Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Takk DrKarlsen.

Er kommet til en ny oppgave som jeg ikke helt vet hvordan jeg kan løse.

Gitt at 0 < t < 1. Vis med induksjon at chart?cht=tx&chl=\sqrt{1-t} \leq 1- \frac{t}{2}.

Har ikke snøring på hvordan jeg skal løse denne oppgaven ettersom at t kun skal være mellom 0 og 1.

De to første leddene av maclaurinrekka til sqrt(1-t) er 1-t/2, og alle påfølgende ledd er negative så lenge t er positiv (og følgelig er da vs<=hs). Vet ikke om det er noe sånt det er snakk om, men man kan jo bruke induksjon for å bevise rekkeutviklingen.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=sqrt%281-t%29+taylor

edit: Rekken ser ganske stygg ut though..

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er selvsagt riktig, men ser du noen måte å bruke induksjon her?

Nei, det gjør jeg ikke, men så har jeg bare hatt matte pÅ VGS-nivå, som bare så vidt berører induksjon. I tillegg stolte jeg på oppgaven, hvor det stod at den skulle løses vha. induksjon. Uansett, innlegget mitt var i hovedsak ment generelt, og det var greit å få eb bekreftelse på at det fortsatt er slik på universitetsnivå. :)

Lenke til kommentar

Trenger hjelp fort!

Hei, skal ha matte tentamen i morgen og ser litt gjennom fjordårets tentamen som vi fikk utdelt av læreren, det er noen oppgaver jeg ikke helt finner løsningen på. Vet det er lett, men husker bare ikke reglene.

1,4a 560cm3 = hvor mange liter?

Faktoriser tallet ved help av primtal. Tallet er 72

1,8a Skriv tallene på standarform

865 milliarder

b 0,000000045

1,11a Du har siffrene 1,2,3 og 4. Hvor mange ulike tall kan du lage ut av dette, når hvert siffer kan brukes kun en gang. Det blir vel 1x2x3x4=24? Men hvordan gjør man det hvis sifferet 1 skal stå først?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bruke http://www.wolframalpha.com/ ?

Uansett cm^3 betyr at du flytter komma 3 plasser når du gjør om enheter.

560000mm^3 = 560cm^3 = 0.56dm^3 = 0.0005m^3 osv.

Per definisjon så er 1dm^3 = 1liter.

Resten av oppgavene går fint prøv å finne ting du kan dele 72 på, helt til du står igjen med en rekke tall som ikke kan forkortes mer. Eksempel

56:2

28:2

14:2

7:1

Dermed er 56 = 2 * 2 * 2 * 7 = 2^3 * 7

882:2

441:3

147:3

49:7

7:1

882 = 2 * 2 * 3 * 7 * 7

Lenke til kommentar
1,11a Du har siffrene 1,2,3 og 4. Hvor mange ulike tall kan du lage ut av dette, når hvert siffer kan brukes kun en gang. Det blir vel 1x2x3x4=24? Men hvordan gjør man det hvis sifferet 1 skal stå først?

Når det eneste tallet som kan stå først er 1, hvor mange muligheter har du da for det første tallet?

Lenke til kommentar

865 milliarder

Hva er en milliar lik ? Jo 1 000 000 000 = 10^9

865 milliarder = 865 * 10^9 = 8.65 * 10^11

b 0,000000045

Hvor mange plasser må vi flytte komma for at komma skal stå bak det første tallet ?

Svaret er åpenbart 8

Da får vi at 0,000000045 = 4.5 * 10^-8

Viss 1 skal stå først har vi bare en mulighet her, nemlig 1. Hvor mange muligheter har vi på andreplass ? Jo, tre.

på nest siste plass, jo to. Og siste har vi en.

1 * 3 * 2 * 1 = 6

Skriv

Løs disse, og skriv ned det du har tenkt. Er ikke rettferdig at det bare er meg som regner ;)

0.045 på standardform.

Hvor mange forskjellige tall kan vi lage av 1 2 2 3 1 dersom 3 ikke skal stå først eller sist ?

850cl (centiliter), hvor mange liter er dette ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...