bubble- Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Vet ikke om dette er riktig tråd, men er det noen her som er gode i regnskap? Har en case som må løses. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Tja. Kommer an på vanskelighetsgraden, men fyr løs. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Finnes det noe sted i Rottmann der jeg kan finne en formel for tyngedepunkt (moment). Tror det heter Pappus teorem hvis jeg husker korrekt. Er slitsomt å gå rundt å huske på vankelige formler før eksamen. Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Tviler på at den står i rottmann gitt. Men hvorfor skal du lære pappus teorem, er det fordi du har sett det den ene gangen i matte 1 LFet? Det er jo på grensen av pensum vil jeg si, og du kan alltids bruke skive og sylinder metodene (eller hva nå de heter). Men hvis du faktisk må kunne det, eller bare har skjønt at det kan forenkle noen oppgaver på matte 1 eksamen, så burde det vel ikke være noen umulig oppgave å lære seg disse formlene: A(overflateareal) = s*d V = A(areal av figur før omdreining) * d Endret 1. desember 2009 av Turbosauen Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Tviler på at den står i rottmann gitt. Men hvorfor skal du lære pappus teorem, er det fordi du har sett det den ene gangen i matte 1 LFet? Det er jo på grensen av pensum vil jeg si, og du kan alltids bruke skive og sylinder metodene (eller hva nå de heter). Men hvis du faktisk må kunne det, eller bare har skjønt at det kan forenkle noen oppgaver på matte 1 eksamen, så burde det vel ikke være noen umulig oppgave å lære seg disse formlene: A(overflateareal) = s*d V = A(areal av figur før omdreining) * d Det går inn i pensum, og har kommet opp på flere av eksamenssettene de siste årene. Men jeg fyrer opp ett lite spm til: Jeg skal estimere: med en feil på under 0,02. Jeg har regnet ut ved trapesmetoden som gir: n <= 2,89 (mindre eller lik) n <= 3 (mindre eller lik) h = 1/3 Svar = 0,32 Men fasiten gjør det litt anderledes finner M = 6 som gir et annet svar (0,314) regnet ut ved 5 intervaller og h som 1/10. Gjør jeg det feil? Jeg kan ikke se hvordan f''(x) kan få en maksverdi på mer enn 2 Endret 1. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Fordi du blir bare bedt om å et estimat med feil under 0,02, ikke nødvendigvis det beste. For å slippe å regne ut maksverdien til den andrederiverte på intervallet bruker de heller at absoluttverdien til sin/cos aldri er større enn 1, slik at det maksimale (selv om den aldri blir så stor) blir 4+2=6. edit: Maksverdien er 2 (wolfram), men husk at det er absoluttverdien vi ser på her. Funksjonen har også et minima på ca -2,29 (wolfram). Endret 1. desember 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Fordi du blir bare bedt om å et estimat med feil under 0,02, ikke nødvendigvis det beste. For å slippe å regne ut maksverdien til den andrederiverte på intervallet bruker de heller at absoluttverdien til sin/cos aldri er større enn 1, slik at det maksimale (selv om den aldri blir så stor) blir 4+2=6. edit: Maksverdien er 2 (wolfram), men husk at det er absoluttverdien vi ser på her. Funksjonen har også et minima på ca -2,29 (wolfram). Ja, jeg forstår logikken, men vil si det er unødvendig med arbeid. Vet du om svaret mitt er akseptabelt på en ekamen til å få full pott? Endret 1. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det gjør jo ikke det, fordi du har satt M til 2, når M skal være 2,29 (eller høyere). Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det gjør jo ikke det, fordi du har satt M til 2, når M skal være 2,29 (eller høyere). Hmm... nå dat jeg litt ut her igjen Lenke til kommentar
