Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler på at den står i rottmann gitt. Men hvorfor skal du lære pappus teorem, er det fordi du har sett det den ene gangen i matte 1 LFet? Det er jo på grensen av pensum vil jeg si, og du kan alltids bruke skive og sylinder metodene (eller hva nå de heter). Men hvis du faktisk må kunne det, eller bare har skjønt at det kan forenkle noen oppgaver på matte 1 eksamen, så burde det vel ikke være noen umulig oppgave å lære seg disse formlene:

A(overflateareal) = s*d

V = A(areal av figur før omdreining) * d

Endret av Turbosauen
Lenke til kommentar
Tviler på at den står i rottmann gitt. Men hvorfor skal du lære pappus teorem, er det fordi du har sett det den ene gangen i matte 1 LFet? Det er jo på grensen av pensum vil jeg si, og du kan alltids bruke skive og sylinder metodene (eller hva nå de heter). Men hvis du faktisk må kunne det, eller bare har skjønt at det kan forenkle noen oppgaver på matte 1 eksamen, så burde det vel ikke være noen umulig oppgave å lære seg disse formlene:

A(overflateareal) = s*d

V = A(areal av figur før omdreining) * d

Det går inn i pensum, og har kommet opp på flere av eksamenssettene de siste årene.

Men jeg fyrer opp ett lite spm til:

Jeg skal estimere:

p><p>\[{\int\limits_0^1 {\sin ({x^2})dx} }\]med en feil på under 0,02.

Jeg har regnet ut ved trapesmetoden som gir:

p><p>

n <= 2,89 (mindre eller lik)

n <= 3 (mindre eller lik)

h = 1/3

Svar = 0,32

Men fasiten gjør det litt anderledes finner M = 6 som gir et annet svar (0,314) regnet ut ved 5 intervaller og h som 1/10.

Gjør jeg det feil? Jeg kan ikke se hvordan f''(x) kan få en maksverdi på mer enn 2 :ermm:

Endret av runesole
Lenke til kommentar

Fordi du blir bare bedt om å et estimat med feil under 0,02, ikke nødvendigvis det beste. For å slippe å regne ut maksverdien til den andrederiverte på intervallet bruker de heller at absoluttverdien til sin/cos aldri er større enn 1, slik at det maksimale (selv om den aldri blir så stor) blir 4+2=6.

edit: Maksverdien er 2 (wolfram), men husk at det er absoluttverdien vi ser på her. Funksjonen har også et minima på ca -2,29 (wolfram).

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Fordi du blir bare bedt om å et estimat med feil under 0,02, ikke nødvendigvis det beste. For å slippe å regne ut maksverdien til den andrederiverte på intervallet bruker de heller at absoluttverdien til sin/cos aldri er større enn 1, slik at det maksimale (selv om den aldri blir så stor) blir 4+2=6.

edit: Maksverdien er 2 (wolfram), men husk at det er absoluttverdien vi ser på her. Funksjonen har også et minima på ca -2,29 (wolfram).

Ja, jeg forstår logikken, men vil si det er unødvendig med arbeid. Vet du om svaret mitt er akseptabelt på en ekamen til å få full pott?

Endret av runesole
Lenke til kommentar

En heis på veg oppover nærmer seg rett etasje og har en akselerasjon på - 0,30 m/s2. Ola veier normalt 72 kg. Hva viser vekta han står på i dette tilfellet? :)

Forstår ikke slike oppgaver... Hvordan vet man når normalkraften er større/mindre enn tyngdekraften?

Kan noen hjelpe med oppgaven?

Lenke til kommentar
En heis på veg oppover nærmer seg rett etasje og har en akselerasjon på - 0,30 m/s2. Ola veier normalt 72 kg. Hva viser vekta han står på i dette tilfellet? :)

Forstår ikke slike oppgaver... Hvordan vet man når normalkraften er større/mindre enn tyngdekraften?

Kan noen hjelpe med oppgaven?

Jeg tror den oppgaven passer bedre her.

Lenke til kommentar

Hei folkens, sliter litt med en ligning her. Ligningen er: (x^5)y + 2x(y^3) = 3

Oppgaven er fra matte1 eksamen høst 2004 og den lyder som følge:

Ligningen definerer implisitt en funksjon y = f(x) for x > 0 med f(1) = 1. Finn Taylor-polynomet til f av grad 2 om x = 1.

Første derivering går fint, da får jeg:

5(x^4)y + (x^5)y' + 2y^3 + 6x(y^2)y' = 0

Men når jeg så skal derivere for andre gang, går det fint helt til jeg skal derivere siste leddet, altså 6x(y^2)y'.

Jeg har selvsagt løsningsforslaget, men jeg skjønner ikke hva de gjør for å derivere det siste leddet. Så jeg hadde satt stor pris på om noen her kunne forklart meg hvordan det gjøres.

Takk på forhånd :)

Endret av XII
Lenke til kommentar

Det er bare rett fram derivering, hvor du bruker produktregelen for 3 produkter.

(u*v*w)' = u' *v*w + u*v' *w + u*v*w'

I dette tilfellet altså

6(x* y^2 *y')' = 6[y^2*y' + x * (2y*y') * y' + x * y^2 * y''] = 6y*y' + 12xy(y')^2 + 6xy^2*y''

hvor jeg har brukt

(x)' = 1

(y^2) = 2y*y'

(y')' = y''

Lenke til kommentar
Deriver funksjonene

f(x) = 3*e^2x

h(x) = x*inx

f(x) = 3*e^2x

Her lar du e^2x stå, men ganger hele utrykket med deriverte av kjernen, her 2x; altså:

f'(x) = 2*3*2x = 6*e^2x.

----------------------------------

h(x) = x*inx her må du bruke produktregelen

1*lnx + (1/x * x) = lnx + x/x = lnx +1

Lenke til kommentar
Det er bare rett fram derivering, hvor du bruker produktregelen for 3 produkter.

(u*v*w)' = u' *v*w + u*v' *w + u*v*w'

I dette tilfellet altså

6(x* y^2 *y')' = 6[y^2*y' + x * (2y*y') * y' + x * y^2 * y''] = 6y*y' + 12xy(y')^2 + 6xy^2*y''

hvor jeg har brukt

(x)' = 1

(y^2) = 2y*y'

(y')' = y''

Ah, har aldri vært borti produktregelen for 3 produkter før(så vidt jeg kan huske ihvertfall), noe som er meget merkelig mtp at jeg har vært igjennom 3 år på vgs med matte, i tillegg til matte1. Da var det selvsagt ikke vanskelig, du har vært til stor hjelp! :)

Endret av XII
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...