Altobelli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 En andregradsligning med andre ord? Men hvordan vet jeg hvilken av de to x-verdiene jeg får jeg skal bruke? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) En andregradsligning med andre ord? Men hvordan vet jeg hvilken av de to x-verdiene jeg får jeg skal bruke? Du får jo ikke to x-verdier, gang likningen med nevneren slik at du kun står igjen med telleren (men sjekk til slutt at ikke nevneren blir null samtidig med telleren). edit: Telleren er lineær, men dersom du hadde hatt en annen funksjon kunne du hatt flere nullpunkt. Endret 5. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 altså, jeg får to x-verdier når jeg har løst ligningen. I dette tilfellet: y=5x+3/2x+4, får jeg x-verdiene -0.6 og -2. Hvilke av disse er da riktig for nullpunktet? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Du får kun ett nullpunkt. Du kan ikke ha et nullpunkt når nevneren er null, fordi da deler du på null (funksjonen er altså kun definert for ). Funksjonen har en vertikal asymptote i x=-2. Endret 5. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Takk for hjelpen! Sliter litt nå med å tegne grafen til en rasjonal funksjon, selv om jeg ahr funnet både den vanrette og lodrette asymtoten - noen som gidd hjelpe? Er verditabell mulig? Endret 5. desember 2009 av Rukk Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Er tegning av grafer og finning av asymptoter aktuellt i det hele tatt for Tma4100 eksamen? Har gjort så og si alle settene men har ikke funnet noen oppgaver om det. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jepp, har flere oppgaver i matteboken hvor man skal tegne grafen til rasjonale funksjoner. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Boken ja, men har du funnet noen tidligere eksamensoppgaver som omhandler det i d hele tatt? Vil vell nesten være som Epsilon Deltabevis Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Takk for hjelpen! Sliter litt nå med å tegne grafen til en rasjonal funksjon, selv om jeg ahr funnet både den vanrette og lodrette asymtoten - noen som gidd hjelpe? Er verditabell mulig? Du kan gjøre det, men det er absolutt ikke nødvendig. Noen tips - Asymptoter, men disse har du funnet allerede - Eventuelle topp og bunnpunkter (Denne har ikke noen, den deriverte er alltid positiv) - Skjæringspunkter med aksene (røtter og skjæring med y-akse) - Regn ut verdier nær asymptoten for å se på hvilken side av asymptoten funksjonsverdien går mot . Eventuelt bruke den deriverte. - I andre oppgaver kan det også være lønnsomt å tegne fortegnsskjema for den deriverte og andrederiverte. Boken ja, men har du funnet noen tidligere eksamensoppgaver som omhandler det i d hele tatt?Vil vell nesten være som Epsilon Deltabevis Jeg har ihvertfall sett én eksamensoppgave i Matte 1 om Endret 5. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ja, det var konten 2008. Jævlig greit, for da kunne jeg med statistikken i bakhånd utelukke det som eksamensoppgave høsten 2008. Jeg vil forresten tippe at skissering vil være mer aktuelt på tma4100 enn faktisk plotting av graf. Og da er jo frexxia sine punkter veldig greie å følge. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Noen som har et godt system for kontroll av konvergens på en rekke?Tenker på en slag algoritme som sier hva slags test du bør bruke først, nr. to osv... Anyone? Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Noen som har et godt system for kontroll av konvergens på en rekke?Tenker på en slag algoritme som sier hva slags test du bør bruke først, nr. to osv... Anyone? +1, hadde vært greit med en algoritme, når er det kun feelingen som avgjør hvilken jeg bruker. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg bruker alltid forholdstesten, og kommer frem til et ubrukelig resultat Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Har laget noen "tegninger" i paint, hvor jeg illustrerer tegningen til en rasjonal funksjon TEgning 1, når asymptotene er på den negative siden av x-aksen. TEgning 2, når asymptotene er på den positive siden av x-aksen Svart forestiller koordinatsystemet, rød forestiller asymptotene. Strekene sier vel seg selv. Så, er dette riktig? at strekene går i den retningen når asymptotene er 'negativ', mens den motsatte veien når asymptoten er 'positiv'? Endret 5. desember 2009 av Rukk Lenke til kommentar
Okse_ku Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Har en matteinnlevering som må inn om 2 dager, kan noen forklare meg hva wolfram gjør her? svaret blir: c1 kan jeg finne selv, hadde vært greit om noen kunne forklare hva som skjer mellom de to. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Nå sitter jeg fast igjen Området avgrenset y = 4*x^2 og x=2 og x-akse. Rotert rundt x-aksen. Jeg får: Men svaret er 512*pi/5 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Det enkleste er vel skivemetoden, skjønner ikke helt hvordan du har tenkt der. Tilsvarende integral for sylinderskall blir Endret 5. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Tankegangen min er låst på en metode virker det som. Klarer bare ikke se logikken. Håper du kan ta denne også Frexxia, så kanskje jeg står på eksamen. Området avgrenset de to likningene under roteres rundt x-asken (om y-aksen fikk jeg faktisk til ) Har også regne tut grense til x[0, 4*trejerot(4)] og y[0, 8*tredjerot(2)] Edit: Noen som vet hva jeg må gjøre med LaTeX koden for å få vekk klammene? Edit2: Tankegangen min for løsninger av slike problemer er: 1) Om hvilken akse? 2) Setter opp integralet fra (nedre grense) til (øvre grense) = Grenseverdeien regner jeg ut ved å sett likningen lik 0, tar verdiene langs den aksen som er parallell på den jeg skal rotere om. 3)Setter opp 2pi* integral(radius)*(funksjonsverdi) dy (eller dx) = Her: ytre radius: y*2sqrt(y) - indre radius: y*(y^2/4) Men ser ut som jeg tenker på helt feil måte da jeg får feil på så og si hver bidige oppgave. Endret 5. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) jeg får 608, er det det du får, eller er det fasiten? edit: jeg går utifra at det er fasiten, siden det virker sånn på meg. den eneste feilen i utregningen din er at du deler på 16 der du skal dele på 64. det ubestemte integralet skal bli: for å være mer spesifikk: du gjorde en feil der du løste den andre likningen mhp. x. Endret 5. desember 2009 av hockey500 Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Selvfølgelig Jeg har en tildens til å "mønge det til" på algebradelen. Edit: Jeg får ofte et negativt svar, hva gjør jeg feil da? Endret 5. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå