Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt lett brøk her :p

2/3 er 0,66666666 men får ikke gjort om desimaltallet til brøk igjen, ihvertfall ikke til å bli denne sammen brøken som jeg startet med.

Når jeg faktorisere opp 0,6666666 ender jeg med denne brøken 11/25. Help anyone?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

2/3 er 0,66666666 men får ikke gjort om desimaltallet til brøk igjen, ihvertfall ikke til å bli denne sammen brøken som jeg startet med.

Når jeg faktorisere opp 0,6666666 ender jeg med denne brøken 11/25. Help anyone?

p><p>

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

p><p>

Jeg ser det av hvis jeg hadde brukt et desimaltall istedet for to f.eks 0,6 og gjort det om til 6/10 hadde verden blitt så mye enklere. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Når chart?cht=tx&chl=x = \sqrt{3}, blir jo chart?cht=tx&chl=y = 0. Fremgangsmåten er å finne tangenten til grafen i ethvert punkt (grei skuring?), se på randbetingelsene og til slutt minimere lengden av «tangenten» (dvs. minimere stigens lengde gitt at den skal skjære ett punkt på grafen og samtidig være parallell med tangenten til grafen i punktet). Er du med på tankegangen?

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar
Hei!

Er det noen som kan gi et skriftlig fremgangsmåte på oppgave 7 her? (TMA4100/Matte 1 eksamen 2007)

Skjønner ikke hva LF har gjort her - bla at de velger punkt (0,sqrt(3)).

Vi får ikke slike oppgaver på eksamen. Selberg sa denne oppgaven var alt for vanskelig å gi i forhold til pensum. Regner med det er Selberg som lager eksamen da han er koordinator i faget.

Lenke til kommentar

Han snakker ikke om p-rekker, han snakker om et uegentlig integral (og ikke der man går mot uendelig, men mot 0). Funksjonen har en asymptote i x=0. Avhengig av potensen i funksjonen vil arealet under grafen konvergere eller divergere.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...