hockey500 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 da tar du [indre funksjon] - [ytre funksjon] istedenfor omvendt. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) For å fjerne klammene bruker du \begin{align*} og ikke array Funksjonene krysses i og . edit: Prøv å quote et av mine tidligere innlegg, da kan du se latex-koden. Du må ha & der du vil at align skal justere etter, jeg legger den vanligvis før =. * i \begin{align*} betyr bare at likningene ikke blir nummerert. Generelt sett så prøver jeg så langt det er mulig å holde meg til funksjoner av x, det betyr skivemetoden når man roterer om en akse parallell med x-aksen, og sylinderskall når man roterer om en akse parallell med y-aksen. Det er likevel ikke alltid det er det som er enklest, men det ser man ofte når man prøver å regne ut integralet. Dette er hovedsakelig fordi jeg synes det er lettere å tenke i funksjoner av x, men det er kanskje individuelt. Endret 5. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 * i \begin{align*} betyr bare at likningene ikke blir nummerert.Med Mimetex, som forumet nytter, vert ikkje likningane nummerert uansett, so her er strengt tatt ikkje asterisken nødvendig. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ah, jeg har aldri prøvd noe annet. Er så vant til å skrive * uansett. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Prøvde å fikse LaTeX-en men den ble bare verre. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Prøvde å fikse LaTeX-en men den ble bare verre. Du har satt \\ foran, ikke \ Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Skal integrere en funksjon: Integralet av : 1/(2 x + 6) dx Ville tro det ble Ln(2x+6) men det blir ln(x+3)/2 dette er ikke det samme. Hva er reglene her? jeg pleier ikke alltid å legge merke til at jeg kan forkorte, og pleier egentlig ikke bruke så mye tid på å forkorte, men her er det jo tydelig at det skal gjøres. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Skal integrere en funksjon:Integralet av : 1/(2 x + 6) dx Ville tro det ble Ln(2x+6) men det blir ln(x+3)/2 dette er ikke det samme. Hva er reglene her? jeg pleier ikke alltid å legge merke til at jeg kan forkorte, og pleier egentlig ikke bruke så mye tid på å forkorte, men her er det jo tydelig at det skal gjøres. Bruk substitusjon med u=2x+6, så ser du ganske enkelt at det blir 1/2*ln(x+3) Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Skal integrere en funksjon:Integralet av : 1/(2 x + 6) dx Ville tro det ble Ln(2x+6) men det blir ln(x+3)/2 dette er ikke det samme. Hva er reglene her? jeg pleier ikke alltid å legge merke til at jeg kan forkorte, og pleier egentlig ikke bruke så mye tid på å forkorte, men her er det jo tydelig at det skal gjøres. Bruk substitusjon med u=2x+6, så ser du ganske enkelt at det blir 1/2*ln(x+3) Det er ikke riktig. (Eller så har du bare utelatt en viktig detalj, men det tviler jeg på.) Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ehm, det blir selvfølgelig 1/2 ln(2x+6), jeg bare skummet over spørsmålet Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Snublet akuratt over binomialserier! Kapittell 8.10. Innså da at jeg aldri har sett på dette kapittelet engang, er det pensum? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Snublet akuratt over binomialserier! Kapittell 8.10. Innså da at jeg aldri har sett på dette kapittelet engang, er det pensum? Og med denne informasjonen skal det være tilstrekkelig for oss å svare? Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Snublet akuratt over binomialserier! Kapittell 8.10. Innså da at jeg aldri har sett på dette kapittelet engang, er det pensum? Og med denne informasjonen skal det være tilstrekkelig for oss å svare? Selvsagt. Det er en kjent sak at kap. 8.10 er pensum. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Ehm, det blir selvfølgelig 1/2 ln(2x+6), jeg bare skummet over spørsmålet Men hvorfor kan jeg ikke gjøre slik da: Integral 1/(2 x + 6) dx =Integral 1/2(x + 3) dx =1/2 Integral 1/(x + 3) dx Som blir 1/2 Ln|x+3| +C ??? Skulle jo tro det ble det samme, mn nei. Altså kun substitusjon? Endret 6. desember 2009 av member-63169 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Begge er riktige svar og kun forskjellige opp til en konstant. Om du svarer det ene eller det andre er egentlig det samme. Lenke til kommentar
Gjest member-63169 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Begge er riktige svar og kun forskjellige opp til en konstant. Om du svarer det ene eller det andre er egentlig det samme. Oki, men hvis jeg gjør det med substitusjon blir da integralgrensene a og b en funksjon av u da? slik: u(a) og u(b) Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Du burde bytte ut u med det du valgte u som etter du har integrert. og da ha opprinnelige integralintervaller. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Hvilken test blir det jeg skal bruke her for sjekk av konvergens? og: Endret 6. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Denne kan du f.eks bruke comparison test på, fordi for alle n>3 så er leddene større enn leddene i rekka 1/n. Altså divergens. Enkelt og greit. Endret 6. desember 2009 av Turbosauen Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Men hvordan kan ln(n+3) sammenliknes med 1? Endret 6. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå