Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, da skal vi ser her. Får håpe det står til :)

 

f(x) = 4sin2x - 2cos2x = 4

 

A = rota av 20 = 4,48

fi = tan^-1(-2/4) = -0,46, MEN, punktet (4,-2) ligger i 4. kvadrant derfor må vi plusse på 2pi, da blir fi = 5,82.

 

=> f(x) = 4,48 sin (2x+5,82) = 4

= sin (2x+5,82) = 4/4,48

 

Dette gir oss to ligninger:

 

1.

 

2x + 5,82 = sin^-1(4/4,48) + k*2pi

2x + 5,82 = 1,11 + k*2pi

2x = -4,71 + k*2pi

x = -2,36 + k*pi, k = 1,2.

 

k = 1 gir x = 0,79. k = 2 gir x = 3,93.

 

2.

 

2x + 5,82 = pi - 1,11 + k*2pi

2x + 5,82 = 2,03

x = -1,89 + k*pi, k = 1,2

 

k = 1 gir x = 1,25. k = 2 gir x = 4,39.

 

 

Dette gir at:

 

L = {0.79,1.25,3.92,4.39}

 

 

Slik, håper virkelig at det var forståelig :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Takk, var forståelig :D

Men åssen vet jeg egentlig om jeg skal bruke Rad eller Deg på kalkulatoren ?

Og jeg skjønte ikke helt det med åssen du fikk 5,82.. Kan du kanskje forklare litt nærmere hvordan du kom fram til det? Eventuelt si noen formler sånn at jeg skjønner.. :p

Endret av MrUrge
Lenke til kommentar
Jeg skjønte ikke helt spørsmålet, men målet er jo å sette inn verdier for n slik at du får ut alle løsningene i det intervallet man er interessert i. mimetex.cgi?-\frac{\pi}{4} ligger jo utenfor mimetex.cgi?[0,2\pi]

 

mimetex.cgi?-\frac{\pi}{4} er jo ikke et av svara da. Jeg lurer bare egentlig hvor dem henter n fra? altså gjetter de seg fram og finner det? Skal n være heltall? må jo gå an å finne noe høyere med litt desimaler feks. Leiter etter logikk :/

Lenke til kommentar

tan er en periodisk funksjon, med periode T = pi. Det betyr at tan(x)=tan(x+n*pi), hvor n er et heltall. Hvis du da vet at x=a er en løsning, må x=a+n*pi også være en løsning. I denne oppgaven er du bare interessert i verdier av x fra og med 0 til og med 2*pi, så du må finne hvilke n som gir x i det intervallet. I dette tilfellet er det ganske lett å se uten regning, men hvis du vil, kan du løse a+n*pi=0 og a+n*pi=2*pi for n, og så trekke ut heltallene som ligger mellom de to løsningene.

Lenke til kommentar
Og jeg skjønte ikke helt det med åssen du fikk 5,82.. Kan du kanskje forklare litt nærmere hvordan du kom fram til det? Eventuelt si noen formler sånn at jeg skjønner.. :p

 

Ikke sant, du vet at vinkelen skal ligge i samme kvadrant som punktet(a,b), i dette tilfellet da (4,-2). Når du tar da tan^-1(-2/4) får du -0,46, noe som stemmer. MEN, vi vil ikke ha negativ vinkel, så derfor lemper vi bare på 2*pi, altså en runde. Dermed får vi egentlig akkurat samme vinkel, bare positiv verdi :)

 

EDIT: En liten, selvlagd kunstnerisk illustrasjon:

 

post-105963-1259583700_thumb.jpg

 

EDIT2: MEN igjen MrUrge, du trenger faktisk ikke gjøre om vinkelen til positiv, du får riktig svar ved å bruke -0,46 også. Det er faktisk enklere :) Da blir k = 0,1, og ikke 1,2. Formelen blir da 2x - 0,46 = 1,11 + k*2pi.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
b er felles faktor i alle ledd både over og under br.streken så den kan strykes.

Har igjen (4a^2+16a)/(a^2-16)=(4a(a+4))/((a+4)(a-4)) Brukte her konjugatsetningen på nevneren(google it) så kan stryke a+4 over og under br.streken og står igjen med...

 

 

4a/a-4

 

 

men hva gjorde du med telleren her:

 

(4a^2+16a) = (4a(a+4))

Lenke til kommentar

 

Har begynt repetere partiell derivasjon og er blank på 2. orden.

 

Har ligninga f(x,y)=x^3-2xy+y^2

 

med hensyn på x blir det 3x^2-2y og andrederivert 6x

med hensyn på y blir det -2x+2y og andrederivert 2

 

Hvordan går dem da videre og får dette?

 

http://bildr.no/view/536337 (fikk ikke tilpasset skikkelig)

 

 

LØST! =)

 

Edit 2. Jepp, skjønte det nå Veyron, har bare hoppet over hvordan jeg gjorde det i forelesninger

Endret av JeepersCreepers
Lenke til kommentar
Gjest member-63169

Derivasjon:

y'' er det samme som: (dy^2/dx^2) evt (dy/dx)^2 ...eller?

 

Hvis jeg ganger y' med y' altså y' * y' får jeg da y'' eller (y')^2 ??

 

(y')^2 kan jo skrives som (dy/dx)^2 evt (dy^2/dx^2) som er y'' eller???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...