Hvordan finner jeg da symmetrilinja?

Det er flere måter du kan tenke:

- Tenk at likningen har et ledd 0x, det er bare lite hensiktsmessig å skrive, altså er b=0 :)

- Om man skriver likningen på formen a(x+b)^2+c med et fullstendig kvadrat (IKKE samme konstanter som ax^2+bx+c) ser du at denne er forskjøvet b mot venstre i forhold til ax^2+c, altså har den symmetrilinje i x=-b. Du kan også se at parabelen har symmetrilinje når x+b=0 => x=-b fordi dette er koordinatet til parabelens topp/bunnpunkt. I ditt tilfelle er b=0.

- Du kan også derivere for å finne topp/bunnpunkt, x-koordinatet til dette er også koordinatet til symmetrilinja.

Lenke til kommentar

Hei skal ha prøve på onsdag og vi har fått noen øvingsoppgaver, og jeg trenger hjelp med noen av dem.

1.

Popbandet Lurifax har holdt konsert tre dager på rad. Til sammen kom det 28 392 tilskuere på de tre dagene. Den andre dagen kom det 20 % flere enn den første dagen, og den tredje dagen kom det 20 % flere enn den andre dagen. Hvor mange tilskuere kom det på hver av de tre dagene? (Her fant jeg en mulig kombinasjon men fasiten sa noe annet)

2.

Regn ut (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)

Takk for all hjelp :)

EDIT: Går vg1 1T

Endret av US4
Lenke til kommentar

Jeg sliter med omregning med prefikser. Hvordan løser jeg oppgaven om jeg for eksempel skal gjøre et tall om fra prefiksen til kilometer, om til prefiksen til mikrometer? Håper noen forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Hei skal ha prøve på onsdag og vi har fått noen øvingsoppgaver, og jeg trenger hjelp med noen av dem.

1.

Popbandet Lurifax har holdt konsert tre dager på rad. Til sammen kom det 28 392 tilskuere på de tre dagene. Den andre dagen kom det 20 % flere enn den første dagen, og den tredje dagen kom det 20 % flere enn den andre dagen. Hvor mange tilskuere kom det på hver av de tre dagene? (Her fant jeg en mulig kombinasjon men fasiten sa noe annet)

2.

Regn ut (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)

Takk for all hjelp :)

EDIT: Går vg1 1T

Kom an guys.. jeg trenger hjelp med denne pls :p

Lenke til kommentar
Hei skal ha prøve på onsdag og vi har fått noen øvingsoppgaver, og jeg trenger hjelp med noen av dem.

1.

Popbandet Lurifax har holdt konsert tre dager på rad. Til sammen kom det 28 392 tilskuere på de tre dagene. Den andre dagen kom det 20 % flere enn den første dagen, og den tredje dagen kom det 20 % flere enn den andre dagen. Hvor mange tilskuere kom det på hver av de tre dagene? (Her fant jeg en mulig kombinasjon men fasiten sa noe annet)

2.

Regn ut (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)

Takk for all hjelp :)

EDIT: Går vg1 1T

Kom an guys.. jeg trenger hjelp med denne pls :p

1.

chart?cht=tx&chl=x + 1,2\cdot x + 1,2 \cdot 1,2 \cdot x = 28392

Ser du hvorfor?

 

2.

Første del er 1. kvadratsetning, andre del er konjugatsetningen (3. kv.setn.), og den siste delen er standard multiplikasjon. Regner med du har lært dette ...?

Lenke til kommentar
Hei skal ha prøve på onsdag og vi har fått noen øvingsoppgaver, og jeg trenger hjelp med noen av dem.

1.

Popbandet Lurifax har holdt konsert tre dager på rad. Til sammen kom det 28 392 tilskuere på de tre dagene. Den andre dagen kom det 20 % flere enn den første dagen, og den tredje dagen kom det 20 % flere enn den andre dagen. Hvor mange tilskuere kom det på hver av de tre dagene? (Her fant jeg en mulig kombinasjon men fasiten sa noe annet)

2.

Regn ut (x+2y)^2-2(x+2y)(x-2y)-4x(2y-x)

Takk for all hjelp :)

EDIT: Går vg1 1T

Kom an guys.. jeg trenger hjelp med denne pls :p

1.

chart?cht=tx&chl=x + 1,2\cdot x + 1,2 \cdot 1,2 \cdot x = 28392

Ser du hvorfor?

 

2.

Første del er 1. kvadratsetning, andre del er konjugatsetningen (3. kv.setn.), og den siste delen er standard multiplikasjon. Regner med du har lært dette ...?

ehh.. tror jeg skjønner nummer 1, men hvordan finner du x?

2 tror ikke vi har lært konugatsetningen eller kvadratsetningen, hvordan regner man disse

Endret av US4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...