eders Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 En klasse stiller med et lag i handball, og ønsker at de skal ha minst 50% sjangse til å score på minst 4 av 5 straffekast. Hva må da sannsynligheten p være for å score på de enkelte straffekastene? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Hva er uttrykket for volumet der området mellom y-aksen, y = sqrt(2) og x = y^2 roteres rundt x-aksen? Ved skivemetoden? Endret 1. desember 2009 av runesole Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har eksamen i morgen og trenger litt hjelp... Skal derivere ln(1-x^2) Fasit og mathcad sier 2x/x^2-1 Jeg mener det skal bli -2x/1-x^2. Kan noen forklare meg hva som er rett? Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Fasit og mathcad sier 2x/x^2-1Jeg mener det skal bli -2x/1-x^2. Det er det samme. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 En heis på veg oppover nærmer seg rett etasje og har en akselerasjon på - 0,30 m/s2. Ola veier normalt 72 kg. Hva viser vekta han står på i dette tilfellet? Forstår ikke slike oppgaver... Hvordan vet man når normalkraften er større/mindre enn tyngdekraften? Kan noen hjelpe med oppgaven? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 En heis på veg oppover nærmer seg rett etasje og har en akselerasjon på - 0,30 m/s2. Ola veier normalt 72 kg. Hva viser vekta han står på i dette tilfellet? Forstår ikke slike oppgaver... Hvordan vet man når normalkraften er større/mindre enn tyngdekraften? Kan noen hjelpe med oppgaven? Jeg tror den oppgaven passer bedre her. Lenke til kommentar
XII Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Hei folkens, sliter litt med en ligning her. Ligningen er: (x^5)y + 2x(y^3) = 3 Oppgaven er fra matte1 eksamen høst 2004 og den lyder som følge: Ligningen definerer implisitt en funksjon y = f(x) for x > 0 med f(1) = 1. Finn Taylor-polynomet til f av grad 2 om x = 1. Første derivering går fint, da får jeg: 5(x^4)y + (x^5)y' + 2y^3 + 6x(y^2)y' = 0 Men når jeg så skal derivere for andre gang, går det fint helt til jeg skal derivere siste leddet, altså 6x(y^2)y'. Jeg har selvsagt løsningsforslaget, men jeg skjønner ikke hva de gjør for å derivere det siste leddet. Så jeg hadde satt stor pris på om noen her kunne forklart meg hvordan det gjøres. Takk på forhånd Endret 1. desember 2009 av XII Lenke til kommentar
Turbosauen Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det er bare rett fram derivering, hvor du bruker produktregelen for 3 produkter. (u*v*w)' = u' *v*w + u*v' *w + u*v*w' I dette tilfellet altså 6(x* y^2 *y')' = 6[y^2*y' + x * (2y*y') * y' + x * y^2 * y''] = 6y*y' + 12xy(y')^2 + 6xy^2*y'' hvor jeg har brukt (x)' = 1 (y^2) = 2y*y' (y')' = y'' Lenke til kommentar
AndersAu Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Deriver funksjonene f(x) = 3*e^2x h(x) = x*inx Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Deriver funksjonene f(x) = 3*e^2x h(x) = x*inx f(x) = 3*e^2x Her lar du e^2x stå, men ganger hele utrykket med deriverte av kjernen, her 2x; altså: f'(x) = 2*3*2x = 6*e^2x. ---------------------------------- h(x) = x*inx her må du bruke produktregelen 1*lnx + (1/x * x) = lnx + x/x = lnx +1 Lenke til kommentar
XII Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Det er bare rett fram derivering, hvor du bruker produktregelen for 3 produkter. (u*v*w)' = u' *v*w + u*v' *w + u*v*w' I dette tilfellet altså 6(x* y^2 *y')' = 6[y^2*y' + x * (2y*y') * y' + x * y^2 * y''] = 6y*y' + 12xy(y')^2 + 6xy^2*y'' hvor jeg har brukt (x)' = 1 (y^2) = 2y*y' (y')' = y'' Ah, har aldri vært borti produktregelen for 3 produkter før(så vidt jeg kan huske ihvertfall), noe som er meget merkelig mtp at jeg har vært igjennom 3 år på vgs med matte, i tillegg til matte1. Da var det selvsagt ikke vanskelig, du har vært til stor hjelp! Endret 1. desember 2009 av XII Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå